WGeorge píše:2tym:
Vůbec si nedovedu předctavit jak by směs LPG mohla přez svíčku odpálit kabely a cívku, obzvlášt jestli ty svíčky vypadaly normálně. Moje teorie je taková, že už jsi měl načatou cívku (dávala nižší napětí na jednom "sekundáru", který je pro dva válce), benzín ti to pálilo dobře, takže jsi neměl problém. Jelikož je ale lpg hůře zapalovatelná, tak ti to začlo cukat. Po první výměně svíček a kabelů pravděpodobně snížil odpor trasy k elektrodě svíčky a tím pádem do chvíli necukalo, ale cívka šla dále do kytek a při tom mohla odpálit i ty dvě cívky co jsou na tom vadném sekundáru. Toť moje teorie, protože: Kdyby jsi měl směs LPG moc chudou nebo bohatou, tak ti vyhodí chybu řídící jednotka. Osobně bych být tebou zajel do Strakonic (raději na benzín:))ať se na to podívají a případě doseřídí - stejně se ti již blíží čas kdy bys na to doseřízení měl ject.
Pozn.: Osobně jsem nikdy speciální svíčky na LPG nepoužil a vždy tam dávám ty co jsou doporučený pro ten danej motor a rozhodně nic nesklepávám (takto mi to bylo i ve Strakách doporučeno) a nikdy jsem se svíčkama neměl problém.
Zdravím a hlásím se mezi majitele fordů na LPG.
A hned přidám svoje zkušenosti.
Na felicii 1,3 50kW mám najeto 180 000km na LPG. 11 let, druhá nádrž.
Zkoušel jsem všelijaké svíčky, NGK, Brisk na LPG (ty byly nejhorší) ... a nejlépe se mi osvědčily BOSCH s Ytridovou elektrodou. Po zakoupení Mondie jsem nechal hned vyměnit zapalovací kabely (dva byly jiné) a taky svíčky. Samozřejmě BOSCH. Můj osobní automechanik objednal z katalogu elitu svíčky pro můj motor HR7... Až když jsme vymontovali ty staré a zjistili že jsou jiné (BOSCH) tak jsme sedli znovu k internetu a v elitu mají u mého motoru i svíčky pro LPG s označením HR6DC+. Navíc u benzínových je "odtrh 1,2 ale u plynových 0,7. Takže jsme je vyměnili a mám ty na LPG.
A teď trochu elektro teorie a LPG do toho.
Spalováním LPG nevzniká karbon, ale nějaké kyselinky (někdo to tu pojmenoval) a ty nejen že ničí olej a ten je potřeba měnit minimálně ve stejném intervalu, ale může také působit na elektrodu svíčky. Proto minimálně s Ytriem. Navíc jak již tady někde zaznělo LPG hoří při vyšší teplotě, což svíčkám taky dvakrát nepřidá (může jim zrušit vnitřek který zvýší svůj odpor). A zatřetí benzinová směs je vodivější než plynová. Pokud tedy nejsou svíčky na 100% ready a mají větší odtrh tak může dojít k přeskoku až při podstatně vyšším napětí než na co jsou kabely a cívka zvyklé a může dojít k proražení izolace. LPG může i nevhodné svíčky zrušit během krátké doby a pak odejdou i ty kabely, potažmo cívka.
To si myslím že proběhlo u TYMa. Svíčky na benzín ještě fungovaly, ale na LPG už byly špatné a načly se i kabely s cívkou. Po výměně svíček se to krátkodobě zlepšilo, ale pokud tam ve fordu dali obyčejné benzínové, tak ty odešly záhy taky (viz výše) a vzaly sebou i načlé kabely s cívkou.
Před deseti lety se to mezi montážníkama celkem tradovalo, že špatné svíčky můžou zrušit kabely nebo cívku. Dneska to nevědí, nebo dělají, že nevědí. Ale najdou se i firmy, které před montáží LPG skontrolují motor a hlavně zapalovací soustavu a po montáži dají automaticky jiné svíčky. Na svíčky taky upozorní nového majitele, že je potřeba daný typ a daný (menší) odtrh. Jo ještě takový detail - na svíčkách se těžko poznává jestli jsou dobrý nebo už ne. I se to nedá nijak jednoduše změřit, v motoru jsou dost speciální podmínky - tlak, teplota, směs ... Po skušenosti s několika servisy LPG jsem si posledních cca 8let seřizoval ve feldě plyn sám. Zažil jsem i cukání, střílení do sání ... Z 90 % pomohla až výměna svíček. Mimochodem membrána v reduktoru feldy je stále originální, má tedy za sebou 180 000 km a 11 let provozu. Občas s ní ještě jezdím. Tož tak.
Promiňte, že jsem se napoprvé tak rozepsal, ale já to jinak neumím.