Mám služební auto 2,0L v naftě kombajna citrona C5 v plné výbavě. Během čtrnácti dnů jsem natočil skoro 3tis. km, tak mohu již posuzovat. Váha auta je stejná jako u mého mondea, jen jiný motor s 6-tým kvaltem . Spotřeba 6-6,5L nafty dle toho jak jedu a jak využívám tempomat, který navyšuje spotřebu skoro o 0,5L v hustějším provozu na D1. Spotřeba mého benzínu je o nějakých 1,3L vyšší. Jako správný turbonafťák, má kopance zátahu mototu do sedaček, co můj benziňák má o hodně menší ale netrvá to zase jen v rozmezí 1000otáček ale 3000otáček, což v plynulosti zátahu nafta na to nemá a dělá to tím dosti nepříjemnou jízdu. Naopak je na delší trasy 200 km a více ideál, zapnete tempomat a po dvou hodinách vypnete. Na plynu to jde znát tímto způsobem, že u nafty kolik jedete, tolik musí být sešlápnutý plyn, což u benzínu stačí auto rozjet a pak jen lechtáním plynu udržovat rychlost a vždy je připraven bez mezery jít do plného výkonu. Obráceně, když u benzínu sundáte na dojezdu nohu z plynu, auto pozvolna spomaluje a pro svou váhu má i tímto způsobem obrovský dojezd, který bez znatelného spomalení snižuje spotřebu. U nafty sundání nohy z plynu znamená, přehnaně, pomalu olízat hubou čelní sklo a tím pádem aby auto setrvačností dojelo to co benzín, musí se u nafty vyřadit a dojet na volnoběh.
Zkoušel jsem tempomat, zadal na rovince 120km/hod a palubák dal na okamžitou spotřebu. Přidával jsem na tempomatu po 1km a sledoval spotřebu. Ta byla stále v rozmezí 0,2L až do nastavené rychlosti 135km/hod. Jak jsem přidával více, již 136 , 137, 138. tak vylétla okamžitá o 0,5L/100km více. To samé při vypnutí nebo brnknutí o brzdu, okamžitě se vypnul, nechal jsem rychlíka předjet a zapnul. Ze 100km rychlosti tempomat dá plný plyn , aby dosáhl nastavených 130, nohou bych se tam dostal plynuleji s menší spotřebou. To jen pro ty, kteří budou do krve tvrdit, že přes tempomat to má nejmenší spotřebu.
Co se týče jízdních vlastostí, tak mám pocit, jako když dáte kamen do hadry a hodíte. Kamen letí a hadra za nim vlaje. To same je i s prdelí auta u těžkého čumáku nafty. Musí se najíždět jiným způsobem do zatáček, oproti benzínu.O začátku topení ani nepíši, ten kdo tvrdí, že to topí po2km potřebuje nakopat, protože honí studený motor, který při lehkým rozjetí a ohřívání jízdou v žádném případě po 2 km nepohne ani ručičkou teploměru a to bylo +3st. nad nulou
Proto zlaté moje benzínové Mondeo.