Letna sezona sa blizi, kamarat mi poslal linku na jednu diskusiu k testom pneu (chysta sa kupovat) a kedze to povazujem za dost zasadnu vec, trocha som sa tam rozpisal. Pridavam to teda aj sem, je toho trocha viac, no hadam to niekomu pomoze.
Je dobre si uvedomit, ze jedine co moze stat medzi zivotom a smrtou, su styri kusky gumy velkosti dlane (stycna plocha pneumatik s vozovkou) a brat to vazne.
Akurat vcera bola v spravach nehoda, kde mamicka na striebornej Felicii naburala do stromu, vazne sa zranila, jej pat rocnej dcere operovali hlavu a chrbticu a dvojmesacne dieta zomrelo... bolo tam viac problemov, no ako jednu z pricin hovorkina uviedla, ze „pneumatiky vykazovali vysoku mieru opotrebovania“...
Ja osobne kaslem na akekolvek reklamy, skor na mna posobia opacne – napr. Pirelli P Zero som vzdy bral ako hlavne marketingovy produkt a nie ako „vaznu“ pneumatiku, ktoru by som kupil.
To podla coho si kupujem cokolvek, su hlavne nezavisle testy, preto ked „ide o zivot“, dam si extra zalezat. Ked som kupoval letne pneu, hladal som testy presne podla mojho rozmeru (kedze sa ich vlastnosti v roznych rozmeroch mozu lisit). Nasiel som vysledky od Autozeitung, vyhrali tam Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2, ktore sa v mojom rozmere u nas nedali zohnat. Druhe boli Pirelli P Zero (to som automaticky ignoroval) a tretie Continental ContiSportContact 5. Kamarati mi ich doporucovali, tak ma to moc neprekvapilo. V uverejnenych testoch vsak nebolo uplne podrobne rozpisane, ako dopadli v jednotlivych kategoriach, tak som isiel priamo na stranku Autozeitung, zistil ze plne vysledky testu sa daju kupit, tak som si zaplatil, stiahol podrobne vysledky a zacal studovat o co presne ide. Podla mna je najdolezitejsie, ako dokazem zastavit, pri com zastavenie na suchu nebude az taky problem, co vsak byva kriticke, je zastavenie na mokrej vozovke.
A tu som sa zacal cudovat. Continental zo 100 na km/h: 58,2m neboli na tom z daleka najlepsie (Goodyear mal 54,5m). Tak som sa pozrel, kto je na tom najlepsie, boli to v teste druhe pneu – Pirelli P Zero: 50,7m! To je o 7,5 metra kratsia brzdna draha! Keby to bola len polovica (pri nizsej rychlosti), tak je to stale zhruba sirka priechodu pre chodcov a je dost zasadny rozdiel, ked mi povedzme niekto skoci do cesty, ci zastanem pred prechodom, alebo az za nim. Bolo to dost sokujuce, tak som sa pozrel, co najviac zavazilo, ze boli Pirelli „az“ druhe. Najvacsi bodovy rozdiel bol vo valivom odpore, tak som zacal zistovat, o kolko viac vyjde rocna prevadzka Pirelli oproti Goodyear (Continental mal len o malo nizsiu hodnotu, ako Pirelli). Druhy krat som ostal sokovany, ked som zistil, ze pri mojom najazde by to s Pirelli bolo niekolko deci benzinu rocne!
(To by sa dalo interpretovat aj tak, ze vo vysledku, vdaka „pseudo-eko“ tlakom ma par deci spaleneho benzinu vacsiu cenu, ako ludia na prechode... Ekologia je dolezita, no priciny znecistenia, ako aj sklenikoveho efektu treba hladat niekde inde, (viz. Dieselgate, alebo velkochovy zvierat), no to je samostatna tema...) Takze som prekusol svoje predsudky a kupil povodne ignorovane Pirelli... mimochodom zohnal som ich o dost lacnejsie, ako Continental.
Dalsim prijemnym zistenim bol „Garančný program TYRELIFE - predstavuje ZADARMO výmenu pneumatík v prípade: prepichnutie cudzím telesom (klince, kusy objektov apod.), náraz na obrubník a tiež požiaru po 6 mesiacov od nákupu. Ďalších 6 mesiacov potom dostanete 1/2 náhradu.“ Na nasich cestach celkom potesi. Uz na nich jazdim druhy rok a som nad mieru spokojny.