sice idem teraz proti sebe
ale do vlakna 2.0 TDCI som chcel nieco napisat, len to tam asi nepatri, sem to bude lepsie.
Presne ako pisali chalani. Ja po celom meste aj mimo mesta mozem jazdit na dvojke a na trojke a ta trojka uz podla predpisov ani nejde
. Cele to odjazdim v pohode na dvojke. Chcem vidiet porovnanie jazdy benzin - diesel po klukatych cestickach len na dvojke. To teda diesel nema sancu. Ano, toci mu to auto az to 4000, ale vtedy uz ani zdaleka nema taky krutiaci moment ako pri 2000 otackach a je vyhodnejsie preradit. Ja na benzine len drzim dvojku, len pridavam plyn alebo brzdim a mam stale skoro taky isty krutiaci moment (od 3000 do 7000 otacok je to tusim v rozmedzi 10%). Pripadne tam este capnem jednotku, ale to by uz dieselu vyskocili vsetky piesty
Verte mi, plne nalozene benzinove auto je tak isto rychle ako plno nalozene dieselove auto toho isteho vykonu a s podobnym sprevodovanim. Som sice v tomto este len teoretik, ale uz sa tesim na test.
Cely ten mytus je zalozeny na tom, ze rozbehnute auto po rovinke v cca 100 km rychlosti pride pod kopec. Diesel toci cca 2000 otacok, co je pre nho totalne najvyhodnejsie, lebo tam ma max krutiak. Benzinove auto pride pod kopec, toci cca 2500 otacok, ale pozor, tieto otacky su pre benzin nevyhodne, pretoze benzin ma hladky priebeh krutiaku, prevodovka sice trocha znasobi krutiak na koleso, ale vysledkom je slabsi krutiak ako pri dieseli. Preto treba este viac sprevodovat, aby sa sila na koleso zlepsila. Tak tam da stvorku a toci 3500 otacok. Kritiak je silnejsi, ale este stale nestaci. Tak tam da trojku, motor toci cca 4500 otacok ale vysledna sila na koleso je porovnatelna, podla mna casto krat aj vacsia ako u diesela.
Takto vznikol mytus o tom, ze diesel je silnejsi. Nie je to pravda. Ked clovek na benzine pred kopcom spravne nepodradi a necha tam patku, tak potom je diesel silnejsi. Ale ked podradi, tak je dost mozne, ze ten diesel na tom kopci necha za sebou.
Uz pisem dlho, ale este musim: vykon motora hovori o tom, kolko prace dokaze motor spravit za urcity cas. Ked taham 1.5 tony po rovinke, tak na premiestnenie z bodu A do bodu B potrebujem urcitu energiu, vykon. Je jedno ci benzinom alebo dieselom. Potrebujem presne urceny vykon. To iste plati do kopca. Vykon bude musiet byt vacsi, ale aj diesel aj benzin musia vyprodukovat to iste.
Uz koncim, aj ked by som chcel este rozpustit mytus o nizsej spotrebe diesela, lebo traktoristi (sorry
) casto vravia, ze ked idu sportovo, tak im to nezerie omnoho viac ako ked idu normalne. A to potom idu na vodnu paru, alebo odkial beru tu energiu na pohnutie auta ? Ale k tejto teme by som sa rad vratil niekedy neskor ....