Kvalita motorové nafty
- Ahmed
- Test driver
- Příspěvky: 3751
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Ostrava
Re: Kvalita motorové nafty
Co tak sleduju, tak se ceny mění většinou tak 1x týdně - možná i podle toho, kolik vytankujou.
U zimní nafty by už nemělo být napsané mírné klima, ne? V pátek jsem tankoval a žádná památka po zimní nebyla. Taky nějak nechápu, proč to dávají jenom do února
Podle těch testů, na které tady byly odkazy je Verva Diesel nejlepší, ale TopQ v poměru cena/kvalita, či jak to bylo... Je to jenom o 1,- dražší, na rozdíl od V-Poweru od Shellu, takže není co řešit, obzvlášť při dnešních cenách.
U zimní nafty by už nemělo být napsané mírné klima, ne? V pátek jsem tankoval a žádná památka po zimní nebyla. Taky nějak nechápu, proč to dávají jenom do února
Podle těch testů, na které tady byly odkazy je Verva Diesel nejlepší, ale TopQ v poměru cena/kvalita, či jak to bylo... Je to jenom o 1,- dražší, na rozdíl od V-Poweru od Shellu, takže není co řešit, obzvlášť při dnešních cenách.
- t.dudis
- Junior
- Příspěvky: 320
- Registrován: 20.11.2008 20:59
- Bydliště: Starý Pelhřimov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kvalita motorové nafty
Ne není co řešit. Dneska už jsem taky tankoval Vervu místo TopQ. Myslím, že Shell má Power Diesel zbytečně o dost dražší než je Diesel Extra.
Jinak Fokůska mám už 14 dní a maximální spokojenost. Až bude lepší počasí tak sem musím umístit foto.
Jinak Fokůska mám už 14 dní a maximální spokojenost. Až bude lepší počasí tak sem musím umístit foto.
Ford Mondeo kombi 2.0i Titanium, 107 KW/145 K, 11/2009, metla Thunder Galerka: https://www.ford-focus.cz/forum/viewtopi ... 56&t=38288
Byl:Ford Focus 1.8 TDCi 85 KW/115 K, 4/2006, Hatchback/5, Trend X
Byl:Ford Focus 1.8 TDCi 85 KW/115 K, 4/2006, Hatchback/5, Trend X
- panther7
- Test driver
- Příspěvky: 2265
- Registrován: 15.04.2008 20:50
- Bydliště: PRAHA
Re: Kvalita motorové nafty
Tady sem četl co a jak o typech nafty, tak si to "ropáci" taky přečtěte
Jak je to s distribucí zimní nafty? Odkdy je v prodeji a musí ji prodávat každá pumpa? Musí být výdejní stojan označen? A jak? Na kolik stupňů Celsia je odolná vůči mrazu a případně, když udeří větší mrazy, za jak dlouho se dostane do distribuce odolnější nafta?
Jakostní parametry motorové nafty jsou stanoveny ČSN EN 590. Tato norma je dle zákona o pohonných hmotách a prováděcí vyhlášce k zákonu závazná. Norma platí skoro ve všech státech Evropy. Vzhledem ke klimatickým podmínkám se v ČR a v dalších zemích distribuuje motorová nafta s rozdílnými nízkoteplotními vlastnostmi. Pro ČR platí:
- letní motorová nafta, tj. motorová nafta pro mírné klima třídy B, v období od 15. 4. do 30. 9. s filtrovatelnosti nižší než 0 stupňů Celsia,
- přechodová motorová nafta, tj. motorová nafta pro mírné klima třídy D, v období od 1. 3. do 14. 4. a od 1. 10. do 15. 11. s filtrovatelností nižší než -10 stupňů Celsia,
- zimní motorová nafta, tj. motorová nafta pro mírné klima třídy F, v období od 16. 11. do 28. 2. s filtrovatelností nižší než -20 stupňů Celsia. Pokud dojde k většímu poklesu teplot, není prodejce povinen zajišťovat jinou naftu. O to se má starat provozovatel vozidla.
Všechny výše zmíněné druhy nafty se prodávají ze stejné výdejní pistole na čerpací stanici a jsou stejně označeny. Jejich prodej je povinný. Kontrolu provádí Česká obchodní inspekce.
Pro zajištění provozu vozidel se vznětovým motorem je za extrémních mrazů nabízena arktická motorová nafta s filtrovatelností nižší než -32 stupňů Celsia. Je nabízena u některých čerpacích stanic, což je pak na stojanu označeno.
Jak je to s distribucí zimní nafty? Odkdy je v prodeji a musí ji prodávat každá pumpa? Musí být výdejní stojan označen? A jak? Na kolik stupňů Celsia je odolná vůči mrazu a případně, když udeří větší mrazy, za jak dlouho se dostane do distribuce odolnější nafta?
Jakostní parametry motorové nafty jsou stanoveny ČSN EN 590. Tato norma je dle zákona o pohonných hmotách a prováděcí vyhlášce k zákonu závazná. Norma platí skoro ve všech státech Evropy. Vzhledem ke klimatickým podmínkám se v ČR a v dalších zemích distribuuje motorová nafta s rozdílnými nízkoteplotními vlastnostmi. Pro ČR platí:
- letní motorová nafta, tj. motorová nafta pro mírné klima třídy B, v období od 15. 4. do 30. 9. s filtrovatelnosti nižší než 0 stupňů Celsia,
- přechodová motorová nafta, tj. motorová nafta pro mírné klima třídy D, v období od 1. 3. do 14. 4. a od 1. 10. do 15. 11. s filtrovatelností nižší než -10 stupňů Celsia,
- zimní motorová nafta, tj. motorová nafta pro mírné klima třídy F, v období od 16. 11. do 28. 2. s filtrovatelností nižší než -20 stupňů Celsia. Pokud dojde k většímu poklesu teplot, není prodejce povinen zajišťovat jinou naftu. O to se má starat provozovatel vozidla.
Všechny výše zmíněné druhy nafty se prodávají ze stejné výdejní pistole na čerpací stanici a jsou stejně označeny. Jejich prodej je povinný. Kontrolu provádí Česká obchodní inspekce.
Pro zajištění provozu vozidel se vznětovým motorem je za extrémních mrazů nabízena arktická motorová nafta s filtrovatelností nižší než -32 stupňů Celsia. Je nabízena u některých čerpacích stanic, což je pak na stojanu označeno.
- panther7
- Test driver
- Příspěvky: 2265
- Registrován: 15.04.2008 20:50
- Bydliště: PRAHA
Re: Kvalita motorové nafty
Pohonné hmoty kazí voda
Za svoje peníze samozřejmě chceme patřičnou kvalitu. A týká se to i pohonných hmot. Jenže, zatímco oschlý nebo starý rohlík poměrně snadno rozeznáme, v případě benzínu nebo nafty nemáme prakticky šanci. Přitom ke znehodnocování pohonných hmot může dojít, a dochází, poměrně snadno. Pomiňme teď úmyslné míchání nejrůznějších látek do benzínu nebo nafty, ono totiž ke kontaminaci paliva může dojít i prostou lidskou chybou.
Z rafinérie vychází palivo zpravidla v pořádku. První a poměrně častou chybou, kde dojde k jeho znehodnocení, je při přepravě.
"Nejčastější chyba vzniká určitou technologickou nekázní přepravců, kdy po přepravě jednoho produktu v jedné komoře se ve stejné komoře bez jejího následného vymytí převáží nafta," popisuje Tomáš Mikšovský z Petrolmedia.
Co je ale horší? Když do nádrže po benzínu přijde nafta nebo naopak?
"Horší je případ, kdy se po benzínu přepravuje nafta, protože se mění bod vzplanutí nafty. To tvoří nebezpečí i pro čerpací stanici, která může po kontrole dostat pokutu za nedodržení normy kvality paliva. Ovšem je dlužno říct, že motoristům při tomto pochybení nehrozí žádné nebezpečí, protože zpravidla se změní pouze požární vlastnosti daného paliva."
Další rizikovou činností je stáčení paliva do tanků u čerpací stanice.
"Pokud dojde ke smíchání paliv na čerpací stanici, tak u společností, které dbají na kvalitu pohonných hmot, je prodej zastaven do té doby, než se kontaminovaná paliva vymění za nezávadné pohonné hmoty."
Kvalita pohonných hmot je přímo úměrná péči o čerpací stanici.
"U některých prodejců může dojít vlivem nižší úrovně péče o čerpací stanici ke kontaminaci nečistotami a vodou v nádrži, která se v ní vysráží."
Obdobné je to v případě, že opakovaně tankujeme pouze malé množství paliva. Pak si palivo znehodnocujeme sami.
"Vzdušná vlhkost se vysráží v nádrži a po náhlém natankování většího množství paliva se nečistoty v nádrži mohou zvířit, nasát do systému a auto se potom zastaví."
Totéž platí o případném nekvalitním palivu od čerpací stanice.
"V případě, že mám podezření na prodej nekvalitních pohonných hmot, je nutné okamžitě zjistit, zda jsem dostal účet."
Potom můžeme kontaktovat Českou obchodní inspekci. Další krok je pak jasný.
"Jestliže dojde k poruše motoru, je dobré zajistit odběr vzorku paliva přímo z nádrže vozidla, aby se předešlo problémům při opravě a uplatňování reklamace," upozorňuje Mikšovský.
V takovém případě bychom pak měli mít na paměti, že neprokáže-li se prodej nekvalitního paliva, pak veškeré náklady na opravu budeme hradit my.
Za svoje peníze samozřejmě chceme patřičnou kvalitu. A týká se to i pohonných hmot. Jenže, zatímco oschlý nebo starý rohlík poměrně snadno rozeznáme, v případě benzínu nebo nafty nemáme prakticky šanci. Přitom ke znehodnocování pohonných hmot může dojít, a dochází, poměrně snadno. Pomiňme teď úmyslné míchání nejrůznějších látek do benzínu nebo nafty, ono totiž ke kontaminaci paliva může dojít i prostou lidskou chybou.
Z rafinérie vychází palivo zpravidla v pořádku. První a poměrně častou chybou, kde dojde k jeho znehodnocení, je při přepravě.
"Nejčastější chyba vzniká určitou technologickou nekázní přepravců, kdy po přepravě jednoho produktu v jedné komoře se ve stejné komoře bez jejího následného vymytí převáží nafta," popisuje Tomáš Mikšovský z Petrolmedia.
Co je ale horší? Když do nádrže po benzínu přijde nafta nebo naopak?
"Horší je případ, kdy se po benzínu přepravuje nafta, protože se mění bod vzplanutí nafty. To tvoří nebezpečí i pro čerpací stanici, která může po kontrole dostat pokutu za nedodržení normy kvality paliva. Ovšem je dlužno říct, že motoristům při tomto pochybení nehrozí žádné nebezpečí, protože zpravidla se změní pouze požární vlastnosti daného paliva."
Další rizikovou činností je stáčení paliva do tanků u čerpací stanice.
"Pokud dojde ke smíchání paliv na čerpací stanici, tak u společností, které dbají na kvalitu pohonných hmot, je prodej zastaven do té doby, než se kontaminovaná paliva vymění za nezávadné pohonné hmoty."
Kvalita pohonných hmot je přímo úměrná péči o čerpací stanici.
"U některých prodejců může dojít vlivem nižší úrovně péče o čerpací stanici ke kontaminaci nečistotami a vodou v nádrži, která se v ní vysráží."
Obdobné je to v případě, že opakovaně tankujeme pouze malé množství paliva. Pak si palivo znehodnocujeme sami.
"Vzdušná vlhkost se vysráží v nádrži a po náhlém natankování většího množství paliva se nečistoty v nádrži mohou zvířit, nasát do systému a auto se potom zastaví."
Totéž platí o případném nekvalitním palivu od čerpací stanice.
"V případě, že mám podezření na prodej nekvalitních pohonných hmot, je nutné okamžitě zjistit, zda jsem dostal účet."
Potom můžeme kontaktovat Českou obchodní inspekci. Další krok je pak jasný.
"Jestliže dojde k poruše motoru, je dobré zajistit odběr vzorku paliva přímo z nádrže vozidla, aby se předešlo problémům při opravě a uplatňování reklamace," upozorňuje Mikšovský.
V takovém případě bychom pak měli mít na paměti, že neprokáže-li se prodej nekvalitního paliva, pak veškeré náklady na opravu budeme hradit my.
-
- Test driver
- Příspěvky: 9136
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Jablonec nad Nisou
Re: Kvalita motorové nafty
tankujem zasadne od plnej k plnej
- panther7
- Test driver
- Příspěvky: 2265
- Registrován: 15.04.2008 20:50
- Bydliště: PRAHA
Re: Kvalita motorové nafty
Já abych řekl, tak si nepamatuji, kdy sem bral pouze 1/2 nádrže, vždy do cvaknutí pistole
- alexino
- Zkušený
- Příspěvky: 1439
- Registrován: 22.10.2008 11:57
- Bydliště: Praha 5
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kvalita motorové nafty
tak dneska sem poprvé přidal VIF k diesel extra.... motor uz predtim sel vcelku potichu, ale ted bych rekl ze ztichnul vic, nevim jestli je to mozne, ze by to zareagovalo tak rychle, nebo jestli to je jen nejaky subjektivni pocit.... Nevim jestli sem spravne nadavkoval, na asi 47 litru nafty sem nalil dve odmerky ne uplne vrchovate (stejne sem se pobryndal)... na pixle maj napsano jedno vicko na az 30 litru, tusim optimum nekde psali na 20 litru, takze doufam ze sem se nekde nesekl v radu
"Evžen" Ford Focus II kombi r.2006, 1.8 TDCi, deep navy blue
Galerie:
https://forum.ford-focus.cz/viewtopic.php?f=97&t=12113
Galerie:
https://forum.ford-focus.cz/viewtopic.php?f=97&t=12113
- Ahmed
- Test driver
- Příspěvky: 3751
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Ostrava
Re: Kvalita motorové nafty
Je to poznat hned, protože ta nafta pak jinak maže a má mít vyšší cetanové číslo, takže menší klepání by se taky mělo projevit hned.
Já dávám dvě odměrky vždycky, tankuju cca 42-46l.
Já dávám dvě odměrky vždycky, tankuju cca 42-46l.
- panther7
- Test driver
- Příspěvky: 2265
- Registrován: 15.04.2008 20:50
- Bydliště: PRAHA
Re: Kvalita motorové nafty
Je rozdíl if dáváš letní nebo zimní směs VIFu letní stačí kolik l/tolik 0,001ml,, ale u zimní by si měl dávat 2x tolik ale když dáš stejně tak se také nic nestane
- alexino
- Zkušený
- Příspěvky: 1439
- Registrován: 22.10.2008 11:57
- Bydliště: Praha 5
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kvalita motorové nafty
no a jak to mam takle odmerit, kdyz prijedu k pumpe a mam jen to vicko z plechovky, ktery ma 30 ml? nerikej ze jezdite se zkumavkou....
"Evžen" Ford Focus II kombi r.2006, 1.8 TDCi, deep navy blue
Galerie:
https://forum.ford-focus.cz/viewtopic.php?f=97&t=12113
Galerie:
https://forum.ford-focus.cz/viewtopic.php?f=97&t=12113
- Ahmed
- Test driver
- Příspěvky: 3751
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Ostrava
Re: Kvalita motorové nafty
Když to dáš po předposlední čárku a dáš dvě odměrky, tak je to tak akorát. A množství nafty odhadneš jednoduše, když budeš tankovat pokaždé při stejném dojezdu třeba 100km. Je jasné, že když budu tankovat 15l, tak nedám 2 odměrky.
Toho zimního je podle mně zbytečné dávat 2x více. Takové zimy u nás nejsou a ničemu tím už nepomůžeš a když je to moc přemazané, tak to asi taky není nejlepší.
Toho zimního je podle mně zbytečné dávat 2x více. Takové zimy u nás nejsou a ničemu tím už nepomůžeš a když je to moc přemazané, tak to asi taky není nejlepší.
- nitram9
- Nováček
- Příspěvky: 71
- Registrován: 10.06.2008 09:32
- Bydliště: Vysočina
Re: Kvalita motorové nafty
Když tankujete Vervu Diesel od Benziny,tak přidáváte ještě zimní VIF
Focus Kombi II 1.8 TDCi 85kw ,Trend 10/2005
- alexino
- Zkušený
- Příspěvky: 1439
- Registrován: 22.10.2008 11:57
- Bydliště: Praha 5
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kvalita motorové nafty
tam sou este nejaky carky? to se budu muset jit podivat, preci jen bylo vcera hnusne, tak sem rychle precetl kolik mam asi dat, dal sem dve vicka a sup pryc....
Do Vervy bych asi VIF nedaval, respektive uz by to mohlo bejt preaditivovany... neni lepci koupit TopQ a k tomu VIF?
Do Vervy bych asi VIF nedaval, respektive uz by to mohlo bejt preaditivovany... neni lepci koupit TopQ a k tomu VIF?
"Evžen" Ford Focus II kombi r.2006, 1.8 TDCi, deep navy blue
Galerie:
https://forum.ford-focus.cz/viewtopic.php?f=97&t=12113
Galerie:
https://forum.ford-focus.cz/viewtopic.php?f=97&t=12113
- Ahmed
- Test driver
- Příspěvky: 3751
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Ostrava
Re: Kvalita motorové nafty
Já dávám.nitram9 píše:Když tankujete Vervu Diesel od Benziny,tak přidáváte ještě zimní VIF
- panther7
- Test driver
- Příspěvky: 2265
- Registrován: 15.04.2008 20:50
- Bydliště: PRAHA
Re: Kvalita motorové nafty
Všechno si to musíš sám osahat, proto dle mého je lepší koupit jen TopQ a aditivum než dražší Vervu a pak rvát ještě aditivum. To už pak je jedno if tam dáš 2odměrky nebo 1, protože do aditivovanýho dávat ještě VIF.- Ale tj můj názor-kvůli tomu je tady to forum 10fofáků a 10 názorů, ale rozhodnutí je na Tobě
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti