eko daň
- foki
- Admin
- Příspěvky: 19260
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
eko daň
Ekologická daň auta je poplatek, který musí majitel automobilu zaplatit při první registraci vozidla podle novely zákona o odpadech 383/2008 Sb. Výše ekologické daně konkrétního vozidla závisí na tom, jaké emisní limity (Euro) splňuje automobil a poplatek se pohybuje od 3 do 10 tisíc korun. Tato norma byla zavedena v lednu roku 2009 a nadále platí, ale v květnu 2011 se v médiích poprvé objevily informace o změnách a zvýšení ekologické daně, které by mohly začít platit od roku 2014.
Ekologická daň na auta byla zavedena jako poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků. Tento poplatek je povinen zaplatit ten, kdo vozidlo registruje, čili kupující. Ekologická daň se vztahuje na auta do 3,5 tuny a platí se pouze při prvním převodu. Pokud tedy byl poplatek za konkrétní auto již jednou zaplacen, tak při každém dalším převodu na nového majitele se ekodaň již neplatí.
Ekologická daň auta se platí jak při změně vlastníka v rámci ČR, tak při přihlašování vozidla koupeného v zahraničí. Motocykly, registrované autoveterány a vozidla nad váhu 3,5 tuny ekologickou daň neplatí. Nejjednodušším způsobem, jak spolehlivě normu Euro zjistit, je pohled do velkého technického průkazu vozidla do kolonky emise. Pokud je kolonka emise prázdná, budete muset plnění emisního limitu dokázat buď vyjádřením výrobce vozidla nebo navštívit stanici STK, která vám potřebné potvrzení vystaví.
Ministerstvo chce snížit celkové emise
Ministerstvo životního prostředí plánuje rozšířit počet aut, kterých se bude týkat ekologická daň a chce tak omladit auta na tuzemských silnicích, čímž by mělo dojít ke snížení emisí. Dosud se poplatek vybírá při přihlašování ojetin vyrobených do roku 2000, hranice se má ale posunout do roku 2006 a tato změna by mohla začít platit od roku 2014.
Poplatek za auto formou ekologické daně závisí na tom, jakou emisní normu daný automobil splňuje. Auta s emisní normou Euro 0, tedy vyrobené před rokem 1993 jsou při registraci zpoplatněny 10 tisíc korun. Euro 1 jsou automobily z let 1993 až 1995 a platí 5 tisíc korun. Euro 2 jsou automobily z let 1996 až 1999 a poplatek na ně činí 3 tisíce korun. Novější vozy s normou Euro 3, tedy s rokem výroby 1996 až 2006 nyní neplatí nic. O zařazení do této kategorie už nerozhoduje jenom rok výroby, ale i přímo emisní limit. Přehledně tyto údaje najdete v tabulce ekologické daně automobilů na konci článku.
Podle návrhu ministerstva by měla auta s normou Euro 3 platit 3 tisíce korun, s Euro 2 pak 5 tisíc korun a s normou Euro 1 a starší 10 tisíc korun. Opatření by se tím pádem dotýkalo až třetiny vozidel jezdících po českých silnicích. Česko má totiž jeden z nejstarších vozových parků v Evropě, Na konci roku 2010 činilo průměrné stáří českých vozů necelých 14 let, zatímco v Evropské unii je průměr zhruba 8 let.
Od placení ekologické daně na auta jsou osvobozeni držitelé průkazu ZTP nebo ZTP-P a dále žadatelé, u nichž k přeregistraci dochází v důsledku nabytí a vypořádání dědictví nebo v důsledku zániku společného jmění manželů.
Tabulka ekologická daň na auta 2012:
Označení | Rok výroby | Aktuální ekologická daň na auto | Možná daň od roku 2014
Euro 0 | 1992 a starší | 10 000 | 10 000
Euro 1 | 1993 – 1995 | 5 000 | 10 000
Euro 2 | 1996 – 1999 | 3 000 | 5 000
Euro 3 | 1996 – 2006 | 0 | 3 000
zdroj : http://www.lepsiruceni.cz/prirucka/ekol ... n-na-auto/
Ekologická daň na auta byla zavedena jako poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků. Tento poplatek je povinen zaplatit ten, kdo vozidlo registruje, čili kupující. Ekologická daň se vztahuje na auta do 3,5 tuny a platí se pouze při prvním převodu. Pokud tedy byl poplatek za konkrétní auto již jednou zaplacen, tak při každém dalším převodu na nového majitele se ekodaň již neplatí.
Ekologická daň auta se platí jak při změně vlastníka v rámci ČR, tak při přihlašování vozidla koupeného v zahraničí. Motocykly, registrované autoveterány a vozidla nad váhu 3,5 tuny ekologickou daň neplatí. Nejjednodušším způsobem, jak spolehlivě normu Euro zjistit, je pohled do velkého technického průkazu vozidla do kolonky emise. Pokud je kolonka emise prázdná, budete muset plnění emisního limitu dokázat buď vyjádřením výrobce vozidla nebo navštívit stanici STK, která vám potřebné potvrzení vystaví.
Ministerstvo chce snížit celkové emise
Ministerstvo životního prostředí plánuje rozšířit počet aut, kterých se bude týkat ekologická daň a chce tak omladit auta na tuzemských silnicích, čímž by mělo dojít ke snížení emisí. Dosud se poplatek vybírá při přihlašování ojetin vyrobených do roku 2000, hranice se má ale posunout do roku 2006 a tato změna by mohla začít platit od roku 2014.
Poplatek za auto formou ekologické daně závisí na tom, jakou emisní normu daný automobil splňuje. Auta s emisní normou Euro 0, tedy vyrobené před rokem 1993 jsou při registraci zpoplatněny 10 tisíc korun. Euro 1 jsou automobily z let 1993 až 1995 a platí 5 tisíc korun. Euro 2 jsou automobily z let 1996 až 1999 a poplatek na ně činí 3 tisíce korun. Novější vozy s normou Euro 3, tedy s rokem výroby 1996 až 2006 nyní neplatí nic. O zařazení do této kategorie už nerozhoduje jenom rok výroby, ale i přímo emisní limit. Přehledně tyto údaje najdete v tabulce ekologické daně automobilů na konci článku.
Podle návrhu ministerstva by měla auta s normou Euro 3 platit 3 tisíce korun, s Euro 2 pak 5 tisíc korun a s normou Euro 1 a starší 10 tisíc korun. Opatření by se tím pádem dotýkalo až třetiny vozidel jezdících po českých silnicích. Česko má totiž jeden z nejstarších vozových parků v Evropě, Na konci roku 2010 činilo průměrné stáří českých vozů necelých 14 let, zatímco v Evropské unii je průměr zhruba 8 let.
Od placení ekologické daně na auta jsou osvobozeni držitelé průkazu ZTP nebo ZTP-P a dále žadatelé, u nichž k přeregistraci dochází v důsledku nabytí a vypořádání dědictví nebo v důsledku zániku společného jmění manželů.
Tabulka ekologická daň na auta 2012:
Označení | Rok výroby | Aktuální ekologická daň na auto | Možná daň od roku 2014
Euro 0 | 1992 a starší | 10 000 | 10 000
Euro 1 | 1993 – 1995 | 5 000 | 10 000
Euro 2 | 1996 – 1999 | 3 000 | 5 000
Euro 3 | 1996 – 2006 | 0 | 3 000
zdroj : http://www.lepsiruceni.cz/prirucka/ekol ... n-na-auto/
Odpovědi lehké - 100,- Kč
Odpovědi, při kterých
se musí myslet - 240,- Kč
Vážné odpovědi - 340,- Kč
Odpovědi na hloupé
a zbytečné otázky - 400,- Kč
specialní sazba :
otázka, na kterou jsem už dříve odpověděl - 500 Kč
Odpovědi, při kterých
se musí myslet - 240,- Kč
Vážné odpovědi - 340,- Kč
Odpovědi na hloupé
a zbytečné otázky - 400,- Kč
specialní sazba :
otázka, na kterou jsem už dříve odpověděl - 500 Kč
- Infinter
- Zkušený
- Příspěvky: 1643
- Registrován: 14.10.2009 11:53
- Bydliště: Pardubice
Re: eko daň
Letmým pohledem do techničáku jsem zjistil že mám EURO 4, tak mám snad klid..
- VH123
- Zkušený
- Příspěvky: 1214
- Registrován: 09.04.2009 09:37
- Bydliště: Lovosice
Re: eko daň
Nechci zaplevelovat vlákno, kdyžtak to smažte. Pořád mi připadá že průměrný věk aut nemůže být tak hrozný, podle mne je problém v metodice - co když tam jsou započítávané i dávno neexistující leč neodhlášená auta, která už slouží maximálně jako kurník nebo dekorace dvorku. Dál si myslím že by bylo nanejvýš spravedlivé při výpočtu použít vážený průměr a váhu úměrnou průměrnému ročnímu nájezdu jednoho každého auta.
Že by ekolikvidace auta s Euro1 stála víc než třikrát víc než třeba s Euro3?... Dokud bude v rodině nebo sociální síti alespoň jeden ZTP, není se čeho bát - kolonek ve velkém TP je dost.
Mám auto kterému táhne na patnáctý rok a STK prošel se dvěma závadami A, protože podle technika "přece tam u takhle starého auta musím něco napsat".
Že by ekolikvidace auta s Euro1 stála víc než třikrát víc než třeba s Euro3?... Dokud bude v rodině nebo sociální síti alespoň jeden ZTP, není se čeho bát - kolonek ve velkém TP je dost.
Mám auto kterému táhne na patnáctý rok a STK prošel se dvěma závadami A, protože podle technika "přece tam u takhle starého auta musím něco napsat".
Vojta
__________________
Ford Focus 1.6 16V 74 kW TrendoGhia 2003 LPG Stag 4 Rust In Pieces
Ford Capri Mk2 2.3 V6 X-pack 1977
Mazda 5 CW 2.5 2012
__________________
Ford Focus 1.6 16V 74 kW TrendoGhia 2003 LPG Stag 4 Rust In Pieces
Ford Capri Mk2 2.3 V6 X-pack 1977
Mazda 5 CW 2.5 2012
- Mufin01
- Test driver
- Příspěvky: 3961
- Registrován: 04.10.2010 15:32
- Bydliště: štatl jak sviňa
Re: eko daň
Ve městě ti to tak nepříjde, ale stačí zajet někam na vesnici a tvoje 15 let staré auto budeš považovat za supr novinku. Pokud se nepletu, tak každé registrované auto musí mít zaplaceno povinné ručení, takže kurníky s ručením asi nehrozí. Ekologická daň byla zavedena hlavně kvůli tomu, aby se omezil počet vraků na silnicích. Kupující si totiž rozmyslí, jestli za starou škůdku vyplázne ekodaň vyšší, než je hodnota auta.
- VH123
- Zkušený
- Příspěvky: 1214
- Registrován: 09.04.2009 09:37
- Bydliště: Lovosice
Re: eko daň
A protože se škůdky prodávající z podobné nízkopříjmové skupiny nezbaví, bude s ní jezdit o to déle, protože by na prodeji tratil pro něj naprosto zásadních 10 tisíc. Je to zbytečný zásah do oblasti, která se poměrně solidně regulovala sama a prokazatelný vliv na stáří vozového parku není žádný. Nařízení se snadno a legálně obchází přepisem na ZTP nebo tím že vlastník zůstane stejný a změní se provozovatel, takže je stejně bezzubé.
Proč asi lidi jezdí starými auty? Že bychom byli milovníci veteránů? To asi těžko. Staříkovi se sousední řadové garáže je cca 85 a (bohužel) stále jezdí s cca čtvrt století starým Žigulem a jiné auto si už zaručeně kupovat nebude. Pár takových plechovek a s průměrem to zahýbá docela slušně.
Proč asi lidi jezdí starými auty? Že bychom byli milovníci veteránů? To asi těžko. Staříkovi se sousední řadové garáže je cca 85 a (bohužel) stále jezdí s cca čtvrt století starým Žigulem a jiné auto si už zaručeně kupovat nebude. Pár takových plechovek a s průměrem to zahýbá docela slušně.
Vojta
__________________
Ford Focus 1.6 16V 74 kW TrendoGhia 2003 LPG Stag 4 Rust In Pieces
Ford Capri Mk2 2.3 V6 X-pack 1977
Mazda 5 CW 2.5 2012
__________________
Ford Focus 1.6 16V 74 kW TrendoGhia 2003 LPG Stag 4 Rust In Pieces
Ford Capri Mk2 2.3 V6 X-pack 1977
Mazda 5 CW 2.5 2012
- Mufin01
- Test driver
- Příspěvky: 3961
- Registrován: 04.10.2010 15:32
- Bydliště: štatl jak sviňa
Re: eko daň
Ekodaň platí kupující, ne prodávající. Až ten tvůj 85-letý soused zemře, tak si ten žigul na sebe nepřihlásí jeho vnuk, páč by musel z kapesnýho vypláznout deset papírů. A nebude tak smradem zamořovat dědinu tak dlouho, dokud by mu Pepek z STKáčka byl ochotný za flašu rumu dělat technickou, protože auto půjde do šrotu. Regulační smysl ekodaně je tím splněn.
- VH123
- Zkušený
- Příspěvky: 1214
- Registrován: 09.04.2009 09:37
- Bydliště: Lovosice
Re: eko daň
Nezlob se, ale já to vidím jinak. Tím že se kupující zatíží dalšími 10 kKč za ekodaň, prodávající by musel reálně zhruba o tolik zlevnit prodávaný vrak z 20 kKč na polovinu a to už by pro něj bylo neúnosné zlevnění pod reálnou cenu auta a raději ten vrak dojezdí sám. Takhle to vidím já. Bohužel pro část příbuzenstva a lidí z okolí je i třeba pětikilo za přezutí tak významná částka že radši pohrdnou nabízenými slušnými letňáky a dál jezdí na zpuchřelinách. Takže vím o čem mluvím, řekl bych že jim tak trochu do hlavy vidím.
Ten zmiňovaný Žigul (možná i třicetiletý) měl jít ze skály už někdy před 10 lety, konkrétně tohle je případ který by měl jednoznačně ze silnice zmizet. Zpuchřelé sjeté gumy, nebrzdící brzdy, STK ze známosti a těžce podtaktovaný mozek, který u obvoďáka prochází taky snad jen ze známosti nebo za všimné. Bohužel, občas ho ve městě potkám a jet za ním je fakt zážitek. To děda byl jiný frajer, jakmile usoudil že to nedává, odevzdal někdy v 65 papíry a bylo.
Ten zmiňovaný Žigul (možná i třicetiletý) měl jít ze skály už někdy před 10 lety, konkrétně tohle je případ který by měl jednoznačně ze silnice zmizet. Zpuchřelé sjeté gumy, nebrzdící brzdy, STK ze známosti a těžce podtaktovaný mozek, který u obvoďáka prochází taky snad jen ze známosti nebo za všimné. Bohužel, občas ho ve městě potkám a jet za ním je fakt zážitek. To děda byl jiný frajer, jakmile usoudil že to nedává, odevzdal někdy v 65 papíry a bylo.
Vojta
__________________
Ford Focus 1.6 16V 74 kW TrendoGhia 2003 LPG Stag 4 Rust In Pieces
Ford Capri Mk2 2.3 V6 X-pack 1977
Mazda 5 CW 2.5 2012
__________________
Ford Focus 1.6 16V 74 kW TrendoGhia 2003 LPG Stag 4 Rust In Pieces
Ford Capri Mk2 2.3 V6 X-pack 1977
Mazda 5 CW 2.5 2012
- Mufin01
- Test driver
- Příspěvky: 3961
- Registrován: 04.10.2010 15:32
- Bydliště: štatl jak sviňa
Re: eko daň
To co popisuješ ale přece vůbec nesouvisí s ekodaní, ale s ojebáváním na STK. A nechme toho, takhle si Foki tohle vlákno asi nepředstavoval ...a stejně si myslím, že celá ta ekodaň je jen lobby ze strany výrobců aut a bazarníků.
-
- Test driver
- Příspěvky: 2224
- Registrován: 20.02.2010 09:39
- Bydliště: Hradec Králové/Pardubice
Re: eko daň
Eko daň při prodeji je problém. Sám jsem prodával Formana a měl jsem pro kupujícího jako bonus připravený 3 způsoby, jak to převést a přitom neplatit... Jinak bych to asi ani neprodal. Z pohledu emisí nesmysl, protože tam bylo LPG a jen blázen by jezdil na benzín. Emise LPG jsou hluboko za hranicemi moderních aut, protože spálením LPG nevznikají škodlivé emise...
Spíš nechápu, proč při zhoršených klimatických podmínkách není uzákoněno, že místa, kde se pohybují ve vysoké koncentraci chodci, mají auta bez zelené nálepky vjezd zakázaný. Jako chodec fakt zbožňuji čuchání toho smradu. Takže když by se to myslelo fakt pro lidi, tak by byly definované zóny, kam auto při zhoršených rozptylových podmínkách může, pokud jeho emise nepřispějí ke zhoršení stavu...
Spíš nechápu, proč při zhoršených klimatických podmínkách není uzákoněno, že místa, kde se pohybují ve vysoké koncentraci chodci, mají auta bez zelené nálepky vjezd zakázaný. Jako chodec fakt zbožňuji čuchání toho smradu. Takže když by se to myslelo fakt pro lidi, tak by byly definované zóny, kam auto při zhoršených rozptylových podmínkách může, pokud jeho emise nepřispějí ke zhoršení stavu...
Seat Altea XL-prodáno
Ford Focus kombi, 1,8 TDCi, 85 kW, Ghia(+tempomat,+DRL), RV 05/2002-prodáno
Honda Jazz, 1,4 GD1 61 kW, automat(+DRL), RV 03/2003
Škoda Forman 135, LPG, 43 kW, GLX, RV 12/1992, model 1993-prodáno
- Karel2
- Test driver
- Příspěvky: 6793
- Registrován: 10.09.2011 09:51
- Bydliště: Přerov
Re: eko daň
Jel jsi za novejsim benzinem,kterej prave nastartoval?Opravdu prijemna vune a pokud je takovych aut pri ranni ceste do prace vice,tak cekani na krizovatkach je pro nos zazitek,diky bohu za vnitrni okruh.To muj 15let stary esco TD byl svezi vanek(po startu).Chci tim jen rict, ze ten smrad neni tak jednoznacny a i relativne nova auta pred zahratim pekne smrdi.
Ford Focus III ST-Line, 1.5, 110kW, Red and Black ed. (r.v. 17)
byl: Ford Focus 1.6 16V 74kW+ 7/2011 Hatchback
byl: Ford Escort 1.8TD 51kW 10/1996 Hatchback
Galerie
byl: Ford Focus 1.6 16V 74kW+ 7/2011 Hatchback
byl: Ford Escort 1.8TD 51kW 10/1996 Hatchback
Galerie
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů