Lambda sonda

Uživatelský avatar
rromann
Nováček
Nováček
Příspěvky: 78
Registrován: 04.08.2011 20:16
Bydliště: Havl. Brod

Re: Lambda sonda

Příspěvek od rromann » 19.10.2015 19:39

Ahoj, mohl by se prosím někdo zkušenější podívat na přiložené grafy, viz obr., jak je na tom lambda sonda. Jestli křivka po ubrání plynu není už trochu mimo. Předem děkuji za rady a názory :wink:
1.png
2.png
Ford Mondeo Mk4 2.0 Tdci 120kw, 2013
Seat Ibiza 6l 1.4 16V 63kw, 2007
Byl: Ford Focus 1.6 16V, sedan, Ghia, r.v. 1999
Obrázek

Uživatelský avatar
bajeluk
Nováček
Nováček
Příspěvky: 98
Registrován: 01.08.2013 18:23
Bydliště: Liberec, Praha

Re: Lambda sonda

Příspěvek od bajeluk » 28.10.2015 17:13

Nechce se mi teď na tvých grafech počítat, kolik tam kde máš kmitů za daný čas, ale tady jsou rychlosti mé lambdy, kterou jsem novou (univerzál Bosch LS 07) montoval cca před rokem. Tak můžeš porovnat se svou.

750 RPM (0km, idle)
12 kmitu / 30s = 0.4 Hz

2000 RPM (0kmh, neutral)
39 kmitu / 32s = 1.22 Hz

3000 RPM (120kmh, dalnice)
34 kmitu / 20s = 1.7 Hz

Jinak to, že po prudkém přidání nebo ubrání plynu lambda chvilku nekmitá, je normální.
FF1 1.8i 16V 2004 LPG stribrna combi
Ex: Felicia Combi 1.3 MPI, 50 kW, 2000

Uživatelský avatar
rromann
Nováček
Nováček
Příspěvky: 78
Registrován: 04.08.2011 20:16
Bydliště: Havl. Brod

Re: Lambda sonda

Příspěvek od rromann » 29.10.2015 21:14

Díky za odpověď, počítal jsem teď podle jiného grafu, kde je měřeno při 2000 RPM, aby se dalo porovnat s tebou. Vychází to, jestli jsem dobře počítal takto:
2000 RPM (0km/h, neutrál) 35kmitů / 30s = 1.16 Hz
Ford Mondeo Mk4 2.0 Tdci 120kw, 2013
Seat Ibiza 6l 1.4 16V 63kw, 2007
Byl: Ford Focus 1.6 16V, sedan, Ghia, r.v. 1999
Obrázek

Uživatelský avatar
bajeluk
Nováček
Nováček
Příspěvky: 98
Registrován: 01.08.2013 18:23
Bydliště: Liberec, Praha

Re: Lambda sonda

Příspěvek od bajeluk » 29.10.2015 23:18

Tak to je jeste dost v pohode. At slouzi!
FF1 1.8i 16V 2004 LPG stribrna combi
Ex: Felicia Combi 1.3 MPI, 50 kW, 2000

Uživatelský avatar
Tomin123
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 540
Registrován: 09.07.2009 16:02
Bydliště: Kamenné Žehrovice
Kontaktovat uživatele:

Lambda sonda

Příspěvek od Tomin123 » 30.10.2015 00:04

bajeluk píše:Nechce se mi teď na tvých grafech počítat, kolik tam kde máš kmitů za daný čas, ale tady jsou rychlosti mé lambdy, kterou jsem novou (univerzál Bosch LS 07) montoval cca před rokem. Tak můžeš porovnat se svou.

750 RPM (0km, idle)
12 kmitu / 30s = 0.4 Hz

2000 RPM (0kmh, neutral)
39 kmitu / 32s = 1.22 Hz

3000 RPM (120kmh, dalnice)
34 kmitu / 20s = 1.7 Hz

Jinak to, že po prudkém přidání nebo ubrání plynu lambda chvilku nekmitá, je normální.
Pocitat kmity lambdy muzes leda tak na osciloskopu. Rozhodne ne na pomale diag. ktera cte par hodnot za sek. Vubec never tomu ze to co vidis ve forscanu je realita prubehu napeti. Na volnobeh jeste ano, ale na 3tis. je to nerealne.
Tomin
Diagnostika ForDiag pro Ford motory, TDCI, CAN, ABS, Airbag, GEM, ...
Mondeo MK4 2.5T, Focus MK2 1.6 HWDA, Sierra DOHC turbo dlouho ve stavbě

Uživatelský avatar
vitr73
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3916
Registrován: 25.02.2011 20:33
Bydliště: Železný Brod
Kontaktovat uživatele:

Re: Lambda sonda

Příspěvek od vitr73 » 30.10.2015 10:24

v realu na paltestu by to bylo klidne az 30x za s. ...nebo spis by to melo byt...
Ford Focus kombi 1.8 16V zmetec -E léta páně 1999
Byl Peugeot 309 1.4 zvaný Rozbuch-budiz mu vrakoviste lehke
Byl Daihatsu Applause 1.6 16V...zlaty auto.totalni nehoda na 483tis km
Byla Mazda 323 1.6 turbo rok 1990...prodan pro poruchu turba...

Uživatelský avatar
bajeluk
Nováček
Nováček
Příspěvky: 98
Registrován: 01.08.2013 18:23
Bydliště: Liberec, Praha

Re: Lambda sonda

Příspěvek od bajeluk » 01.11.2015 00:17

Moje hodnoty jsou podle grafu z ForDiagu. Tomine, myslis, ze ta ECU fakt posila do sbernice uplne smysleny prubeh signalu? Napichnutou jsem lambdu primo na osciloskopu nemel, ale "sinusovka" lambdy lezouci na ForDiag grafech vypada velmi verne... Mate nekdo nejaky serioznejsi odkaz na literaturu/zdroj, ktery by ty desitky Herzu taky zminoval?
FF1 1.8i 16V 2004 LPG stribrna combi
Ex: Felicia Combi 1.3 MPI, 50 kW, 2000

Uživatelský avatar
vitr73
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3916
Registrován: 25.02.2011 20:33
Bydliště: Železný Brod
Kontaktovat uživatele:

Re: Lambda sonda

Příspěvek od vitr73 » 01.11.2015 10:03

staci se zeptat zkuseneho autotronika..kazdej rekne ze sondu kontroluje osciloskopem ..ze diag neukazuje obektivne...i ve Vysokem to tak ucej mladezniky ucici se autotronikem aspon tak mne to kluk kamarada se tam ucici 2 rokem tvrdil....
Ford Focus kombi 1.8 16V zmetec -E léta páně 1999
Byl Peugeot 309 1.4 zvaný Rozbuch-budiz mu vrakoviste lehke
Byl Daihatsu Applause 1.6 16V...zlaty auto.totalni nehoda na 483tis km
Byla Mazda 323 1.6 turbo rok 1990...prodan pro poruchu turba...

Uživatelský avatar
Tomin123
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 540
Registrován: 09.07.2009 16:02
Bydliště: Kamenné Žehrovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Lambda sonda

Příspěvek od Tomin123 » 01.11.2015 11:23

bajeluk píše:... z ForDiagu. Tomine, myslis, ze ta ECU fakt posila do sbernice uplne smysleny
Tady nejde o to ze by si ECU vymyslela. V ceste realite signalu stoji jine veci:
1, rychlost prenosu dat z ECU do PC
2, rychlost vzorkovani hodnot z daneho cidla primo v ECU
3, matematicky filtr ve fw. ECU zarazeny mezi skutecne hodnoty z cidla a tim co pak ECU
prezentuje dal do diagnostiky (a i do dalsich operaci uvnitr ECU)


k bodu 2 a 3
ECU si u kazdeho cidla signaly filtruje. U nekterych mene, napr. u MAPu/MAFu, u nekterych vice, napr. u IAT apod.
Napeti z lambdy je nejvernejsi na PIDu S_VEGO11 (je to RAW/hruba hodnota, primo ctena z pinu lambdy, bez dalsich uprav v ECU)
Kdyz si pustis zaroven PID S_VEGO11 s pidem VEGO11, uvidis rozdil v prubezich ktery je dan
tim filtrovanim.
Prikladam obr. nasnimaneho MAFu. Tam je krasne videt jak rychly je prenos teto hodnoty a jak malo je filtrovana (svetle modra), na rozdil od LOAD hodnoty (bila)
Vlevo dole je videt rychlost - 470 pidu/sec., celkem snimany 4, mozna 5 pidu a na tom prubehu MAFu je cca videt rychlost prenosu.

k bodu 1
Fordiag na Tve ECU cte data rychlosti jako IDSka, cca 500 az 1000 hodnot za sekundu. Ve vysledku ale take zalezi na mnozstvi ctenych pidu atd. Kdyz budem uvazovat s maximem spise u zeme, rekneme 400 pidu/s, z toho kazda Xta, treba 4ta, bude hodnota lambdy (predpokladam snimani vice PIDu zaroven, RPM apod.), tak to mas 100 hodnot lambdy za sec.
Tedy maximalni teoreticky mozny kmitocet ktery bude "verne" sejmuty", spise jen zachyceny, bude 50Hz. Ale to uz vychazi na kazdou jednu sinusovku pouze dve hodnoty, tedy o vernosti prokresleni tvaru sinusovky se uz neda uvazovat. Jen o tom pocitani kmitu.
Ale to plati jen pro IDSku nebo Fordiag. ELM cte bezne tak neco kolem 20 pidu/s celkem.

tip: pokud chces dosahnout velke rychlosti prenosu, nevybirej si do seznamu pidu zadne s "OBD." na zacatku. Pokud tam nektere jsou, Fordiag nemuze pouzit rychly prenos dat a musi zvolit stejny postup jako u ELMu = otazka/odpoved/otazka/odpoved/... a to je pomale.
Přílohy
MAFST200_04102012.jpg
Tomin
Diagnostika ForDiag pro Ford motory, TDCI, CAN, ABS, Airbag, GEM, ...
Mondeo MK4 2.5T, Focus MK2 1.6 HWDA, Sierra DOHC turbo dlouho ve stavbě

Uživatelský avatar
vitr73
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3916
Registrován: 25.02.2011 20:33
Bydliště: Železný Brod
Kontaktovat uživatele:

Re: Lambda sonda

Příspěvek od vitr73 » 02.11.2015 07:58

no a mam za to ze uz od EURO5 by mela reagovat na kazdej zazeh v motoru...a to je uz pri volnobehu docela frequence :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ..aspon tak to ekokatastrofisti chteji...pak at se nedivi ze vw to resil ojebavacim softem...fyzikalni zakony proste nejdou zmnenit...
a nic cistejsiho nez euro 5 uz nejde u spalovaciho motoru....to by musel jezdit na plutonium-radiace by asi tem blbeckum vadila min nez mikrosaze :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ford Focus kombi 1.8 16V zmetec -E léta páně 1999
Byl Peugeot 309 1.4 zvaný Rozbuch-budiz mu vrakoviste lehke
Byl Daihatsu Applause 1.6 16V...zlaty auto.totalni nehoda na 483tis km
Byla Mazda 323 1.6 turbo rok 1990...prodan pro poruchu turba...

Uživatelský avatar
bajeluk
Nováček
Nováček
Příspěvky: 98
Registrován: 01.08.2013 18:23
Bydliště: Liberec, Praha

Re: Lambda sonda

Příspěvek od bajeluk » 02.11.2015 08:48

Tomine, tyjo, diky moc za super odpoved! :) Zas osvetlila kus dalsich veci, treba celkem logickou vec: ze pocet hodnot/s se pak musi vydelit poctem ctenych PINu :)

Ad frekvence lambdy: jasne, zcela chapu, ze s danou rychlosti cteni 400 PIN/s nemuze ForDiag zobrazit o moc vic nez 50 Hz. Na prikladu dole mi VEGO11 dost verne kresli sinusovku s freq. cca 2 Hz (podle grafu se vzorkovanim opravdu cca tech 40 Hz). Myslis si presto stejne, ze skutecne kmitani lambdy je rychlejsi? Pak by si musela ECU do diagnostiky opravdu vymyslet (resp. ten matematicky filtr by musel byt dost divoky :) ). Podle lambdy navic kmitaji i kratkodobe adaptace STFT. Nebo mam fakt lambdu 10x pomalejsi nez ostatni Fordy? Uz jsem mel v aute celkem 3 ruzny, a frekvence se mezi sebou lisily tak o 30 %.
Přílohy
lambdy_lgp_drive_04.png
FF1 1.8i 16V 2004 LPG stribrna combi
Ex: Felicia Combi 1.3 MPI, 50 kW, 2000

Uživatelský avatar
vitr73
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3916
Registrován: 25.02.2011 20:33
Bydliště: Železný Brod
Kontaktovat uživatele:

Re: Lambda sonda

Příspěvek od vitr73 » 02.11.2015 09:05

ze se vam do toho pletu ale....sezen nekoho kdo ma osciloskop nejakej prenosnej-staci jen do 2 mgh..nejlevnejsi,nejobycejnejsi bejva i v multimetrech- a jen ho sondama pripoj na sondu a uvidis jak jede rychle...a hlavne uvidis ze diagnostika ukazuje uplne jinak nez to je v realu..prace na minutu...
cim pojede rychleji tim je rizeni logisky presnejsi....osobne mam zkusenost ze "zamrzla" lambda sla max 2x ve vterine a to uz houpal volnobeh a zralo to tak o litr vic nez to zere novou(mimochodem je z vicebodu z felicie-takze zadnej orygo dil :D :D )..nejdulezitejsi je aby aspon trochu cyklovala...řj totiz nijak neresi jak rychle jeste jede-nama jak to poznat
Ford Focus kombi 1.8 16V zmetec -E léta páně 1999
Byl Peugeot 309 1.4 zvaný Rozbuch-budiz mu vrakoviste lehke
Byl Daihatsu Applause 1.6 16V...zlaty auto.totalni nehoda na 483tis km
Byla Mazda 323 1.6 turbo rok 1990...prodan pro poruchu turba...

Uživatelský avatar
Tomin123
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 540
Registrován: 09.07.2009 16:02
Bydliště: Kamenné Žehrovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Lambda sonda

Příspěvek od Tomin123 » 02.11.2015 09:58

bajeluk píše:.... Myslis si presto stejne, ze skutecne kmitani lambdy je rychlejsi?
Nemyslim. Myslim si, na rozdil od vitr73, ze na volnobeh to bude realne a i slusne prokreslene do detailu.
Muj predchozi prispevek byl spise minen k vyssim otackam a navic k ForScanu, ten pouziva system "otazka-odpoved" => cca ?20 pidu/s?

Pri ladeni softu na stole pouzivam prave vstup ECU od lambdy pro testovani zivych dat, takze vim ze vstup od lambdy je "dobre citelny" na pidu S_VEGOxy.
Ten prubeh co vidis v Tvem grafu je "naprosto" (az na detaily dane prevodem na 1024 urovni) verny realite.
Tomin
Diagnostika ForDiag pro Ford motory, TDCI, CAN, ABS, Airbag, GEM, ...
Mondeo MK4 2.5T, Focus MK2 1.6 HWDA, Sierra DOHC turbo dlouho ve stavbě

Uživatelský avatar
bajeluk
Nováček
Nováček
Příspěvky: 98
Registrován: 01.08.2013 18:23
Bydliště: Liberec, Praha

Re: Lambda sonda

Příspěvek od bajeluk » 02.11.2015 10:52

Hezky, dik i za tohle info!

Ad rychlost lambdy: budu rad, kdyz sem i dalsi hodite ForDiagove grafy z jizdy - at mame trochu srovnani, jak rychle ty lambdy vlastne tedy muzou byt. Na nekolika odkazech jsem nasel, ze by frekvence mela byt alespon 1 Hz, vetsina ukazkovych grafu pak kresli cca 1.5 az 2.5 Hz. Podle druheho odkazu dole by to melo byt u MPI cca 5-7 Hz -- zmeril jste to na Fordim motoru nekdo?
The O2 sensor not only has to cycle, it also has to cycle fast enough (proper frequency) and wide enough (proper amplitude). At least one cycle per second ( 1 Hz ) must be seen at the signal wire in order for the O2 to be considered good (not lazy). A one cycle per second will make the scope trace go across the 0.450 volts mark approximately 3 times, which the ECM recognizes as 3 cross counts.
zdroj: http://www.autodiagnosticsandpublishing ... sting.html
The transition rate is slowest on engines with feedback carburetors, typically one per second at 2500 rpm. Engines with throttle-body injection are somewhat faster (two or three times per second at 2500rpm), while engines with multiport injection are the fastest (five to seven times per second at 2500 rpm).
zdroj: http://www.wellsve.com/sft503/counterp_v2_i3_1998.pdf
FF1 1.8i 16V 2004 LPG stribrna combi
Ex: Felicia Combi 1.3 MPI, 50 kW, 2000

Uživatelský avatar
Tomin123
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 540
Registrován: 09.07.2009 16:02
Bydliště: Kamenné Žehrovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Lambda sonda

Příspěvek od Tomin123 » 02.11.2015 11:18

5-7Hz jsem nikdy na volnobeh nepotkal. A uz jsem tech motoru par resil.
Nejrychleji cykluji u V6 3.0L, tam je znat ten objem atd., ale stejne to nebude 7Hz.
Tomin
Diagnostika ForDiag pro Ford motory, TDCI, CAN, ABS, Airbag, GEM, ...
Mondeo MK4 2.5T, Focus MK2 1.6 HWDA, Sierra DOHC turbo dlouho ve stavbě

Odpovědět

Zpět na „Focus - benzínové 1998 - 2004“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host