Trochu mi trvalo si sednout v klidu k počítači.
Troška teorie na začátek. Jak říkáš, v jednoplášťi je oddělený prostor oleje a plynu (dusíku) plovoucím pístem. Plovoučák (pod ním plyn) je tam především pro to aby při zasunutí pístnice kompenzovaly objem pístnice který se ocitne navíc uvnitř tlumiče. Olej je "nestlačitelný" takže tuhle práci odvádí pohyb plovoucího pístu. Stejně funguje jako kompenzátor při změně objemu oleje v závislosti na teplotě (-40 až 120 deg C). Další věcí je že tlak plynu respektive oleje zabraňuje jeho pěnění při vysokých rychlostech (díra na silnici). S tím jsou spojené další jevy ale do toho zacházet nebudu.
Závada jak ji popisuješ, tedy únik plynu nad plovoučák. Vzhledem k tomu že v celém tlumiči máš stejný tlak (plovoučák odděluje pouze dvě media jiné hustoty, tlak je konstantní v celém objemu; za předpokladu že se tlumiče nehýbe), taková tendence tady není. Co se ale stává je opačná situace, že se dostává olej pod plovoučák tam kde by být neměl. Ani v tomhle případě tlumič neztrácí funkci - pod plovoučák se běžnou funkcí nedostane takový objem oleje aby to natlakovaný plyn nebyl schopný vykompenzovat a udržet "zbylý" olej nad plovoučákem natlakovaný.
Za další - olej má menší molekuly než dusík a to tak že je schopný prostoupit i vrstvou chromu která je na pístnici, to můžeš pozorovat jako tenkou vrstvičkou oleje na novém tlumiči který ještě necykloval, jen se někde válel ve skladu. To není na závadu.
Nicméně horní těsnění je udělané tak (detaily vynechám) aby pokud se nepoškodí z tlumiče nikdy nic neodešlo (tzn. ani dusík pokud by se dostal nad plovoučák do pracovního prostoru). To jak za klidového tlaku tak za extrémů při práci tlumiče ve vysokých rychlostech.
Tím se dostávám k tomu jak tlumič vychčije. Jednoduše - poškození těsnění uvnitř horního vodítka pístnice nebo (a většinou zároveň) poškození povrchu pístnice. Důvodů proč se to může stát je vícero, fyzika zkrátka funguje vždy a všude. Další důvod - za mrazu, naprostá klasika. Těsnění je zmrzlé v jedné poloze. Auto se hodí na zvedák, kola vyvěsí, na tlumič se dostanou boční síly z dolního "silentbloku" a horního pevného spojení, těsnění nepřilehne a tlumič vychčije... Takže v zimě auto na zvedák nedávat chlapi
Dvouplášť to je jiná písnička. Tlaky jakými se plynují jsou řádově menší (2 až 4 bary vs. 20 - 25 baru v monotubu). Z toho se odvíjí konstrukce těsnění a další. Dá se říct že dvouplášť je méně náchylný k vychcání. Má svoje plusy a minusy, to je na delší povídání.