Stránka 107 z 279

Re: Baterie

Napsal: 16.02.2012 19:01
od pkadecka
Jo takhle. Možná jo. Při nabíjení konst. napětím se hodně vybitá baterie nabíjí ze začátku velkým proudem, ale ten poměrně rychle klesne a po delší době už to může být někde mezi 0,5-1A.

Re: Baterie

Napsal: 16.02.2012 22:23
od Nepér
Myslím, že už jsem to o pár stránek dřív psal, možná to bylo na škodováckém fóru...
Doba nabíjení sice závisí na kapacitě akumulátoru ale silnější akumulátor se zase tím startem méně vybije (přesněji řečeno se vybije stejně a proto se pak i stejně dlouho nabíjí). Kapacita se dá přirovnat pouze k objemu toho "sudu", ze kterého při startu vyteče deset litrů, nezávisle na jeho objemu.

Re: Autobaterie

Napsal: 18.02.2012 11:33
od ballu
Nabíjení v autě - alternátorem:
Automobily jsou v dnešní době vybaveny alternátory s elektronickým regulátorem dobíjení. Při jeho správné funkci má být při běhu motoru na kontaktech autobaterie napětí v rozmezí 13,8 - 14,4 V. Díky elektronickému regulátoru napětí nepřekročí 14,4 V. Jinak by totiž docházelo k přebíjení baterie a tím i k většímu úbytku elektrolytu.

Nabíjení dobíječkou:
můžeme provádět bez demontáže baterie z vozidla, nemusíme ani odpojovat kontakty autobaterie. Dobíjení bychom měli provádět proudem přibližně o velikosti 10% kapacity autobaterie (pro autobaterii 50 Ah proudem cca 5 A).

Autobaterie se považuje za plně nabitou:
jestliže všechny články intenzivně plynují a elektrolyt vykazuje hustotu 1,28 g / cm³, a napětí autobaterie měřené při průchodu nabíjecího proudu je v rozmezí 15,3 - 16,5 V.

Akumulátor téměř zcela vybitý:
vykazuje hustotu elektrolytu 1,12 - 1,15 g / cm³. Takovýto akumulátor může při větších mrazech zamrznout a poškodit se. Případně se může i zcela roztrhnout.

Hluboce vybitý akumulátor: (hustota elektrolytu je menší než 1,07 g / cm³) může zamrznout již při teplotách slabě pod nulou.

Pokud nebudeme delší dobu vozidlo používat: je nutné autobaterii "udržovat v kondici" pravidelným dobíjením:

Akumulátor v nádobě z tvrdé pryže (starší autobaterie) dobíjet 1x za 3 měsícíce
Akumulátor v nádobě z polypropylénu stačí dobíjet 1x za 5 měsíců

Starat se samozřejmě musíme i o autobaterie s částečnou údržbou (nemají šroubovací zátky), které je také nutno časem dolít destilovanou vodou (zátky vydloubneme nožem) a samozřejmě dobít.
Pouze u zcela bezúdržbových baterií (DELCO, Optima ... ), se o elektrolyt nemusíme starat, protože tyto autobaterie používají odlišnou technologii (také jsou výrazně dražší). Tyto autobaterie stačí udržovat nabité. V jakém jsou stavu poznáme podle indikátoru (nazýván též "magické oko"). Většinou platí (např. DELCO):

zelená - bezvadný stav, nabitá
červená - potřeba dobít
černá - autobaterie dosloužila

A mě to dobíjí tou spodní hranicí na 13,8 V, proto nemám problém se spálením žárovek H7 :bravo22:

Re: Autobaterie

Napsal: 18.02.2012 12:04
od djdekl
A nedobije se ti SilverCalcium Ford baterie na 100% :wink:

Re: Autobaterie

Napsal: 19.02.2012 13:47
od ballu
Já ji taky nemám, to bych musel přes diagnostiku nechat změnit nastavení na ŘJ dobíjení na 14,6V :lol: , Mám 2 roky starou Vartu 62 Ah a v - 24 v Jeseníkách motor chytal na drc, ještě jsem ji nemusel dobíjet nabiječkou :mrgreen:

Re: Baterie

Napsal: 25.02.2012 15:30
od Bullitt
Jenže počítat taky s tím, že aku s větší kapacitou má větší samovybíjení(a zvlášť typy s velkým start.proudem), je to dané větší plochou elektrod. Jsou to startovací aku, takže zdroje konstruované hlavně na schopnost vydat velké proudy pro start a zachovat si malý vnitřní odpor i v extrémních podmínkách(zima, částečné vybití). Ostatní parametry jsou kompromis.
Takže při jízdách na krátké trasy(aku se pořádně nedobije, zvlášť v zimě - start, potom zapnutí spousty žravých spotřebičů) a ještě hůř pouze při občasném jezdění. Pak neúplně nabíjený aku sulfatuje, takže mu klesá kapacita(sulfatace snižuje aktivní plochu elektrod), roste vnitřní odpor i mírně potřebné nabíjecí napětí(o to pomaleji se nabíjí, případně se v autě už nenabije naplno, nebo za hrozně dlouho) a výhoda většího aku je fuč.
Pokud někdo jezdí pravidelně a ne úplně krátké trasy, klidně to větší aku snese(rezerva v kapacitě). Pokud ne, občas nabít, nebo používat konzervační nabíjení. Zásada je prostě zajistit plné nabití.

Re: Baterie

Napsal: 26.02.2012 08:24
od ballu
Kdo jezdí pravidelně trasy jen do 25 km, by měl jednou měsíčně baterku dobít. Kapacita odebraná při startu se rovná půlhodinové jízdě, což při podívání na palubák má každý průměrnou rychlost kolem 50km/hod, což dělá dobíjecí hranici půl hodiny nebo min. ujetých 25 km.

Tvrzení, že nejprve se dobíjí větším a pak menším proudem - to je špatná regulace nabiječky. Ta musí dobíjet celou dobu stejným proudem, který nesmí přesáhnout 1/10 kapacity baterky. Když nastavený proud regulací začíná klesat, to je známka toho, že napětí na svorkách baterky přesahuje 15,4V , začíná větší plynování baterky a její dobíjení je u konce. :?

Re: Baterie

Napsal: 26.02.2012 10:49
od matys
Zdravím pánové................není na škodu si přečíst něco o bateriích i nabíjení
http://www.tuningclubbelotin.estranky.c ... terie.html

Re: Baterie

Napsal: 26.02.2012 11:11
od Bullitt
Jenže je rozdíl v nabíjení nabíječkou a altíkem - obvyklá nabíječka je napěťový zdroj s omezením proudu(nastavuje se číselně cca na tu 1/10 kapacity aku), takže na začátku nabíjí tím omezeným proudem, ten postupně klesá až skoro k nule, kdy se napětí nabíječky a aku rovnají, pak je nabíjení ukončeno.
Ale altík má napěťovou regulaci, takže ze začátku do baterky teče velký proud(není to pro aku nejšetrnější, ale zajistí to rychlé počáteční dobití, což je důležité). Nabíjecí proud klesá, jak se napětí aku blíží regulačnímu napětí altíku.
A k vybití při startu - tohle je docela těžké zjistit, protože udávaná kapacita aku výrobcem je při proudu rovném 1/20(někdy 1/10) jeho kapacity(takže pouze asi 2-4A, případně 4-8A), při velkých proudech využitelná kapacita rapidně klesá. Už jenom odběr rozsvícených světel a využijeme jenom cca 80% jmen.kapacity a klidně pod 20% při startovacích proudech v řádech stovek A. Pak už vychází možná doba startování v řádu desítek sekund až několika minut. Na tohle pozor - papírovou kapacitu brát v reálu jako informativní údaj.

Re: Baterie

Napsal: 26.02.2012 11:54
od matys
.............a co si myslíš o nabíjením tímto .......... http://www.ctek.com/Archive/ProductManu ... 5.0_CS.pdf

Re: Baterie

Napsal: 26.02.2012 13:07
od Bullitt
V podstatě klasická dost univerzální 12V nabíječka, ale je sympaticky malá a odolná proti proudu vody(krytí IP65), má inteligentní nabíjení, začne s vyšším napětím(rychlejší nabíjení), ale nakonec udržuje nižším, aby aku neplynoval, taky má diagnostiku. Někde na ostatních fórech byla docela chválená, ovšem cena není úplně nejnižší.
Desulface pulsy je sice hezká funkce, ovšem max.8h bude stačit na nějaké počátky sulfatace aku, silná sulfatace vyžaduje "léčbu" několik dní až týdnů.

Re: Baterie

Napsal: 26.02.2012 22:20
od Ac1D
matys píše:.............a co si myslíš o nabíjením tímto .......... http://www.ctek.com/Archive/ProductManu ... 5.0_CS.pdf
takovou sem si koupil a i kdyz cenove je trochu drazsi tak bezproblemu funguje a vejde se do kasliku pred spolujezdce apod. takze ji muzete vozit sebou :wink:

Re: Baterie

Napsal: 27.02.2012 10:06
od pkadecka
Bullitt píše:Jenže počítat taky s tím, že aku s větší kapacitou má větší samovybíjení(a zvlášť typy s velkým start.proudem), je to dané větší plochou elektrod.
No dobře, ale rozhodně to nebude třeba 10x tolik, autobaterie má samovybíjení v jednotkách procent za měsíc (přesně jsem to nenašel, ale je to asi 30% pro hodně staré baterie až 3% pro moderní typy baterií). Navíc opět - ta vyšší kapacita to vykompenzuje.

Samozřejmě v režimu, kdy auto většinu dnů v roce stojí než jezdí, se ta baterka bude dost vybíjet a člověk se občasnýmu dobití nabíječkou nevyhne. Sám jezdím krátké trasy, denně do práce asi 5-6km, delší trasy se mi podaří udělat většinou jenom o víkendu (10-20km, jednou za čas 50-60km), baterii jsem koupil novou někdy v září a od tý doby jsem neměl problém i když byly ty větší mrazy.

Re: Baterie

Napsal: 14.03.2012 07:06
od Lašty
Mám menší dotaz ... Dnes jsem měřil baterku v klidu 12,8V. Při startování mi to ukázalo něco kolem 10V je todle možné? Radši se ptám než dám novou baterku abych si ji nezničil taky . Díky za odpovědi.

Re: Baterie

Napsal: 14.03.2012 11:22
od Bany121
jasne ze je to mozne.
starter predsa poriadne zatazi bateriu, a vyrobca pise, ze ak pocas startovania klesne napatie baterie na cca 8V, az vtedy je batereria s nedostatocnym vykonom.