Posilovač řízení - servo

Odpovědět
Uživatelský avatar
kPetr
Junior
Junior
Příspěvky: 446
Registrován: 29.05.2013 23:00
Bydliště: CZ - Karlovarský kraj
Kontaktovat uživatele:

Re: Posilovač řízení - servo

Příspěvek od kPetr » 13.11.2020 23:50

kPetr píše: 30.07.2020 02:54 ....Rád bych se zeptal na problém se servem u C-MAX 2.0L Duratec-HE (145PS) - MI4, v provozu od 4/2008, najeto přes 170tis. km.
Po nastartování se objeví hláška "porucha posilovače řízení".

Hlášení cca do půl minuty zmizí a zůstane pouze uloženo ve zprávách. C-MAXe máme přes 2 měsíce a servo ještě ani jednou nijak nevynechalo, funguje i v době, kdy je na displeji PP uvedené hlášení.
Náplň neubývá, nikde nic neutíká ani nepíská a podobně. Čeho jsem si všiml, že řízení jde na můj vkus velmi lehce, což například při vyšších rychlostech na dálnici není zrovna ideální. Porovnání mám také s mým Focusem, kde jde řízení naprosto ideálně, u toho C-Maxe jde však o poznání lehčeji. Mezi třemi režimy přepínat jde, je tam Normal / Sport / Comfort. Ovšem ať přepnu do jaké-ho koliv režimu, není v tom žádný poznatelný rozdíl....
Tak příčina zjištěna. Měli jsme to ve Ford Fišer v Toužimi na výměnu blatníku a lakování, no a při té příležitosti nám udělali na tuto závadu diagnostiku. Vadný snímač úhlu natočení volantu (snímač rotace řízení 1306737).
Odhad ceny opravy je: Snímač 4347Kč + 1,5hod.práce + programování, takže výsledná cena opravy by byla cca 6300Kč, nebo zkrátka do 7000Kč. Takže zcela nepochybně přijde tato oprava v blízké budoucnosti taky na řadu.
FF II 1.8 16V/92kW Kombi r.v.2009
------------
Bylo:
Ford Focus 1.6 16V Kombi r.v.2000
2008-2013 Ford Fusion 1.4, najeto 0-98000km bez jediné závady
1998-2009 Škoda Felicia 1.9D Kombi, najeto 0-190000km
1986-98 Wartburg353
1980-86 Škoda 1100MB

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2993
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: Posilovač řízení - servo

Příspěvek od jenikHK » 14.11.2020 07:59

Ty jo, to bych za to nedal - volantovych snímačů jsou všude mraky, za pár korun.
Třeba tady i s volantovym kroužkem.
https://www.sbazar.cz/jirik256/detail/1 ... dvert-link

Jo být to kroužek pro AFS světla / kameru, je to jiná, ty nejsou.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Uživatelský avatar
ZaQik
Admin
Admin
Příspěvky: 23491
Registrován: 30.05.2010 17:33
Bydliště: exit 82 na D0

Re: Posilovač řízení - servo

Příspěvek od ZaQik » 14.11.2020 10:32

muj tip je, ze tim to nebylo ... ten krouzek totiz pouziva ABS/ESP k vyhodnoceni polohy volantu a kdyby krouzek zlobil, tak by ESP nefungovalo spravne
Ford Focus mk3 combi 1.6 Ti-VCT, r.v.2018 + Ford Fiesta mk7 3D 1.25, r.v.2014
byl Ford Focus mk2 combi 1.6, r.v.2009 + Ford Fiesta mk6 1.4 TDCi r.v. 2004
Nejsem poradna, encyklopedie ani hotline spolecnosti Ford - ptejte se na foru, od toho je.

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2993
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: Posilovač řízení - servo

Příspěvek od jenikHK » 14.11.2020 12:50

To je pravda, snímač pod volantem je hlavně kvůli ESP - řízení má svůj vlastní snímač natočení, který je přímo na řízení.
Screenshot_20201114-124700.png
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Uživatelský avatar
kPetr
Junior
Junior
Příspěvky: 446
Registrován: 29.05.2013 23:00
Bydliště: CZ - Karlovarský kraj
Kontaktovat uživatele:

Re: Posilovač řízení - servo

Příspěvek od kPetr » 15.11.2020 01:40

ZaQik píše: 14.11.2020 10:32 muj tip je, ze tim to nebylo ... ten krouzek totiz pouziva ABS/ESP k vyhodnoceni polohy volantu a kdyby krouzek zlobil, tak by ESP nefungovalo spravne
jenikHK píše: 14.11.2020 12:50 To je pravda, snímač pod volantem je hlavně kvůli ESP - řízení má svůj vlastní snímač natočení, který je přímo na řízení.
Vy mě teda dáváte kluci, a já měl takovou radost že závada je odhalena :mrgreen: , když to tvrdí autorizovaný servis :wink: . Technik nám to dal jaksi i písemně, když to napsal na původní Zakázkový list, abychom věděli co tomu je a kolik by oprava stála. K tomu pak akorát dodal, že hodina práce 600Kč a programování 1000Kč, abychom měli představu o ceně:

Obrázek

A na otázku zda s tím souvisí i to, že řízení jde nadměrně lehce a přepínání mezi režimy na to nemá vliv, technik odpověděl, že ano, že to je taky ta příčina. No, a teď babo raď :? . Mám chuť jim to tam na opravu skutečně dát a být zvědav, jak se s tím hoši poperou.

Jestli ESP funguje správně nevím. Vůbec nevylučuji, že pokud jim to na diagnostice ukázalo vadný tento snímač, tak třeba skutečně správně nefunguje. Ovšem v takovém případě bych potom čekal, že výměna tohoto kroužku tu "naší" závadu pravděpodobně neodstraní.
FF II 1.8 16V/92kW Kombi r.v.2009
------------
Bylo:
Ford Focus 1.6 16V Kombi r.v.2000
2008-2013 Ford Fusion 1.4, najeto 0-98000km bez jediné závady
1998-2009 Škoda Felicia 1.9D Kombi, najeto 0-190000km
1986-98 Wartburg353
1980-86 Škoda 1100MB

Uživatelský avatar
ZaQik
Admin
Admin
Příspěvky: 23491
Registrován: 30.05.2010 17:33
Bydliště: exit 82 na D0

Re: Posilovač řízení - servo

Příspěvek od ZaQik » 15.11.2020 09:41

... navic pri vymene krouzku se nemusi nic programovat, staci si zkontrolovat nulovou polohu na stavitkach krouzku ... dal bych si na tento servis vetsi pozor
Ford Focus mk3 combi 1.6 Ti-VCT, r.v.2018 + Ford Fiesta mk7 3D 1.25, r.v.2014
byl Ford Focus mk2 combi 1.6, r.v.2009 + Ford Fiesta mk6 1.4 TDCi r.v. 2004
Nejsem poradna, encyklopedie ani hotline spolecnosti Ford - ptejte se na foru, od toho je.

Uživatelský avatar
kPetr
Junior
Junior
Příspěvky: 446
Registrován: 29.05.2013 23:00
Bydliště: CZ - Karlovarský kraj
Kontaktovat uživatele:

Re: Posilovač řízení - servo

Příspěvek od kPetr » 16.11.2020 20:15

Protože o tom v podstatě nic nevím, tak už docela dlouho hledám a studuji. A když jsem prostudoval Etzolda, tak si nejsem tak úplně jistý, že se nemusí nic programovat.

Dávám do přílohy výňatek z Etzolda. Píše se tam o otočném kontaktu, na který je namontován a připojen snímač úhlu natočení volantu. Otočný kontakt se musí nastavit na středovou polohu, to je pravda, tam se nic neprogramuje. Ale pokud se mění snímač úhlu natočení volantu, tak tam Etzold píše: Při výměně snímače úhlu natočení volantu necháme v odborném servisu pomocí diagnostického přístroje provést novou konfiguraci ESP. Takže tady bych viděl to servisem zmíněné "programování".

Na jiné stránce jsem se u Etzolda dočetl toto: Silnější motory (náš případ, C-MAX 2.0L) mají elektrohydraulický posilovač řízení. K pohonu čerpadla zde slouží elektromotor. Otáčky čerpadla se regulují v závislosti na rychlosti vozidla, úhlu natočení volantu a rychlosti otáčení volantem. Koordinaci tohoto procesu zajišťuje řídící jednotka.

Z toho mě vychází, že ten snímač úhlu natočení volantu slouží současně pro dvě věci:
  • Pro ESP (to se musí po výměně snímače znovu nakonfigurovat)
  • a současně také pro regulaci otáček čerpadla posilovače řízení.
Zkrátka údaje, které předává řídící jednotce, jsou využity pro ESP i pro posilovač. V tom nevidím technicky žádný problém. Prohledal jsem skutečně všechno možné, včetně katalogu pro C-Maxe , a nikde, ani u Etzolda apod. není o nějakém druhém snímači zmíňka.

Nikdy jsem konkrétně tento problém neřešil, tak jenom studuju a toto mě z toho vychází. Pokud se ale pletu, tak mě prosím opravte.

Jinak jako pokus, na který se aktuálně chystám je, že demontuji budíky a proletuji spoje u konektoru, jak psal miki21. Pak ještě demontuji pravé světlo a na čerpadle prohlédnu a očistím kontakty na konektorech. Snad se k tomu po demontáži světla dostanu, zatím jsem neprohlížel. Pokud to nepomůže, pak to budem řešit dál, to se už bez servisu neobejdeme.
Přílohy
FF2_jak_na_to_Etzold (1).pdf
(445.81 KiB) Staženo 83 x
FF II 1.8 16V/92kW Kombi r.v.2009
------------
Bylo:
Ford Focus 1.6 16V Kombi r.v.2000
2008-2013 Ford Fusion 1.4, najeto 0-98000km bez jediné závady
1998-2009 Škoda Felicia 1.9D Kombi, najeto 0-190000km
1986-98 Wartburg353
1980-86 Škoda 1100MB

Uživatelský avatar
miki21
Test driver
Test driver
Příspěvky: 13069
Registrován: 01.04.2009 18:21
Bydliště: Třinec

Re: Posilovač řízení - servo

Příspěvek od miki21 » 16.11.2020 20:38

Etzolda bych jako přesně nebral, uvádí nutnost odpojení baterky snad i při výměně kol a vzduchového filtru. :mrgreen:
Jinak Tvými navrhovanými postupy (budíky,konektor) určitě nic neskazíš.
Fofo II 1,8 16v modrá combi
Funguje zde funkce HLEDAT Prosím,používejte ji před založením nového tématu.

Uživatelský avatar
kPetr
Junior
Junior
Příspěvky: 446
Registrován: 29.05.2013 23:00
Bydliště: CZ - Karlovarský kraj
Kontaktovat uživatele:

Re: Posilovač řízení - servo

Příspěvek od kPetr » 16.11.2020 21:03

miki21 píše: 16.11.2020 20:38 Etzolda bych jako přesně nebral, uvádí nutnost odpojení baterky snad i při výměně kol a vzduchového filtru. :mrgreen: ....
JJ to je pravda, taky jsem si všiml :mrgreen: . To beru "s rezervou". Ale v popisu, jak to funguje, by snad mohl mít pravdu. Nějaký druhý snímač natočení volantu jsem skutečně nikde žádný nenašel, a že jsem strýčka Googla hodně prohnal :lol: . Navíc to, že údaje z nějakého snímače zpracuje řídící jednotka pro dvě různé funkce, mě nepřipadá jako něco zvláštního.

Pokud nepomůže proletování a očištění konektorů, pak si myslím by bylo rozumné zajet někam jinam na diagnostiku. U Fišera ji sice údajně dělali, když nám sdělil údajnou příčinu, ale žádný protokol o chybách jsem neviděl.
FF II 1.8 16V/92kW Kombi r.v.2009
------------
Bylo:
Ford Focus 1.6 16V Kombi r.v.2000
2008-2013 Ford Fusion 1.4, najeto 0-98000km bez jediné závady
1998-2009 Škoda Felicia 1.9D Kombi, najeto 0-190000km
1986-98 Wartburg353
1980-86 Škoda 1100MB

Uživatelský avatar
miki21
Test driver
Test driver
Příspěvky: 13069
Registrován: 01.04.2009 18:21
Bydliště: Třinec

Re: Posilovač řízení - servo

Příspěvek od miki21 » 16.11.2020 21:07

A nebo v okolí sehnat nějakého šílence, co to s diagnostikou umí... něco jako ZaQik. :mrgreen:
Fofo II 1,8 16v modrá combi
Funguje zde funkce HLEDAT Prosím,používejte ji před založením nového tématu.

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2993
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: Posilovač řízení - servo

Příspěvek od jenikHK » 16.11.2020 21:37

Viz https://www.fordclub.eu/forum-tema/ford ... antu-95497

Snímač na řízení - pár obrázků tady
https://www.iautodily.cz/detail_nd.php?id=100081744

V katalogu je potom uveden pod položkou 3F818, finis 1363753, poněkud kostrbatě přeloženo na Snímac - Rotace Rízení (z původního Sensor - Steering Rotation) - obrázek z katalogu jsem již dával výše.


Vzhledem k době vzniku platformy pro FF2/C-max/Kuga/Freelander (počátek nového tisíciletí) není úplně tak divné, že vlastně mohou být dva senzory pro stejnou informaci (natočení volantu)
- přímo na řízeni (pro řízení řízení)
- pod volantem (pro ESP, popř světla nebo kameru)

Podle typu řízení (hydraulické, elektro-hydraulicke), vybavy (ESP/ bez ESP) tak mohly vzniknout klidně všechny kombinace:
- žádný snímač/jeden/druhý/oba.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Uživatelský avatar
kPetr
Junior
Junior
Příspěvky: 446
Registrován: 29.05.2013 23:00
Bydliště: CZ - Karlovarský kraj
Kontaktovat uživatele:

Re: Posilovač řízení - servo

Příspěvek od kPetr » 16.11.2020 22:54

jenikHK píše: 16.11.2020 21:37.........
V katalogu je potom uveden pod položkou 3F818, finis 1363753, poněkud kostrbatě přeloženo na Snímac - Rotace Rízení (z původního Sensor - Steering Rotation) - obrázek z katalogu jsem již dával výše.........
No Jeníku ty jsi prostě zlatej, díky za vysvětlení :palec_nahoru: .
Mě už z toho hledání asi hrabe :irre: , protože do toho katalogu a obrázku jsem čuměl hodně dlouho a prostě jsem to tam z nějakých nevysvětlitelných důvodů neviděl :gott: :mrgreen: .

NJN, možná soudruzi u Ford Fišer udělali někde chybu, protože snímač rotace řízení sice odhalili, ale nejak si popletli, který to skutečně asi je :bebng: . Podívám se, jestli se k tomu nějak rozumně dostanu, že bych zkontroloval konektor i na tomto snímači.

Ještě jednou moc děkuji za nákop :D
FF II 1.8 16V/92kW Kombi r.v.2009
------------
Bylo:
Ford Focus 1.6 16V Kombi r.v.2000
2008-2013 Ford Fusion 1.4, najeto 0-98000km bez jediné závady
1998-2009 Škoda Felicia 1.9D Kombi, najeto 0-190000km
1986-98 Wartburg353
1980-86 Škoda 1100MB

stano.
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 12902
Registrován: 18.07.2011 19:55

Re: Posilovač řízení - servo

Příspěvek od stano. » 16.11.2020 23:22

Zeby ten pod volantom hadze chybu v ABS jednotke a ten nad hrebenom riadenia ma chybu v EPHAS/EPS?

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2993
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: Posilovač řízení - servo

Příspěvek od jenikHK » 17.11.2020 08:40

Mno, úplně bych nejasal, včera jsem se v tom ještě chvíli hrabal z vlastního zájmu a spíš celou věc zamotal.

Podle katalogu je EHPAS jednotka / čerpadlo buďto

TRW JER 155 - do data výroby 03/2009, finis 1545071, na těle 3 konektory a v popisu Vybavení vozidla: pro vozidla se snímačem rejdu na převodovce řízení

Nebo
TRW JER 157 - od 09/2009, tj. MY2010, finis 1829875, na těle 2 konektory a v popisu Vybavení vozidla: pro vozidla se snímačem rejdu na sloupku řízení

Problém je samozřejmě v 03/2009-09/2009 kde může být první nebo druhé, bez fyzické kontroly na autě těžko zjistit. Katalog je zde jen vodítkem.

Nicméně pak tomu rozumím tak, že od 2009 výše zmizel snímač natočení na řízení a informace natočení se bere skutečně z volantoveho kroužku přes sběrnici.
Starší potom mají vlastní snímač natočení přímo v převodce řízení a konektor od snímače je napojen přímo do jednotky EHPAS/čerpadla řízení.

V podstatě by tak mělo stačit zkouknout čerpadlo - dle počtu konektorů bude jasné hned. (Naše auto, vyrobené 28.12.2009 má skutečně konektory dva). Až se budu někdy zase povalovat pod autem, zkouknu i to řízení.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Uživatelský avatar
kPetr
Junior
Junior
Příspěvky: 446
Registrován: 29.05.2013 23:00
Bydliště: CZ - Karlovarský kraj
Kontaktovat uživatele:

Re: Posilovač řízení - servo

Příspěvek od kPetr » 17.11.2020 16:00

Tento C-MAX je vyroben 4/2008:

24.04.2008
C-MAX 2007-2010
5dveřový UAV
Série 55
2.0L Duratec-HE (145PS) - MI4
5rychl. manuální - MTX75

Když jsem si do katalogu zadal WIN, mělo by tam být čerpadlo TRW JER 155 finis 1545071, přesně jak píšeš Jeníku. No každopádně tento týden se na to chystám, tak uvidím co tam skutečně je.
FF II 1.8 16V/92kW Kombi r.v.2009
------------
Bylo:
Ford Focus 1.6 16V Kombi r.v.2000
2008-2013 Ford Fusion 1.4, najeto 0-98000km bez jediné závady
1998-2009 Škoda Felicia 1.9D Kombi, najeto 0-190000km
1986-98 Wartburg353
1980-86 Škoda 1100MB

Odpovědět

Zpět na „Focus - podvozek 2004 - 2011“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 2 hosti