Baterie / autobaterie / nabijecka
-
- Pokročilý
- Příspěvky: 653
- Registrován: 18.09.2008 22:13
- Bydliště: Plzeň
Re: Baterie
Začala mi slábnout baterie, Motorcraft(60Ah/590A Silver Calcium), trochu je to znát na výkonu startéru, ale pořád s motorem točí dobře a ten naskočí okamžitě i v -15°C(míň tu nebylo), takže to zatím problém není.
Jezdím krátké trasy, tak jsem baterku dal nabít, ale moc se do ní nevešlo, relativně brzy se jevila jako nabitá - články plynovaly, akorát dva krajní méně, taky mají menší hustotu(dle hustoměru cca 75%). Zřejmě už ztrácí kapacitu, nebo jsou ty články sulfatované.
Na mínus pólu je vyraženo 06 43, tedy zřejmě 43.týden/2006, což není aku z výroby(2004), já auto kupoval 2008, takže nevím v jakém stavu tam byla dávaná.
Jinak dle mých zkušeností(benzínové motory) si myslím, že pro krátké trasy není velká kapacita baterky ideální, protože se skoro nikdy nedobíjí dostatečně a pak snadno sulfatuje, tím roste vnitřní odpor, klesá kapacita a je brzy hotovo.
Jezdím krátké trasy, tak jsem baterku dal nabít, ale moc se do ní nevešlo, relativně brzy se jevila jako nabitá - články plynovaly, akorát dva krajní méně, taky mají menší hustotu(dle hustoměru cca 75%). Zřejmě už ztrácí kapacitu, nebo jsou ty články sulfatované.
Na mínus pólu je vyraženo 06 43, tedy zřejmě 43.týden/2006, což není aku z výroby(2004), já auto kupoval 2008, takže nevím v jakém stavu tam byla dávaná.
Jinak dle mých zkušeností(benzínové motory) si myslím, že pro krátké trasy není velká kapacita baterky ideální, protože se skoro nikdy nedobíjí dostatečně a pak snadno sulfatuje, tím roste vnitřní odpor, klesá kapacita a je brzy hotovo.
Ford Focus Mk4 HB, 1.0EB/92kW, 2021
Ford Focus Mk1 HB, 2.0i/16V/96kW, Ghia, 2004
Ford Focus Mk1 HB, 2.0i/16V/96kW, Ghia, 2004
- Nepér
- Zkušený
- Příspěvky: 1500
- Registrován: 09.12.2009 08:35
- Bydliště: Praha 8
Re: Baterie
Teoreticky je to jedno, protože energie, spotřebovaná pro start motoru je stále stejná, nezávisle na kapacitě akumulátoru. Stejná je tedy i energie, kterou musí alternátor vrátit zpět. A stejná je tedy i doba, za kterou se tak stane. Akumulátor s velkou kapacitou se vybije méně, dobíjení konstantním proudem trvá nějakou dobu, zatímco akumulátor s malou kapacitou se vybije víc ale za stejnou dobu se i víc nabije. Problém může nastat, když je akumulátor vybitý, nastartuje se pomocí druhého auta přes kabely a pak se jede krátká trasa. V tomto případě se samozřejmě akumulátor s menší kapacitou nabije rychleji (ale zase se rychleji vybil, že...). Samozřejmě existuje cosi, co bychom mohli nazvat optimální kapacitou pro daný automobil, zejména vzhledem k proudu, který je třeba k roztočení motoru, a vzhledem k výkonu alternátoru. Světe div se, ale je to kapacita, kterou najdeme v osazovacích tabulkách pro daný automobil a motorizaci. Pak lze samozřejmě přihlédnout k individuálním potřebám. Pokud jezdí někdo každý den krátké trasy, akumulátor s vyšší kapacitou pro něj smysl samozřejmě příliš nemá. Pokud někdo jiný vyjede jednou za měsíc na druhý konec republiky a potřebuje po tom měsíci bezpečně nastartovat, když venku mrzne, je větší kapacita výhodou, stejně tomu bude v případě použití ledničky v létě, nějaké silnější audiosoustavy a podobně. Pokud ovšem někdo vyjede jednou za dva měsíce na pár minutovou projížďku a parkuje auto v zimě před domem (v autě zatím, s nenulovým odběrem, vesele žije přijímač centrálního zamykání, bliká červená LED na přístrojové desce...), nezachrání ho ani větší, ani menši akumulátor, protože ta energie se prostě nevrátí.
Jo, takže zpět k dotazu. Můj je ročník 2005 a podobná čísla byla i na akumulátoru (MotorCraft 43Ah), takže jeho stáří lze věřit (nejsem první majitel). Po pěti letech jeho provozu, kdy jsem auto pořídil, se mi zejména v zimě stávalo, že se kvůli poklesu napětí během startu vynulovala průměrná rychlost a spotřeba BC a ručičky přístrojů spadly pod nuly (zkrátka reset palubní desky). Dle tabulek tam patří 60Ah, proč tam byla původně jen 43Ah netuším, ale nejsem sám, kdo ji tam měl, možná nějaká Španělská specialita. Před letošní zimou jsem tam dal novou Vartu řady Blue Dynamic, s kapacitou 60Ah a je po problémech. (prostě mám do prodejny Varty blízko a stejně je to zřejmě fuk. Někdo tvrdí, že MotorCraft je přebalená Varta, někdo zase, že výrobce je v podstatě jeden a Vyrábí jak Pro Vartu, tak Motorcraft... nemá smysl to moc řešit, důležité je, aby byla baterie odolná proti mírně vyššímu nabíjecímu napětí Fordů, což jsou třeba u Varty řady Blue a Silver, narozdíl od řady Black). Takže dolij vodu, nech to chvíli při nějakém rozumném proudu bublat, do znaků plného nabití, vrať do do auta a až začnou problémy s resetováním přístrojů, poskakováním ručiček, blikáním kontrolky ABS, či problémy se samotným startem, zajdi si na nákup. To je asi tak všechno, co jsem k tomu chtěl říct.
Jo, takže zpět k dotazu. Můj je ročník 2005 a podobná čísla byla i na akumulátoru (MotorCraft 43Ah), takže jeho stáří lze věřit (nejsem první majitel). Po pěti letech jeho provozu, kdy jsem auto pořídil, se mi zejména v zimě stávalo, že se kvůli poklesu napětí během startu vynulovala průměrná rychlost a spotřeba BC a ručičky přístrojů spadly pod nuly (zkrátka reset palubní desky). Dle tabulek tam patří 60Ah, proč tam byla původně jen 43Ah netuším, ale nejsem sám, kdo ji tam měl, možná nějaká Španělská specialita. Před letošní zimou jsem tam dal novou Vartu řady Blue Dynamic, s kapacitou 60Ah a je po problémech. (prostě mám do prodejny Varty blízko a stejně je to zřejmě fuk. Někdo tvrdí, že MotorCraft je přebalená Varta, někdo zase, že výrobce je v podstatě jeden a Vyrábí jak Pro Vartu, tak Motorcraft... nemá smysl to moc řešit, důležité je, aby byla baterie odolná proti mírně vyššímu nabíjecímu napětí Fordů, což jsou třeba u Varty řady Blue a Silver, narozdíl od řady Black). Takže dolij vodu, nech to chvíli při nějakém rozumném proudu bublat, do znaků plného nabití, vrať do do auta a až začnou problémy s resetováním přístrojů, poskakováním ručiček, blikáním kontrolky ABS, či problémy se samotným startem, zajdi si na nákup. To je asi tak všechno, co jsem k tomu chtěl říct.
Naposledy upravil(a) Nepér dne 17.10.2012 22:38, celkem upraveno 3 x.
Mondeo mk4, 2.0i, 2010
-
- Pokročilý
- Příspěvky: 653
- Registrován: 18.09.2008 22:13
- Bydliště: Plzeň
Re: Baterie
Napsal jsem to asi nepřesně, měl jsem na mysli moje zkušenosti z několika aut(co mám/měl jsem a také z těch, které "servisuju" v rodině), tedy žádný exaktní výzkum
Chápu to s rovností energie pro start a opětovné dobití u většího i menšího aku. Ale taky hraje roli vyšší samovybíjení u větších kapacit(větší plocha desek) a při krátkých a nepravidelných jízdách je takový aku skoro pořád ne zcela nabitý, což způsobuje právě tu sulfataci(klesá kapacita, roste vnitřní odpor=klesá startovací schopnost a mírně roste potřebné nabíjecí napětí). Právě to vyšší potřebné napětí pak brání úplnému nabití(na nabíječce nebo delší jízdou) a sulfatace se prohlubuje.
Elektronika je moje hobby, takže mě baví i věci kolem nabíjení a nabíječek. Mám postavený desulfátor, tak ho na starších vyřazených aku testuju, ale to chvíli trvá. Každopádně je po jeho připojení vidět, v jaké kondici je aku - on posílá krátké, ale velké proudové pulsy a podle napětí na aku během těch pulsů je poznat jeho stav. Například dobrá baterka by měla ukázat do 20V(lépe méně), částečně sulfatovaná přes 30V, vyřazená a dlouho skladovaná má klidně 60-70V.

Elektronika je moje hobby, takže mě baví i věci kolem nabíjení a nabíječek. Mám postavený desulfátor, tak ho na starších vyřazených aku testuju, ale to chvíli trvá. Každopádně je po jeho připojení vidět, v jaké kondici je aku - on posílá krátké, ale velké proudové pulsy a podle napětí na aku během těch pulsů je poznat jeho stav. Například dobrá baterka by měla ukázat do 20V(lépe méně), částečně sulfatovaná přes 30V, vyřazená a dlouho skladovaná má klidně 60-70V.
Ford Focus Mk4 HB, 1.0EB/92kW, 2021
Ford Focus Mk1 HB, 2.0i/16V/96kW, Ghia, 2004
Ford Focus Mk1 HB, 2.0i/16V/96kW, Ghia, 2004
- Nepér
- Zkušený
- Příspěvky: 1500
- Registrován: 09.12.2009 08:35
- Bydliště: Praha 8
- mickielli15
- Pokročilý
- Příspěvky: 787
- Registrován: 27.01.2009 03:54
- Bydliště: Adamov/Blansko, Brno, někdy České Budějovice
Re: Baterie
Tak jsem koupil Vartu Silver Dynamic 74Ah 750A 278x175x175mm. Původní, 6.5 roku starej Motorcraft odešel do věčných lovišť. Ten měl 70Ah 680A a fungoval do poslední chvíle, i když ten start teď s Vartou je jako když se rozcvičuje Usain Bolt... to točí jak zběsilý - škrt a je to nastartovaný. Prostě rozdíl. Točí jako kdyby nemrzlo. Je to silák. Spokojenost. 
P.S. Jo a je trochu kratší než Motorcraft - ale to nevadí, utáhlo se to a drží na svým místě.

P.S. Jo a je trochu kratší než Motorcraft - ale to nevadí, utáhlo se to a drží na svým místě.
Focus C-max 2004 2.0 TDCi 100kw DPF, stříbrná met., GHIA, vyhř. př.sklo, aut. klima, tempomat, ESP, dešť. senzor, zatím plecháče, ale mazel edition 



- foki
- Admin
- Příspěvky: 19256
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Baterie
jen aby te nepotkala vymena altiku 

Odpovědi lehké - 100,- Kč
Odpovědi, při kterých
se musí myslet - 240,- Kč
Vážné odpovědi - 340,- Kč
Odpovědi na hloupé
a zbytečné otázky - 400,- Kč
specialní sazba :
otázka, na kterou jsem už dříve odpověděl - 500 Kč
Odpovědi, při kterých
se musí myslet - 240,- Kč
Vážné odpovědi - 340,- Kč
Odpovědi na hloupé
a zbytečné otázky - 400,- Kč
specialní sazba :
otázka, na kterou jsem už dříve odpověděl - 500 Kč
- stand
- Zkušený
- Příspěvky: 1010
- Registrován: 06.10.2008 09:09
- Bydliště: Plzeň
Re: Baterie
Foki nestraš nás tu všechny s tim altikem 

- mickielli15
- Pokročilý
- Příspěvky: 787
- Registrován: 27.01.2009 03:54
- Bydliště: Adamov/Blansko, Brno, někdy České Budějovice
Re: Baterie
co?? Já jsem to tu tedy nečetl všech 77 stran, ale Varta do mého auta přímo doporučuje toto... tak nevím, jdu si to přečíst, pokud to najdu...
Focus C-max 2004 2.0 TDCi 100kw DPF, stříbrná met., GHIA, vyhř. př.sklo, aut. klima, tempomat, ESP, dešť. senzor, zatím plecháče, ale mazel edition 



- stand
- Zkušený
- Příspěvky: 1010
- Registrován: 06.10.2008 09:09
- Bydliště: Plzeň
Re: Baterie
Foki straší od strany 73:)
- mickielli15
- Pokročilý
- Příspěvky: 787
- Registrován: 27.01.2009 03:54
- Bydliště: Adamov/Blansko, Brno, někdy České Budějovice
Re: Baterie
jo už jsem tu diskusi přelouskal. No, já měl sice jednu zkušenost s Vartou, která mi odešla na staré Mazdě asi v roce 1999, ale tomu už teď nepřikládám důraz. Všude na netu je na Silver Vartu samá chvála. A Foki, je to možný, že to bylo Vartou, ale taky to třeba vůbec tak být nemuselo, ne? Já v to tedy pevně doufám, protože to bych tam musel dávat jenom a pouze Motorcraft a všichni ostatní výrobci na světě by nevyhovovali mýmu autu? Já budu doufat, že to snad bude ok... 

Focus C-max 2004 2.0 TDCi 100kw DPF, stříbrná met., GHIA, vyhř. př.sklo, aut. klima, tempomat, ESP, dešť. senzor, zatím plecháče, ale mazel edition 



-
- Test driver
- Příspěvky: 4915
- Registrován: 28.01.2009 22:46
- Bydliště: Zlín
Re: Baterie
To jste špatně pochopili, Fokimu nejde o baterky Varta, Motorkraft, Duracel....
ale o to, že je rozdílnost ve skladbě článků a jeho rozdílné výši nabíjení. Jeden typ potřebuje dobíjecí napětí max. 13,8 V a druhý 14,6V. A votom to je. 


BMW R1100 RT
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V
- stand
- Zkušený
- Příspěvky: 1010
- Registrován: 06.10.2008 09:09
- Bydliště: Plzeň
Re: Baterie
Tos asi špatně pochopil ty. Právě Silverka je vhodným typem baterie pro naše dobíjení.
Foki měnil altík u pár aut co měli tuhle baterii, tak si myslí, že je tam spojitost.
Foki měnil altík u pár aut co měli tuhle baterii, tak si myslí, že je tam spojitost.
-
- Junior
- Příspěvky: 423
- Registrován: 27.04.2008 17:17
- Bydliště: Hradec Králové
Re: Baterie
A existuje nějaký rozumný důvod, proč by baterka mohla odrovnat altík? Přijde mi to trochu zvláštní.
Foki, u kolika Focusů jsi měnil altík a kolik z nich mělo Vartu Blue a Siler Dynamic? Popř. jaké Focusy to byly?
Foki, u kolika Focusů jsi měnil altík a kolik z nich mělo Vartu Blue a Siler Dynamic? Popř. jaké Focusy to byly?
Ford Focus II Combi 1,6 16V, 2006, 74 kW, Stříbrný
- Jozkablack
- Test driver
- Příspěvky: 2851
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Praha 6
- Kontaktovat uživatele:
Re: Baterie
Asi by to chtělo do vlákna alternátor vždy při jeho poruše napsat kdo tam co má za baterku. By se pak vidělo jestli to má, nebo nemá spojitost. Mám Vartu Blue Dynamic a spokojenost 

Ford Focus combi, 1.8TDDI, 66KW, 03, červená sériovka kromě alu kol a folií 35%-15%-5%
Renault Megane 1.6 benál, 5dv, 1996
Nálevna U Velasů: https://www.restauraceuvelasu.freepage.cz/onas/
Renault Megane 1.6 benál, 5dv, 1996
Nálevna U Velasů: https://www.restauraceuvelasu.freepage.cz/onas/
- matt
- Junior
- Příspěvky: 219
- Registrován: 23.11.2009 19:23
- Bydliště: KE-okolie
- Kontaktovat uživatele:
Re: Baterie
mna by este zaujimalo ako je to s Ah baterie?
original mam teraz tusim 44Ah a ci by nebol problem kebyze som kupil novu bateriu ktora bude mat 52 alebo 54Ah? otec mi vravel ze kedysi to bolo tak, ze alternator nestihal dobijat vacsiu baterku, ale tak kto vie ako je to teraz??
ospravedlnujem sa ak to tu uz nahodou je, ale citat 78 stran je veruze nad moje sily..
original mam teraz tusim 44Ah a ci by nebol problem kebyze som kupil novu bateriu ktora bude mat 52 alebo 54Ah? otec mi vravel ze kedysi to bolo tak, ze alternator nestihal dobijat vacsiu baterku, ale tak kto vie ako je to teraz??
ospravedlnujem sa ak to tu uz nahodou je, ale citat 78 stran je veruze nad moje sily..
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů