Stránka 10 z 13

Re: Motor nenaskoci

Napsal: 11.06.2015 23:32
od vitr73
a tedy znova..pokud se nameri 0.3v mezi -baterky a blokem motoru tak je tam nekde na kostre takovej prechodak ze uz by mnel zacit i sam horet a upalit se...tzn potom pri tech 36 amperech odberu starteru(mereno kdyz uz toci motorem..na rozebeh tam je i 3x vic) na takovej prechodak zustava pro starter max tech 6 voltu....a to jiste motorem neotoci...
a fotit to nebudu jen prozradim ze mam extra silnej kabel zvlast od svorky minusu batreka na sroub na hlave motoru...prave kvuli problemum s zoxidovanym dratem - od bareky na motor od vyrobce...uff :bebng:

Re: Motor nenaskoci

Napsal: 11.06.2015 23:38
od stano.
No spocitajme prechody:
pol baterky - svorka
svorka - kabel
na samotnom kabli je dost velky ubytok
kabel - ocko
ocko - blok motora

Takze tych 0.3V sa nechyti na jednom prechode. Ak by to bolo na jednom, mas pravdu, ze by to nebolo dobre. Ale este by nehorelo. Napriklad taka baterkova svorka sa "len" silno zahreje, ze ju ani neudrzis v ruke. Je to sice par watov odpadoveho tepla, ale na kratky cas. Ak by takto hriala dlhodobo, uz by to malo aj nejake efekty.

Najhorsi je prave prechodak medzi svorkou a kablom. Ten od vyroby. Na veeelmi vela focusov je svorka po starte citelne horuca.

Re: Motor nenaskoci

Napsal: 12.06.2015 10:11
od vitr73
..vetsinou je strasnej problem se svorkama na baterce kde je silnej kabel zalisovanej do svorky...zezelena a prechodak je jako hrom...sam jsem je uz musel ustrihnout a dat sroubovaci...v tom zalisovani byl kabel zelenej jako hrom...

Re: Motor nenaskoci

Napsal: 14.06.2015 19:44
od vitr73
..tak jsem dneska vzal laserovej teplomer a zkusil jsem 5x rychle za sebou nastartovat motor...a pak hned zmerit svorky na baterce...a neohrali se ani o stupen...to ze se 20 gramu kovu zahreje jak rikas "par waty" tak ze je rozpalenej tak to neni par watu...to jsou kw..za tu chvilku co to startuje..a to je tedy uz nejakej prechodak kdyz se to za 5 vterin rozpali...za tu dobu se takhle nerozpali ani "zhavici svicka"..

Re: Motor nenaskoci

Napsal: 14.06.2015 20:15
od stano.
Startovaci prud je kolko? 50A? Takze 50A*12V=600W. To je starter plus vsetky straty. A to pocitam optimistickych 12V na baterii. Takze kde vojdu kW odpadoveho tepla na zahrievanie svoriek?
Ak mas svorky v poriadku, tak sa nezahreju.

Re: Motor nenaskoci

Napsal: 14.06.2015 22:50
od vitr73
startovaci jsem nemeril..jen jsem meril co dava altik na volnobeh se vsim co jde zapnutym....63 Am
..ale myslim ze 1 kw starter 50A snad nezere....nebo jsi ho meril?..vzdyt 60 bral ve skodovce primej starter...prevodovej bere daleko min...si myslim..
a 600w nebo kw...je to skoro stejne :D :D :D

Re: Motor nenaskoci

Napsal: 14.06.2015 23:04
od stano.
Meral. Mam kliestak, nie zrovna lacny. Prave preto pisem, ze 50A a 12V je nadhodnotene. Takze to mas 600W na starter (realne menej). Na nejake tepelne straty na kabloch tam mas maximalne desiatky watov.

Tak ci tak, to je jedno. Kable a ich spoje (aj svorky) by mali byt ciste a s co najmensim prechodovym odporom. Inak to robi neplechu. Ci uz ide o silove kable, signalove ci datove.

Re: Motor nenaskoci

Napsal: 14.06.2015 23:41
od vitr73
..ta Staniku..dneska mi to nedalo a znovu jsem to zmeril...pri startovani mezi minusem baterie a blokem motoru(coz je vlastne take minus pol) se podle mne nesmi obevit zadne napeti pokud jsou dobre kostry a svorky..pokud se tam obevi cokoliv tak je to znamka prechodoveho odporu a to co takhle merim pak vlastne funguje jako odporovy delic...rikam to dobre?
a pri startu mam ted mezi minusem baterie a ventilovou hlavou motoru napeti 0.24-0.26 V mereno multimetrem s pameti spicek a polarity...takze stejne tam malej prechodovej odpor nekde je v zatezi jak ty rikas 50 amper je...se starejma svorkama s zalisovanym silovym kabelem dolu k starteru na blok(-) a + na startter od nej a dal k alternatoru ..jsem pri startu nameril 1.2 V coz jsem uz nechtel nechat aby nekde nehorelo...
a jakto ze ti starter ukazoval 600w kdyz je v nem motor 1.1 kw? (dle listu vyrobce)

Napsal: 15.06.2015 07:53
od Stehnak
600W vs 1,1 kW: ver tomu ze v zime to k tomu kilowattu poleze...

Re: Motor nenaskoci

Napsal: 15.06.2015 08:45
od pkadecka
vitr73 píše: a jakto ze ti starter ukazoval 600w kdyz je v nem motor 1.1 kw? (dle listu vyrobce)
1,1kW je jmenovitý výkon, neznamená to, že to bude brát vždycky a za všech okolností 1,1kW. Podobně když máš v autě např. 74kW motor, naznemená, že to pořád jede na těch 74kW.

Re: Motor nenaskoci

Napsal: 15.06.2015 08:54
od vitr73
aha ..tak mne to je jasny...takze jestli to spravne chapu tech 1.1 kw ma pri plne zatezi...tzn kdyz se motor toci lehceji tak je na start pouzito jen tech 0.6 kw? rikam to dobre?
...ja myslel totiz ze kdyz to ma psanej vykon takovej nebo makovej ta ho to pouziva...stejne jako rychlovarna konvice..ma 1 kw a tou ohriva vodu at je konvice plna nebo tak me jen trosku vody..tzn ma stejnej odber vzdy za kazdejch okolnosti...
u spalovacich motoru to trosku chapu..na vonobeh bez zateze staci placnu 4kw aby se tocil v plne zatezi altiku a cerpadla klimky je uz potreba 7...ale u motoru se to meni v ohledu na otacky a prisunu paliva...ale co elektromotor? ten prece ma dane otacky pri urcitem napeti uz dane ?

Motor nenaskoci

Napsal: 15.06.2015 09:23
od Stehnak
vitr73 píše:aha ..tak mne to je jasny...takze jestli to spravne chapu tech 1.1 kw ma pri plne zatezi...tzn kdyz se motor toci lehceji tak je na start pouzito jen tech 0.6 kw? rikam to dobre?...
Ano rikas. Dal bych to radsi nerozebiral, bo bysme mohli zkoncit u teorie relativity, pripadne perpetu mobile ;-).
El. motor (starter) si vezme tolik elektricke energie (prikonu) kolik je potreba na vykonani mechanicke prace (nastartovani spalovaciho motoru) plus energie na pokryti jeho ucinnosti (ktera neni 100%).

Re: Motor nenaskoci

Napsal: 15.06.2015 09:34
od vitr73
jasne koncime :D ..a asi nejsem uplnej debil kdyz jsem to pochopil... :D :D

Re: Motor nenaskoci

Napsal: 15.06.2015 19:47
od stano.
vitr73: Prechodovy odpor na privodnom kabli je v serii so starterom. Takze ano, ide o odporovy delic. Napatie na starteri je znizene ubytkom napatia na privodoch.
Kedze nemame supravodice a idealne spoje, je vzdy nejaky odpor samotneho kabla a jeho spojov. Takze je tam vzdy nejaky ubytok napatia. Samozrejme, cim mensi, tym lepsie.
Starter ma stitkovy menovity prikon 1.1kW. Je to jeho maximalny vykon pri urcitych otackach a urcitom napajacom napati. V aute sa nikdy nedosiahne napajacie napatie 12V, kedze je znizene spominanymi odpormi a zaroven vnutornym odporom baterie - napatie na baterii pod zatazou klesne.
Zaroven, starter nemusi dosiahnut menovite otacky, kedze moze byt viac zatazeny a jeho otacky su nizsie. Alebo je menej zatazeny a jeho otacky su vyssie. Nie vzdy plati, ze cim vyssie otacky, tym vyssi vykon. Zalezi od typu elektromotura a jeho charakteristike. Prikladom moze byt motor cirkularky beziaci na volnobeh. Sice to byva striedavy motor s kotvou nakratko (uplne iny typ ako starter). Ale tam tiez vidiet, ze do urcitej miery plati, ze cim viac ho zatazime, tym vacsi krutiak vyvinie. Az po urcite otacky - ked klesne pod ne, zacne moment prudko padat. A je to vidiet aj na spotrebe - ked do kotuca nabehnes s nejakym drevom, stiahne ti aj svetlo v dielni :D

Rychlovarna konvica je obycajny odporovy drot. Tepleny spotrebic. Kdezto motor ma svoj priebeh dynamicky a charakteristika moze mat raz stupajucu a potom klesajucu tendenciu.

Re: Motor nenaskoci

Napsal: 15.06.2015 20:28
od pkadecka
Přece píše, že už to pochopil, tak to nemusíte rozebírat do nekonečna ;)

Něco k tématu, udělal jsem si takový udělátko na diagnostiku palivového čerpadla. Prostě měření odběru proudu, mám nataženej kablík od pojistek do kabiny, nejjednoduší způsob je dvojlinka škvírou mezi blatníkem a A sloupkem a pak skrz dveře. Pod rádiem mám položenej multimetr. Až mi zas po nastartování bude motor divně kuckat, kouknu na měřák a uvidím, jestli je proud mimo obvyklou hodnotu.

Kontrolní otázka: kolik proudu si vezme palivové čerpadlo?