Koncept elektromobilu není žádná novinka. Je tu už od doby ss motoru. Jenže tehdy narazili na problém - jak uskladnit dost energie pro provoz. Tento problém je tu od doby použití elektřiny.
Můžeme spřádat konspirační teorie, jak šejkové brzdí vývoj. Bude dost materiálu na několik celovečerních filmů. Ale pokud někdo najde způsob, jak efektivně a beze ztrát uskladnit elektřinu, věřím, že to bude na Nobelovku. Současné, byť moderní způsoby, jsou z pohledu efektivity tragické. Stále z pohledu energie na kg baterie vs palivo z ropy jsou baterky někde hluboko vzadu. A proto stačí palivová nádrž cca 60 l a máte dojezd přes 1000 km. V Peogotu iOn je baterka za cca 400 tis. Kč. A dojezd cca 150 km. To je prostě tragédie.
Jako jsou tu koncepty nových baterií, ale ještě to pár let potrvá, než budou vyráběny v masovém měřítku.
A máme hlavní důvod, proč není elektromobil u každého doma. Baterie. Vše ostatní v elektromobilu (on je to v podstatě diesel z pohledu ovládání brzd, posilovače řízení, atd.) už je vypiplané. Tedy až na topení/klimatizaci. Např. Peugot iOn - baterka 15 kWh, topení příkon 3 kW. Takže buď jedete cca 150 km nebo stojíte a topíte
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Klimoška je na tom stejně...
Vodík - jak už zde bylo, je to jen nosič energie. Ve volné přírodě se nevyskytuje, takže těžba nemožná. Při výrobě a distribuci nutná bezpečnostní pravidla. Já osobně bych raději auto na LPG/CNG, než na vodík. Z pohledu bezpečnosti. Výroba vodíku je navíc energeticky náročná. Palivové články jsou, Honda má sériově vyráběný model hybridu na vodík. Ale prodejní cena vysoká, ekonomika provozu sporná, čistě elektrický výkon jako u každého současného hybridu sporný. Jako k čemu auto, které dá čistě elektrických km v počtu 2 - 3. Je fajn, že provozní náklady na klasické palivo klesnou kolem 3 l/100 km, jenže když mrkneme na klasické ropáky, spotřebu mají kolem 4 l /100 km. Např. Fabie II, 55 kW, 1,6 litrů - kombinovaná spotřeba 4,2 l /100 km. Mimo město ještě míň. Dojezd na 45 l nádrž přes 800 km. Porovnejme prodejní cenu hybrida a Fábie a volba je jasná. Hybrid je kolem tři čtvrtě milionu Kč.
Dobíjecí stanice rostou, mrkněte na poi.cz, hledejte dobíjecí stanice. Trochu smůla je, že z obchodního hlediska si např. zákazník ČEZu u dobíjecí stanice PRE nedobije. Nastane tak podobná situace, jako u mobilů. V kapse X SIMek, tedy X čipů pro ovládání dobíjecí stanice...
Z pohledu ekologie je elektromobil asi tragédie. Už při výrobě (výroba hliníku, atd.) docela bída, z pohledu provozu jak je psáno výše - výfuk v elektrárně.
Nicméně, z pohledu ekonomiky provozu, na jeden ujetý km v Peugotu iOn, v sazbě D02, cca 0,80 Kč/km, hmmmm...
Navíc v roce 2012 a 2013 je u ČEZu platba za měsíc ve výši 100/150 Kč měsíc, ať se nabije kolik chce. Platí pro dobíjecí stanice.
Z elektromobilů bych na dnešním trhu bral Škodu Octavii Green Line. Smůlou je, že jsou jen testovací modely a automobilka je neprodává.