Výkon topení, zahřátí motoru

Moderátor:phofy
Odpovědět
Uživatelský avatar
Yeshterr
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3774
Registrován: 11.04.2011 08:37
Bydliště: Já su z Práglu

Re: Výkon topení, zahřátí motoru

Příspěvek od Yeshterr » 28.11.2011 23:54

Já si osobně myslím, že motor má svou ideální pracovní teplotu a neměl by se jí moc vzdalovat. Pokud člověk pozoruje na ručičce teploměru chladící kapaliny u ohřátého motoru nějaké výkyvy, je něco špatně. Rozdíl teploty chladícího média při cirkulaci okruhem o pár stupňů absorbuje teplotní čidlo ve formě hystereze, takže se vlastně ručička ukazatele nemá šanci hnout. Pokud je ale pokles/vzestup teploty v chladicím systému razantní a dlohodobější, změní se viditelně poloha ručičky natolik, že si defacto všimneme, že "teplota leze dolu/nahoru". Pokud tento kolísavý stav je u daného motoru známý jako jeho vlastnost, se kterou už vylezl z výroby (Škoda 105-120, profláknutá díky nedořešenému chlazení svou tendencí k přehřívání/podchlazování), pak není důvod se tím zaobírat, pokud ale motor moderní koncepce pracuje v takto širokém a absolutně nestabilním teplotním rozsahu, tak něco nebude úplně košér. Asi bych sledoval, jestli se to nezhoršuje.
Obrázek
Mondeo f gombíku f DŽÍJE 2.0, r.v. 05, benál 107kW, blue Deep Navy, LPG AC Stag 300-4 Plus,
Limited edition GHIA MÍNUS

Uživatelský avatar
Kóťa
Test driver
Test driver
Příspěvky: 9765
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Střední Čechy
Kontaktovat uživatele:

Re: Výkon topení, zahřátí motoru

Příspěvek od Kóťa » 29.11.2011 06:10

Tak divný to je,ale pokud by jeden z termostatů byl špatný(většinou bývá ten menší,olejový), tak by ta teplota přeci klesala i později,ne?Myslím tím ne v rozsahu do 10km,ale i po třeba 30km jízdě...ne?
Ford Mondeo combi 2.2TDCi Ghia 8/2005 Obrázek
Řízení je radost,FORD je řízení!

ballu
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4915
Registrován: 28.01.2009 22:46
Bydliště: Zlín

Re: Výkon topení, zahřátí motoru

Příspěvek od ballu » 29.11.2011 07:16

Prvotní příčinou je ten jev, že jestli se jedná hlavně o naftu, u benzínu to není tak znatelný, je účinnost motoru, kdy můžem být rádi, že to tak dělá, protože se více procentuálně zužitkovává palivo, které nejde do chladiče.
U nafty - pomaleji se zahřívá a čidlo na ručičku teploměru přístrojovky je na palici motoru , která se nejrychleji zahřívá. Teprve až se zahřeje všechno železo - celý motor, tak teprve nebude ručička reagovat velkýma skoky na vypnutí motoru, nabo jízdu z kopce. Když není motor celkově prohřátý, tak jeho vypnutím okamžitě nastává srovnání teplot a ručička jde dolů. Proto je na zimu u nafty dobré zadělat ze 2/3 mřížku, aby ne jenom chladič, ale motor jízdou z kopce neochlazoval.

U benzínu - je to to samé jako u nafty až na další problém navíc. Dokud není pořádně zahřán celý motor, při opětovném startu špatně chytá - čidlo na palici hlásí sice zahřátí ,ŘJ sníží startovní bohatost směsi, ale zbytek motoru je ještě studený. Složitější termostat u benzínu je z toho důvodu, že při razantnějším sešlápnutí plynu , hlídané potenciometrem na klapce, ŘJ vyhodnotí možnou větší zátěž a elektricky otevře ten druhý termostat.

Je nesprávná teorie, že dokud nepustí termostat, nesmí být hadice k chladiči teplá. Jak by tepelně termostat otevřel, kdyby přes malý otvor neprocházelo malé množství kapaliny pro cirkulaci. Jinak by to udělalo špunt a termostat by neotevřel a voda v palici by vřela.

Mělo by hlavně platit ohledně topení, že po startu zapnu jen el. vyhřívání skel, sedaček , ale v žádném případě nezapínám topení, ofuk skla s vyhříváním. Při sebemenším zapnutí nějakého ofuku, protože topení je přímo napojeno na okruh motoru, se trojnásobně prodlužuje doba ohřevu a u nafty dle trasy nemusí k zahřátí dojít vůbec. Dle snižení otáček volnoběhu zahříváním, mohu teprve nyní se rozjet a zapnout nejprve na skla , a pak teprve třeba automat. Jinak to okamžitě sráží teplotu, ŘJ neví co udělat první a motor žere opět jako tank. :?
BMW R1100 RT
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V

Uživatelský avatar
Yeshterr
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3774
Registrován: 11.04.2011 08:37
Bydliště: Já su z Práglu

Re: Výkon topení, zahřátí motoru

Příspěvek od Yeshterr » 29.11.2011 07:51

Kóťa: Omlouvám se, já to nenapsal moc srozumitelně. Když po 4km jízdy padne teplota motoru dolů, tak se asi nic neděje, jak píše Ballu, celej litinovej blok motoru ještě nejni dokonale prohřátej a svou plochou dokáže studená litina motor bez zátěže vodu v systému opět rychle ochladit. Psal jsi, že po těch čtyřech km jízdy jsi zastavil, teplota padla a pak jsi jel domů a už držela. Pochopil jsem tedy, že po tom opětovném rozjetí už jsi nestavěl, motor byl tedy pořád pod zátěží až do doby, kdy jsi dojel domů.
Kóťa píše: Prostě to padání teploty se dějej jen na začátku,když motor šetřím a ujedu(testoval jsem)4km,teplota v půlce.Pak jsem zastavil a nechal motor běžet.Teplota padala,jak jsem se rozjel zpátky domů,tak vystoupala a už držela....
Chtěl jsem tím říct, že pokud by se při stání i po této jízdě dělo něco s teplotou, když už byl motor dostatečně prohřátý, tak bych to začal sledovat.
Obrázek
Mondeo f gombíku f DŽÍJE 2.0, r.v. 05, benál 107kW, blue Deep Navy, LPG AC Stag 300-4 Plus,
Limited edition GHIA MÍNUS

Uživatelský avatar
Kóťa
Test driver
Test driver
Příspěvky: 9765
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Střední Čechy
Kontaktovat uživatele:

Re: Výkon topení, zahřátí motoru

Příspěvek od Kóťa » 29.11.2011 08:12

ballu píše:
Mělo by hlavně platit ohledně topení, že po startu zapnu jen el. vyhřívání skel, sedaček , ale v žádném případě nezapínám topení, ofuk skla s vyhříváním. Při sebemenším zapnutí nějakého ofuku, protože topení je přímo napojeno na okruh motoru, se trojnásobně prodlužuje doba ohřevu a u nafty dle trasy nemusí k zahřátí dojít vůbec.
Pokud jedu s dítětem,tak dávám topení na HI.Při tom by se měly sepnout i ty tři žhaviče,které by rychlejší ohřev vody měly podpořit,ne?Nedělám to na 2km jízdě,ale pokud jedu dál,tak mám za to,že by to mělo vodu nahřát rychleji,nebo se pletu?
Auto topí celkem rychle vždy.

Yeshterre:
Na druhou stranu je fakt,že bylo "teplo"...
Našel jsem podobnou debatu,kde jsem to také popisoval.Ve větších mrazech se to neohřálo vůbec.
http://www.ford-mondeo.cz/forum/viewtop ... db#p568966

Psal jsem do fordu na výměnu jednoh,druhého a obou,tak jsem zvědav na cenu...
Ford Mondeo combi 2.2TDCi Ghia 8/2005 Obrázek
Řízení je radost,FORD je řízení!

ballu
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4915
Registrován: 28.01.2009 22:46
Bydliště: Zlín

Re: Výkon topení, zahřátí motoru

Příspěvek od ballu » 29.11.2011 08:46

Ty žhaviče to samozřejmě uspíší a dostaneš se na dobu zahřátí jako u benzínu, ale při krátké cestě nabo zastavení ten neprohřátý blok tu teplotu okamžitě srazí. Ono to připadá, že je motor ohřátý, ale výměník tepla v topení předává teplo rychleji než stačí nakumulovat blok motoru s palicí. Nejde jen o topení ale velmi důležitá věc je stejnoměrného prohřátí motoru z důvodu diletace dosedacích ploch mezi těsněním hlavy kde to je přesně propočteno i s momentem utahnutí šroubů palice. Když není motor stenoměrně prohřát, sice topí, tak nastává to nepříjemné prostřelení těsnění pod hlavou.
Proto jsem zastáncem většího zahřátí motoru na místě. :?
BMW R1100 RT
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V

Uživatelský avatar
Kóťa
Test driver
Test driver
Příspěvky: 9765
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Střední Čechy
Kontaktovat uživatele:

Re: Výkon topení, zahřátí motoru

Příspěvek od Kóťa » 29.11.2011 10:10

Takže si myslíš,že mám termostaty v pohodě a chová se to normálně?Je fakt,že ostatním teplota padala neustále...Mě se jen neohřál během necelých 30km v mrazu -15st.Ale to už je slušnej mráz,co?
Ford Mondeo combi 2.2TDCi Ghia 8/2005 Obrázek
Řízení je radost,FORD je řízení!

ballu
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4915
Registrován: 28.01.2009 22:46
Bydliště: Zlín

Re: Výkon topení, zahřátí motoru

Příspěvek od ballu » 29.11.2011 15:52

Co by jsi chtěl po naftě při - 15 C :D v takovém mrazu se ohřívá i benzín 15 - 20 km. Neberu ručičku teploměru, tá je na fleku po 5 km, ale vím , že celý motor prohřát není, Nejlépe to jde poznat, když vypneš motor a za 5 minut jen zapneš kontrolky. Když byl prohřát, tak ručička teploměru skočí skoro na stejné místo, když ne, tak i po 5 min, je na začátku. :(
BMW R1100 RT
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V

Brehowicz
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4257
Registrován: 16.12.2009 13:04

Re: Výkon topení, zahřátí motoru

Příspěvek od Brehowicz » 29.11.2011 16:09

Hele hoši píchnu do vosího hnízda,ale s nějakým prohřívaním našich turbodíslu na místě osobně nesouhlasím a ani to nedělám.Ja nastartuju počkám 10-20 sec. tolik dávam olejovému systému než doleje olej kam má a vyjíždím.Je to jednak proto že bych takhle mohl čekat do soudného dne než se motor zahřeje ,ale hlavně kvuli mazáni turba a to si osobně myslím že mu na studeném motoru volnoběžné otáčky nedělají zrovna dobře.Dodávám píšu jen pro TDDi-Ci.

Uživatelský avatar
Pastovic
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1184
Registrován: 02.11.2009 02:35
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Výkon topení, zahřátí motoru

Příspěvek od Pastovic » 29.11.2011 17:53

Vím že je to mondeo sekce ale :) : občas se mi stává že mi ručička teplota po chvíli zahřátého motoru klesne. Dnes sem zkoušel co psal Ballu - nezapínat hned ofuk na sklo jak to vzdy delám, no a motor se fakt ohříval rychleji, po pár metrech se ručička pohla takže sem pustil ofuk a hned i teplejsi vzduch než je kolikrát vůbec po 5km cesty. No ale jeste sem cetl neco o hadich vedouci do chladiče ze by mely byt horke tak me zajíma ktery to jsou. 2 jsou z prava a dve zleva z nádrzky chladící kapaliny. No a ja mel po 10min jizdy horke (ne varici) hadice vlevo co nejsou z nádobky. Je to dobre, spatne nebo jak teda :) ?
FoFo I htb GHIA/1,8/16V/85kw/07-2001/silver/K&N/17" Wolfrace Pro Sprint/Hankook V12 Evo/Eibach
Galerie https://www.ford-focus.cz/forum/viewtopi ... 94&t=21271
ObrázekObrázek

Uživatelský avatar
Kóťa
Test driver
Test driver
Příspěvky: 9765
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Střední Čechy
Kontaktovat uživatele:

Re: Výkon topení, zahřátí motoru

Příspěvek od Kóťa » 29.11.2011 19:59

A tak já to beru,že v -15st.už to trvá.Ale pořád nechápu,proč když se to jednou ohřeje (podle ručičky), tak proč to pak spadne...Pokud jedu delší štreku tak ne.Zkrátka pokud by mi někdo potvrdil,že je to tak normální,tak už se v tom šťourat nebudu...Protože dost lidí měnilo oba termostaty a po výměně zjistili,že zbytečně,že se to chová stejně.Většinou byly spokojení jen majitelé aut,která se nedokázala ohřát vůbec....60st.byl strop.pokud je to tedy normální,tak jak se to u mě ohřívá,pak budu spokojený,že do toho nemusím strkat prachy...že to stejně lepší nebude.
Ford Mondeo combi 2.2TDCi Ghia 8/2005 Obrázek
Řízení je radost,FORD je řízení!

Uživatelský avatar
Judzin
Nováček
Nováček
Příspěvky: 182
Registrován: 11.08.2010 13:36
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Výkon topení, zahřátí motoru

Příspěvek od Judzin » 30.11.2011 08:49

to Kóťa: já ti to potvrdím ;-) poslední dny jsem si to zde pročítal tak jsem to poslední dny sledoval. Měl jsem pár krátkých jízd a chová se mi to úplně stejně. A stejně jak u Tebe delší štreka a je vše OK,ale jakmile jedu do 5 km či 10 tak se to chová jak u Tebe. Dle Ballua jsem dneska ráno nezapínal topení a zahřáto bylo zachvilku,ale po zapnutí topení spadla ručička na 1/4. A provádět hokusy pokusy nehodlám, podle mého automechanika (praxe cca 30let) je to OK.
Ford Mondeo combi 2.2TDCi GHIA +- něco :-D
Můj Mondík

Uživatelský avatar
Nepér
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1500
Registrován: 09.12.2009 08:35
Bydliště: Praha 8

Re: Výkon topení, zahřátí motoru

Příspěvek od Nepér » 30.11.2011 08:50

Si nalep na palubku v místě teploměru nějaký veselý obrázek :)
Nafťák, prostě bude z kopce při brždění motorem a zapnutém topení chladnout a míň topit.
Mondeo mk4, 2.0i, 2010

Uživatelský avatar
Dr.Romca
.
.
Příspěvky: 7110
Registrován: 27.06.2011 15:06
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Výkon topení, zahřátí motoru

Příspěvek od Dr.Romca » 30.11.2011 08:51

Na tuhle radu tady všichni čekali :mrgreen:

ballu
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4915
Registrován: 28.01.2009 22:46
Bydliště: Zlín

Re: Výkon topení, zahřátí motoru

Příspěvek od ballu » 30.11.2011 11:09

Napíši to všeobecně bez pouštění topení, start jako v létě:
Když nastartuji a vyjedu, tak po pár stech metrech mě teploměr ukazuje 90C to je čidlo na hlavě, ale zbytek motoru má jen 40C, protože jízdou a zátěží se neohřívá stejnoměrně. Když motor vypnu a sečtu /90+40/:2 , tak při vyrovnání teplot na motoru klesne teploměr na 65C, mínus nějaké stupně dolů samotným ochlazováním celého motoru. Proto není motor zahřát a taky žere.
Když ho nechám trochu probrumlat na místě, tak mě sice nevyleze bez zátěže rychleji na 90C, ale jen na 80C na palici, ale zbytek již nabere 70C . To pak ve výslednici je o 10 C více ale při spotřebě na volnoběh. Pak jen stačí pár metrů v zátěži bez bohaté směsy a mám ho na teplotě ,ale celý motor.

Toto samé probíhá i v mrazech , kdy velký mínus je okamžité rozjetí, zapnutý ofuk a taky tlak studeného vzduch na vanu a spodek motoru při jízdě. Toto hlavně platí pro naftu. :mrgreen:
BMW R1100 RT
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V

Odpovědět

Zpět na „Motor - Mondeo“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host