Stránka 1 z 2

Převodovka - únik oleje

Napsal: 04.11.2011 11:09
od Leo13
Čau chlapi, snažil jsem se hledat, ale nenašel jsem...
Mám Mondeo III, 2002 BWY 96kW diesel, najeto cca 183 000 km, převodvka MTX75. Asi tak před rokem jsem zjistil, že mám na spodní části převodovky hodně oleje a tak jsem to přes výpustný šroub zkontroloval a zjistil jsem, že tam je málo oleje. Dolil jsem tam cca litr (náplň má být 1,9 l). Po thruba půl roce jsem to znovu prohlédl a zjistil jsem, že mi tam zase chybí tak cca půllitr. Prostě mi to někde teče a nemůžu přijít na to kde. Napadlo mne, jestli to není přes gufero z převodovky do spojky, protože mi občas při záběru na plný plyn spojka proklouzla. Teď už to klouže docela často, ale to bude asi spojka dead. Nemáte někdo nějakou zkušenost? Předem díky.

Re: Převodovka - únik oleje

Napsal: 04.11.2011 11:43
od ballu
Po půl roce obtížně zjistíš kama to teče. Turbulence vzduchu pod autem olej rozežene po celém spodku. Je potřeba vše řádně odmastit, dolít olej a ne po půl roce, ale třeba 500 km po jízdě na suché cestě vlézt pod auto a podívat se kde je zdroj úniku. Nejlépe to je na možných místech úniku, nejlépe však celý spodek zaprášit nějakým dětským pudrem . Místo i sebemenší ti na prachu pudru ukáže kama to teče. :?

Re: Převodovka - únik oleje

Napsal: 04.11.2011 20:51
od Yeshterr
Na vyhledání netěsností převodovky již od velikosti vlasové trhliny používají defektoskopové u nás v práci křídu ve spreji. Je to v podstatě na principu toho, jak psal ballu, křída vytvoří na očištěné a v rámci možností odmaštěné skříni souvislou vrstvu. Poté se dá krásně určit místo prvotního prolínání. Netuším ale, jak moc je tento přípravek, určený pro nedestruktivní defektoskopickou metodu, dostupný na běžném trhu a jaká je cena. Já to kdysi řešil tak, že jsem podezřelé místo odmastil a párkrát to rychle projel tam a zpět po polňačce. No a jestli ti to bude kapat mezi rychlostkou a motorem, tak je to skoro natuty gufero na mrkvi.

Re: Převodovka - únik oleje

Napsal: 04.11.2011 23:13
od Leo13
O té křídě jsem už slyšel... Dneska jsem ještě udělal takový trochu (možná trochu víc) amatérský "pokus"-"trochu" jsem to pohulil na prokluz a čekal, jestli bude smrdět spálenina ze spojky a nebo ne a co se nestalo - smrděl spálený olej, takže musel být na lamele. A jak se tam dostal? Přes to gufero, nejspíš. Teď ještě pro jistotu udělám tu věc s tím pudrem, ale nejspíš je hotovo. Předpokládám, že bude muset převodovka ven, ale pak nastává druhá otázka - dá se to gufero vyměnit jakoby z vnějšku převodovky a nebo se bude muset celej ten bazmek rozdělat a vyměnit to zevnitř? Gufero bude stát 50tikačku, ale práce bude 5tis. Už se na to fakt těším. :bebng:

Re: Převodovka - únik oleje

Napsal: 04.11.2011 23:50
od Yeshterr
Tuhle rychlostku jsem vyndanou ještě neměl, ale tutově to bude z venku z prostoru pro setrvák, takže jí půlit nebudeš muset, to by musel být konstruktér idiot. Maximálně může být gufero jištěné ségrovkou.

Edit: jestli máš náladu tak povol a povytáhni startér a strč prsty na setrvák a jak nebude suchej, máš 100% jistotu ;)

Re: Převodovka - únik oleje

Napsal: 05.11.2011 00:08
od Leo13
Dík, vyzkouším a pak napíšu.

Re: Převodovka - únik oleje

Napsal: 09.12.2011 14:07
od Leo13
Tak jsem se do toho konečně pustil a nestačil jsem se divit...
Začnu od začátku. Když jsem auto před třemi roky koupil, tak jsem si po čase všiml, že jde z motoru (převodovky) jiný zvuk když mám sešlápnutou spojku a jiný, když je vyšlápnutá a motor běží na volnoběh. Při jízdě to znát nijak nebylo. Pátral jsem a nakonec zjistil, že bylo málo oleje v převodovce. Dolil jsem ho a vše OK. Po čase, při kontrole spodku auta jsem viděl na spodku převodovky kapky oleje, tak kouknu (patřičně upraveným drátem) na hladinu oleje a ono ho bylo méně. I přes tento jasný signál jsem založil toto téma, protože jsem si i tak nebyl jistý. No nakonec jsem sehnal spojkovou sadu (lamelu, přítlačák, ložisko - 4990 Kč s DPH) a pustil se do toho se svým mechanikem. Když jsme to všechno rozdělali, tak se ukázala taková úplná blbost. Při minulé komplet výměně spojky včetně setrváku (před pouhými 40.tis km) se na tom někdo podepsal - když tam dával ložisko, tak nepochopitelně sežvejknul gufero na hřídeli z převodovky a tudy to teklo. Fotky doplním. Teď po opravě je vše OK. :hhura: :hhura: :hhura: Jinak setrvák je OK a ta vyndaná lamela taky... Jenom to gufero za cca 3 kila v pr.... :wallbash:
Kapitola sama pro sebe je shánění informací před začátkem výměny ve Fordu. Koupil jsem na jejich doporučení origo gufero a nakonec mi stejně zbylo, protože ono je již součástí spojkového ložiska a krom toho mělo jiný vnitřní průměr, než hřídel... :dih:

Re: Převodovka - únik oleje

Napsal: 09.12.2011 14:24
od Dr.Romca
A hele - to je povědomé - mě taky zní motor jinak při sešláplý spojce než při vyšláplý....na volnoběh...Je teda možný, že mi to taky nějak uniklo? Kde se měří olej v převodovce a co tam kdyžtak dolít?

Re: Převodovka - únik oleje

Napsal: 09.12.2011 19:04
od pj$lf
Na zvedaku jsem si vsim opatlany prevodovky od oleje, takze me mozna neco podobnyho ceka. Nedal by si dohromady nakej popis jak na vymenu toho gufera?

Re: Převodovka - únik oleje

Napsal: 09.12.2011 19:28
od Yeshterr
DrRomca píše:A hele - to je povědomé - mě taky zní motor jinak při sešláplý spojce než při vyšláplý....na volnoběh...Je teda možný, že mi to taky nějak uniklo? Kde se měří olej v převodovce a co tam kdyžtak dolít?
Takhle je slyšet skoro každý starý spojkový ložisko. Akorát Leo to měl asi markantnější, poněvadš jemu se točila hřídel v rychlostce skoro na sucho. Pak ji vyšlápnutím zastavil a ztichlo i ložisko, který se axiálně zatížilo. Jestli Ti z toho nic nekape, nesmrdí spálenej olej a neklouže při zátěži jako Leovi, tak to neřeš, jestli to teda nejni už extrémní hluk. Já takhle oddělal dvě gufera na klice, nebylo tam vidět, vždycky se shrnulo a prošoupalo. Pak napotřetí jsem ho pěkně namazal, usadil podél kliky papírovou vizitkou a bylo po problému. Holt to se stává, chybama se člověk učí. Akorát je škoda, že dotyčný když jí měl venku na výměnu ložiska a krásně na to viděl, tak si to po sobě nezkontroloval. Já už to napotřetí zkontroloval přes zrcátko.

Re: Převodovka - únik oleje

Napsal: 09.12.2011 19:34
od Yeshterr
pj$lf píše:Na zvedaku jsem si vsim opatlany prevodovky od oleje, takze me mozna neco podobnyho ceka. Nedal by si dohromady nakej popis jak na vymenu toho gufera?
Ještě radši před tí omrkni, jestli to nejni průsak skrz gufera poloos. Tahat ven rychlostku a pak zjistit, že to bylo jen gufero poloosy... :?

Re: Převodovka - únik oleje

Napsal: 10.12.2011 22:32
od Leo13
DrRomca píše:A hele - to je povědomé - mě taky zní motor jinak při sešláplý spojce než při vyšláplý....na volnoběh...Je teda možný, že mi to taky nějak uniklo? Kde se měří olej v převodovce a co tam kdyžtak dolít?
Olej změříš jednoduše - když se zepředu podíváš pod auto, tak na převodovce uvidíš velký šroub na imbus klíč vel. asi 10 (už si to přesně nepamatuju). Ten vyšroubuješ a strčíš dovnitř buď prst anebo lepší je ohnutý drát a tak zjistíš, kolik tam je oleje. Hladina musí být až po spodní okraj toho otvoru. Celkem tam je 1,9 litru oleje. Já tam dávám 75W-90 syntetiku full.

Re: Převodovka - únik oleje

Napsal: 10.12.2011 22:38
od buceek07
a vypuštění starého oleje :?: Kudy :?:

Re: Převodovka - únik oleje

Napsal: 10.12.2011 22:49
od Leo13
pj$lf píše:Na zvedaku jsem si vsim opatlany prevodovky od oleje, takze me mozna neco podobnyho ceka. Nedal by si dohromady nakej popis jak na vymenu toho gufera?
Je to právě tak blbý, že musíš vyndat ven celou převodovku a to je mazec... Musí se vlastně rozdělat všechno, na co pod i v motoru přijdeš včetně uchycení motoru a naklonění, abys tu bestii ven vytáhl. Takhle rozdělaný auto jsem naposledy viděl na vrakáči :shocked: . Vlastně jsem to úplně nechápal, že kvůli tomu muselo být všechno takhle rozdělaný, ale třeba jsme to dělali nějak VÍC složitě.... Pro představu - musí se sundat výfuk (přední díl s kat), potom spodní rám a od toho se odpojí kola, řízení, stabilizátory a dalších X věcí. V motoru se odpojí snad všechny možný kabely a hadice. Mě se ještě k tomu podařilo utrhnout zarezlý šrouby na čidle náklonu na xenony... Když jsme to dali celý zpátky, tak mi zbyla jenom jedna 6ka matička, takže celkem úspěch. Má to ale i určité výhody - např. si krásně vyčistíš celý startér a klidně si můžeš udělat i deCat, když už ho máš venku (stačí ho rozříznout a vykuchat a svařit zpátky).

Re: Převodovka - únik oleje

Napsal: 10.12.2011 22:54
od Leo13
buceek07 píše:a vypuštění starého oleje :?: Kudy :?:
No mně to vyteklo přes to gufero, takže s tím jsem problém něměl :D . Možná když si najedeš do nějakýcho prudkýho kopce, tak Ti to vyteče samo tím otvorem :D . Ne, je tam ještě jeden šroub, ale z boku převodovky.