Aditivace v praxi

Moderátor:phofy
Odpovědět
Uživatelský avatar
tomason
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4248
Registrován: 02.03.2008 13:00
Bydliště: Praha na půl

Aditivace v praxi

Příspěvek od tomason » 27.04.2009 16:44

Předchozí pojednání o aditivech známého nezávislého odborníka v oboru pohonných hmot ing. Stanislava Matějovského doplňujeme názory odborníků z praxe. V jejich společnostech se provádí podvýrobní aditivace (ČEPRO) nebo se v síti jejich čerpacích stanic prodávají povýrobně aditivované pohonné hmoty konečným spotřebitelům a zároveň nabízejí aditiva v maloobchodních baleních pro individuální aditivaci zákazníkům (Benzina, KM Prona).

Jaký je význam aditivace pohonných hmot pro spalování v motorech vozidel?
Václav Loula, ředitel úseku jakosti BENZINA: Kvalita pohonných hmot je pro český trh definována evropskou výrobkovou normou podle druhu paliva. Benzina dodává do sítě čerpacích stanic aditivovaná paliva, zlepšená především v souladu s požadavky výrobců motorů, ekologické legislativy a maximálního využití energie paliva při spalovacích procesech, což ve finále vede i k úsporám u zákazníků. Z tohoto pohledu provádíme povýrobní aditivaci multifunkčními aditivy, která mají pozitivní vliv na motor z více pohledů (před nasazením ověřováno jízdními i motorovými zkouškami a laboratorními testy). Aditivační benefity nebo jejich pozitivní působení se v aplikaci soustřeďují především na čistící a detergentní účinky, které udržují v čistotě sací ventily, vstřikovače a spalovací prostor (efekt „Keep clean“) a odstraňující usazeniny (efekt „Clean up“).
Petr Hynek, obchodní úsek ČEPRO: Při zúžení pohledu významu aditivace pro proces spalování lze uvést především přísady ovlivňující nejdůležitější vlastnosti paliva pro tento proces. Pro benzínový motor je to především hodnota oktanového čísla benzinů, charakterizující antidetonační vlastnosti. S tím jsou spojena aditiva zvaná zvyšovače oktanového čísla. V současné době se ve výrobě automobilových benzinů za účelem zvýšení oktanového čísla používají spíše jako komponenty různé kyslíkaté látky (MTBE, etylalkohol) a pro individuální motorizaci i přísady (převážně rovněž na bázi alkoholů a éterů).
Pro naftový motor je nejdůležitější hodnota cetanového čísla motorové nafty, které obdobně jako oktanové číslo u benzinů charakterizuje vlastnosti motorové nafty při spalování ve vznětovém motoru. Tyto vlastnosti vylepšují aditiva typu zvyšovač cetanového čísla. Hodnota cetanového čísla může být zvyšována jednak ve výrobě (především u zimní a arktické motorové nafty), a jednak v individuální motorizaci pro zlepšení jízdních vlastností motorové nafty. Pro problematiku biopaliv platí v principu stejné zásady jako pro paliva čistá, i když lze předpokládat, že jejich další rozšíření vyvolá požadavky na speciální nebo modifikované přísady, odpovídající jejich určitým kvalitativním odlišnostem.
Vladimír Minařík, ředitel KM-PRONA: Na základě našich zkušeností s mazivostními přísadami do motorové nafty, prostředky na vyčištění vstřikovacích trysek a spalovacího prostoru motoru můžeme říci, že skutečně dochází ke zlepšení. Jsou zde však faktory, které jsou pro výsledný efekt podstatné, jako například aplikovaná přísada (typ,výrobce) a také stav motoru vozidla.

Jaký má vliv povýrobní aditivace jako komerční nástroj pro posílení prodeje pohonných hmot, které se prodávají v dané síti společnosti pod zvláštní obchodní značkou?
Petr Hynek: Nadstandardní aditivace motorových paliv na trhu je v dnešní době velmi rozšířeným marketingovým nástrojem, kdy významné distribuční firmy nabízejí v sítích svých čerpacích stanic zákazníkům paliva v nadstandardní kvalitě s některými vylepšenými parametry a užitnými vlastnosti. Takto aditivovaná paliva jsou prodávána pod příslušnou obchodní značkou nebo ochrannou známkou. Skladba ovlivňovaných vlastností a parametrů se mezi jednotlivými firmami liší podle jejich strategie obchodní politiky a podmínek použití. Pro účely komerční aditivace motorových paliv jsou používány takzvané multifunkční „balíčky“, které si dodávají distribuční firmy k podvýrobní aditivaci v aditivačních jednotkách, jež jsou součástí stáčecích terminálů ve velkoobchodních skladech. Pro automobilové benzíny obsahují zpravidla detergenty, antikorozní přísady, antioxidanty a pro motorové nafty zejména zvyšovače cetanového čísla, detergenty, antikorozní, mazivostní, protipěnící přísady a přísady zlepšující nízkoteplotní vlastnosti motorové nafty.
Vladimír Minařík, ředitel KM-PRONA, a.s.
Domnívám se, že v současném konkurenčním prostředí se aditivace pohonných hmot stává velice významným komerčním nástrojem. Současný zákazník už přestává vnímat cenu jako hlavní rozhodovací kriterium. I my jsme v roce 2004 začali s aditivací motorové nafty, kterou prodáváme pod obchodním názvem Diesel Pro. O rok později jsme se rozhodli i pro aditivaci benzínu Natural98, který prodáváme pod obchodním názvem Octane Booster. A jak již název napovídá, jednou z jeho podstatných vlastností je zvýšení oktanového čísla, což oceňují především milovníci sportovní jízdy.
Václav Loula: Nadstandardní aditivace je zohledněna v komerčních názvech pohonných hmot. Značková paliva jsou i jistým odlišením nadstandardní kvality od ostatních prodejců. Reprezentanty značkových produktů jsou v naší síti například nadstandardně aditivovaná motorová nafta s obchodním názvem Diesel TOP Q nebo vysokooktanový nadstandardně aditivovaný automobilový benzin s obchodním názvem Blue Octans 99.

Kdy má význam individuální aditivace pohonných hmot zákazníkem do nádrže vozidla?
Petr Hynek: Pohonné hmoty prodávané v ČR musí splňovat všechny kvalitativní parametry stanovené příslušnými technickými normami, a proto by jejich kvalita měla být plně dostačující pro normální provoz vozidel, které mají tato paliva od výrobce předepsána. V praxi ale existují speciální požadavky uživatelů a mimořádné podmínky používání motorových paliv, kdy je žádoucí a účelné některé parametry a užitné vlastnosti paliv oproti normě zlepšovat. Zde je prostor pro takzvanou individuální aditivaci, kdy si uživatel přídavkem jednoho nebo více aditiv požadované vlastnosti paliva sám vylepší. Zpravidla jsou pro tento účel na trhu nabízeny komplexní přípravky zlepšující více vlastností paliva a jejich výběr závisí na uživateli. V této souvislosti lze doporučit určitou obezřetnost a při volbě dávat přednost přípravkům od renomovaných výrobců a značek s určitými odbornými referencemi.
Václav Loula: Pro individuální aditivaci zákazníkem jsou nabízeny v drobných obalech koncentráty přísad, které zákazníci před natankováním používají. Typickým jsou přípravky k ošetření dieselového paliva pro zlepšení nízkoteplotních vlastností, přidávané i preventivně po dobu zimního období, nebo přípravky zlepšující studený start motoru, potlačující pěnění chránící před korozí atd. Obsluhující personál je o funkčnosti, vlastnostech a způsobu použití informován a měl by zákazníkovi poradit.
Vladimír Minařík: Pokud řidič tankuje na čerpací stanici společnosti, která deklaruje prodej aditivované nafty či benzínu, pak se domnívám, že dodatečná aditivace je plýtvání penězi. Individuální aditivaci bych tedy upřednostnil pouze v případech, když chcete zlepšit pouze konkrétní užitnou vlastnost. Například mazivost, oktanové nebo cetanové číslo, zlepšení nízkoteplotních vlastností.

Nejčastější omyly a chyby při použití aditiv, nesprávné či neúčinné aplikování aditiv
Petr Hynek: Aby se předešlo omylům či chybám při používání aditiv do motorových paliv, je třeba dodržovat určité zásady. Je třeba si vyjasnit, zda je přípravek určen do automobilových benzinů (zážehový motor) nebo do motorové nafty (vznětový motor), seznámit se s účinky přípravku na motorové palivo, s postupem a podmínkami jeho přidávání do paliva a posoudit vhodnost aplikace pro příslušné vozidlo podle požadovaného cíle zlepšení. Důležité je také zajistit přidání přípravku do paliva ve stanoveném množstvím a jeho důkladné promísení. Zpravidla se aditivum přidává v odpovídajícím množství před tankováním a při následném načerpání paliva dojde k dokonalému promísení. Koncentrace přípravku by se měly důsledně dodržovat. Vyšší dávkování nepřináší zpravidla podstatné zlepšení vlastností paliva a kromě ekonomických ztrát může i nepříznivě působit na ekologii.
Vladimír Minařík: Nejčastější chybou je aditivovat již aditivované pohonné hmoty. Výsledný efekt může být kontraproduktivní. Opatrně se musí zacházet zejména s aditivy pro zlepšení teplotních vlastností motorové nafty v zimních měsících. Aplikováním většího množství aditiv, než které doporučuje výrobce, může mít paradoxně zcela opačný efekt.
Václav Loula: Protože existuje celá řada přípravků k ošetření automobilových benzinů i motorové nafty, vždy zákazníkům doporučuji pečlivě se seznámit s vlastnostmi, způsobem použití a dávkováním. Pozornost by se měla věnovat také bezpečnostním pokynům na obalu. Určitou opatrnost při nákupu přísad doporučuji, zejména když jsou definovány rychlé zázračné účinky nebo naopak nejisté popisování vlastností a účinků.

Tomáš Mikšovský, Lubor Mikeš, Gabriela Platilová

Citováno z PETROL Magazínu
byl focus 2005 1.8TDCI
je Focus 2008 1.8TDCI

Odpovědět

Zpět na „Pohonné hmoty, benzin, nafta...“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů