EGR ventil - mondeo

Moderátor:phofy
Odpovědět
Uživatelský avatar
iggyrock
Junior
Junior
Příspěvky: 255
Registrován: 13.05.2009 19:19
Bydliště: Šumava

Re: EGR ventil - mondeo

Příspěvek od iggyrock » 04.06.2009 11:28

Jednotka PCM o tom ví všechno co potřebuje. Množství výfukových plynů vracených při otevření EGR-ventilu přímo ovlivňuje naměřenou hodnotu snínače MAF. Během recirkulace splodin totiž odpovídá redukovaná hmotnost vzduchu (změřená MAF) přesně hodnotě vracených splodin - logické, čím víc je EGR otevřen, tím méně vzduchu ze sání. Pokud je množství splodin příliš velké, poklesne nasávaná hmotnost vzduchu na určitou mez. PCM pak snižuje podíl splodin přivřením EGR, a tím se vytváří uzavřený regulační obvod - zpětná vazba (viz. přiložené schéma).

PCM dříve nebo později rozpozná, že množství nasávaného vzduchu neodpovídá danému režimu motoru (např. v oblasti částečného zatížení), jelikož by měl v tu chvíli nasávat splodiny přes EGR. To má za následek zápis do registru chyb. Něco jiného je odpojit přímo senzor (třeba od EGR) to pozná PCM hned. Ale u postupné změny provozních parametrů motoru (případ zaslepení EGR) se PCM snaží dorovnáním dosáhnout optima dle naprogramované charakteristiky a chvíli trvá než dojde k závěru, že už to není možné!

Jinak ještě poznámka - motor Puma TDCi v MkIII ještě nemá labdasondu (tím se omlouvám za předchozí příspěvek, bylo to myšleno obecně). Ovšem v nových dieslech je to již běžná věc, kde je lambdasonda zařazena v regulačním obvodu EGR. U benzínu je to trochu jinak - tam lambdasonda přímo řídí poměr směsi podle výfukových plynů.
Wizzy008 píše:jen pomocí lambdy dorovná směs (o tom je celý princip EGR, do sání pustíme spaliny, tím má celá směs méně kyslíku a tak jednotka dá i méně paliva, aby udržela nastavený poměr palivo:kyslík)
Právě že při otevřeném EGR dává PCM víc paliva, aby vůbec tu chudší směs spálil. Navíc se v tu chvíli nafta spaluje při nižší teplotě. Je to i slyšet např. při rozjezdu, kdy motor víc "klepe", protože dostává vetší dávky paliva. To má logicky za následek i vyšší spotřebu motorů s Recirkulací spalin EGR. Pokud to nestačí, tak to můžu trochu víc rozvést :-). Iggyrock
EGR_schema.tif
Schéma systému EGR - Ford TDCi
(708.56 KiB) Staženo 343 x
Mondeo VIVA X 2.0TDCi 96kW 2005 Combi
Proton 416GLXi 70kW 1999 Hatchback

ivoch
Nováček
Nováček
Příspěvky: 109
Registrován: 28.04.2009 11:01
Bydliště: Zlín

Re: EGR ventil - mondeo

Příspěvek od ivoch » 04.06.2009 12:33

@ll: Tak jsem si pročetl všechyn předešlé příspěvky a jsem dost nahlodaný na zaslepení. Ale mám Euro4, takže jak to tam vlastně na tom 2,2 diesel motoru vlastně je? Má se zaslepit celý, nebo tam nechat jen ten cca 1cm2 otvor?
Mondeo, 2.2 Tdci 114kW, kombi, r.v. 10/05, Titanium X

Uživatelský avatar
jama
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 544
Registrován: 12.12.2008 19:37
Bydliště: Kosice
Kontaktovat uživatele:

Re: EGR ventil - mondeo

Příspěvek od jama » 04.06.2009 13:05

Ivochu, podla mojich info je moj 2,0TDCi a tvoj 2,2TDCi ten samy motor len s inym vrtanim, ja som to zaslepil cele, zaslepenie s dierkou podla mna nie je nejak zvlast genialne riesenie. ak nechces riskovat tak pockaj ci sa mi chyba objavi alebo nie. ale teda najprv si zisti ci tvoje egr ma elektronicke hlidani stavu alebo nie, lebo kotova 2,2ka ho nema ....

btw. pozeral som s mechanikom na tu schemu co poslal iggyrock, a aj po prestudovani schemy tvrdi to co predtm ze zaslepenie nemoze vyhodit chybu, pokial je egr funkcne. to hlidani stavu je tam viac menej koli kontrole jeho funkcnosti (ci nie je zasekly). a vysvetloval mi podla schemy aj to ze turbo je pohanane vyfukovymi plynmi a preto ked je egr otvoreny tak sa nevie roztocit na potrebne otacky a preto vznika opozdenie reakcii na zoslapnutie plynu. ked je egr zavrene, resp. zaslepene tak sa turbo toci stale tak ako v zabere a preto su reakcie na plynovy pedal rychlejsie...dalej k info ohladne udajov z MAF : pri zaslepenie na to nema nijaky vplyv, lebo MAF len meria teplotu vzduchu, na základe coho vypocíta jeho objem, a RJ potom k tomu dava palivo. a v podstate intercooler ktory je za MAFom uz sam o sebe tento udaj od MAFu "znehodnoti" lebo vzduch v okolnej teplote ma iny objem ako schladeny vzduch za intercoolerom a ze ak RJ nema problem so zmenenými podmienkami v tomto pripade tak nemoze mat ani v pripade zaslepenia.... ale ja tomu nerozumiem, nie som mechanik... :? zatial som zo zaslepenim spokojny a ak vyskoci chyba tak tu zaslepku vyhodim von a chybu vymazem :D
FORD Mondeo KOMBI, 2.0 TDCi , 96Kw, 6-ti kvalt, GHIA X, 2005
Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
jama
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 544
Registrován: 12.12.2008 19:37
Bydliště: Kosice
Kontaktovat uživatele:

Re: EGR ventil - mondeo

Příspěvek od jama » 04.06.2009 13:31

mimochodom , narazil som na strankach 3H na zaujimavy dotaz ohladom EGR :
Dotaz:
po zaslepení EGR (už mě to nebaví čistit) svítí kontrolka motoru. Lze ji přes ŘJ "zhasnout"? Zadat jiné hodnoty?

Odpoveď:
Zhasnout ji lze.. ale jen na chvíli.. systém nepozná jestli je zaslepený nebo ne, systém řeší, že mu elektroventil nereguluje jak má, většinou odejtde toto. zkuste jej elektricky odpojit a pak zhasnout kontrolku diagnosticky. Programovat to nejde.
FORD Mondeo KOMBI, 2.0 TDCi , 96Kw, 6-ti kvalt, GHIA X, 2005
Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
iggyrock
Junior
Junior
Příspěvky: 255
Registrován: 13.05.2009 19:19
Bydliště: Šumava

Re: EGR ventil - mondeo

Příspěvek od iggyrock » 04.06.2009 14:37

jama píše:pri zaslepenie na to nema nijaky vplyv, lebo MAF len meria teplotu vzduchu, na základe coho vypocíta jeho objem, a RJ potom k tomu dava palivo. a v podstate intercooler ktory je za MAFom uz sam o sebe tento udaj od MAFu "znehodnoti" lebo vzduch v okolnej teplote ma iny objem ako schladeny vzduch za intercoolerom a ze ak RJ nema problem so zmenenými podmienkami v tomto pripade tak nemoze mat ani v pripade zaslepenia....
MAF neměří jen teplotu vzduchu! MAF má v sobě 2 termistory:

1. referenční (zakrytý)
2. měřící (chlazený protékajícím vzduchem)

Oba termistory jsou napájeny z PCM a tím i ohřívány, samozřejmě ten chlazený vzduchem do sání se ohřívá méně než ten zakrytý. Z vlastních hodnot termistorů (odpor v Ohmech) a rozdílů těchto hodnot se pro další zpracování v PCM prostřednictvím naprogramovaných závislostí odvozují tyto parametry:

- teplota nasávaného vzduchu
- vlhkost nasávaného vzduchu
- hmotnost nasávaného vzduchu (molární množství/jednotku času)

Molární hmotnost se pokud vím nemění s tlakem ani teplotou tzn., že tato je stejná před turbem i za chladičem stlačeného vzduchu. Už to tady ale nebudu dál rozebírat! Takhle to prostě funguje (zdroj je odborná literatura) a dál ať s tím naloží každý dle svého uvážení :-).

Já pokud budu příště čistit EGR, tam dám tohle (viz. příloha) Iggyrock
Přílohy
tesneni_AGR.pdf
(12.17 KiB) Staženo 826 x
Mondeo VIVA X 2.0TDCi 96kW 2005 Combi
Proton 416GLXi 70kW 1999 Hatchback

pava
Junior
Junior
Příspěvky: 413
Registrován: 17.10.2008 22:29
Bydliště: Nový Jičín
Kontaktovat uživatele:

Re: EGR ventil - mondeo

Příspěvek od pava » 04.06.2009 15:13

Tohle téma se tímto stalo příliš odborné 8O a ať chci sebevíc nemám k tomu co říct. Snad jen to, že jsem zvědavý, jestli se jamovi a např. i mě kontrolka na přístrojovce rozsvítí či nikoliv. Po mnoha zdůvodnění viz. výše tomu dávám 50:50

Uživatelský avatar
iggyrock
Junior
Junior
Příspěvky: 255
Registrován: 13.05.2009 19:19
Bydliště: Šumava

Re: EGR ventil - mondeo

Příspěvek od iggyrock » 04.06.2009 16:05

Pokud tady chceme řešit technické problémy (např. AGR) a o tom technické fórum je, tak musíme znát i teoretické základy a fyzikální principy, jak tyto věci fungují! Pokud toto aspoň trochu neznáme, tak nám zbývá metoda pokus/omyl. Možná jsem to popsal trochu víc do hloubky, ale když něco dělám, tak chci, aby to bylo pořádně a hlavně tomu chci rozumět. Jsem asi puntíčkář po dědovi :-). Sorry, Iggyrock
Mondeo VIVA X 2.0TDCi 96kW 2005 Combi
Proton 416GLXi 70kW 1999 Hatchback

Uživatelský avatar
jama
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 544
Registrován: 12.12.2008 19:37
Bydliště: Kosice
Kontaktovat uživatele:

Re: EGR ventil - mondeo

Příspěvek od jama » 04.06.2009 17:00

jasne, toto je technicke forum, na zaklade neho (teda aj inych) robime "nestandartne" zasahy a dokladna analyza a podrobne zoznamenie sa s techinkou je len a len pre dobro veci, je fajn ze clovek si pred zasahom moze zhodnotit situaciu a na zaklade toho sa rozhodnut, ako ked ide pokus/omyl a nevie co ho caka a casto je potom vyguleny z nepredvidanych problemov. Ja som situaciu zvazil a zhodnotil a napriek dost pesimistickemu nazoru a technickej analyze iggyho som do uplneho zalepenia siel. jenou z veci ktore ma k tomu viedli je moj neveriacky postoj k tomu ze by RJ prisla na to ze nieco je spatne az po dlhom case. RJ vyhodnocuje tisicky informacii za sekundu a pripadny problem zaregistruje hned, nie je to clovek ktory dokaze s problemom zit chvilu normalne a nahlasi ho az o mesiac, lebo ho zivot s problemom uz nebavi :lol: systemy bud funguju alebo nefunguju, situacia ze funguju len na 40% nie je vyhodnotena ze " ta zatial to ide necham to tak" ale je vyhodnotena hned ze to nejde.... tada podla mojich znalosti...samozrejme som len clovek (aj ked superman :D) a mozem sa mylit
FORD Mondeo KOMBI, 2.0 TDCi , 96Kw, 6-ti kvalt, GHIA X, 2005
Obrázek
Obrázek

pava
Junior
Junior
Příspěvky: 413
Registrován: 17.10.2008 22:29
Bydliště: Nový Jičín
Kontaktovat uživatele:

Re: EGR ventil - mondeo

Příspěvek od pava » 04.06.2009 17:28

Včera mi poštou přišel diagnosticky kabel, který jsem po instalaci ovladačů dnes vyzkoušel přímo na vozidle. Chyba tam zapsána není, ale ŘJ o zaslepeném EGR ví. No však posuďte sami z obrázku. Iggyho poprosím, aby vysvětlit co to vlastně znamená. Je to chyba či nikoliv?
Přílohy
diagnostika.jpg

Uživatelský avatar
iggyrock
Junior
Junior
Příspěvky: 255
Registrován: 13.05.2009 19:19
Bydliště: Šumava

Re: EGR ventil - mondeo

Příspěvek od iggyrock » 04.06.2009 18:27

To je právě ono! Jde o to, zda jde o chybu trvalou/permanentní (např. vadný senzor) nebo sporadickou, která vznikne jen za určitých okolností nebo určitém provozním stavu motoru. Trvalé chyby jsou zapsány do paměti ihned, kdežto sporadické až po určitém čase nebo taky vůbec. Záleží na tom, zda si tím jednotka PCM poradí nebo ne. V tomhle případě jde o špatně fungující systém EGR. Zkus ještě záložku DTC a vyzkoušet to za jízdy, jsetli něco nevyskočí. Tohle mě neukazovalo ani před vyčištěním ventilu, kdy to cukalo a kouřilo!!! Nevím přesně co tady ScanMaster testuje nebo porovnává, ale zkusím kouknout do manuálu a ještě dám vědět. Iggyrock
Mondeo VIVA X 2.0TDCi 96kW 2005 Combi
Proton 416GLXi 70kW 1999 Hatchback

pava
Junior
Junior
Příspěvky: 413
Registrován: 17.10.2008 22:29
Bydliště: Nový Jičín
Kontaktovat uživatele:

Re: EGR ventil - mondeo

Příspěvek od pava » 04.06.2009 19:42

Záložka chybové kódy (DTC) byla prázdná. Pravděpodobně jednotka zjistila, že EGR je zaslepený, ale ještě neví co s tím. Uvidím zítra, čeká mě delší jízda. Po návratu domů to znova napíchnu.

pava
Junior
Junior
Příspěvky: 413
Registrován: 17.10.2008 22:29
Bydliště: Nový Jičín
Kontaktovat uživatele:

Re: EGR ventil - mondeo

Příspěvek od pava » 05.06.2009 10:47

Zkoušel jsem dnes trochu laborovat. Po zahřátí motoru na provozní teplotu jsem ho vypnul, odpojil baterku a po několika minutách baterku znovu připojil. Upozornění na problém s EGR zmizelo. Připojil jsem diagnostiku, nastartoval, upozornění se objevilo cca po 1-2 minutách na volnoběh. Chyba to není, protože když najedu do chybových hlášek, není tam chyba uvedena žádná a když dám smazat, tak upozornění tam i po smazání zůstane. To znamená, že ŘJ nějakým způsobem, byť EGR je jen podlak bez elektroniky, vyhodnocuje. Nechávám to zatím tak, co dál se rozhodnu až něco najezdím.

Uživatelský avatar
iggyrock
Junior
Junior
Příspěvky: 255
Registrován: 13.05.2009 19:19
Bydliště: Šumava

Re: EGR ventil - mondeo

Příspěvek od iggyrock » 05.06.2009 13:43

pava píše:To znamená, že ŘJ nějakým způsobem, byť EGR je jen podlak bez elektroniky, vyhodnocuje. Nechávám to zatím tak, co dál se rozhodnu až něco najezdím.
Nahoře je to vysvětleno! PCM vyhodnocuje kolik vzduchu jde do sání a kolik do sání má jít ze signálu MAF! Pokud tam jde i část spalin při otevřeném EGR, tak o to míň tam jde vzduchu - logické ne? Tzn., že pokud máš EGR zaslepen a ten má být v tom daném režimu otevřen, tak tam logicky jde jenom vzduch bez spalin a PCM to pozná podle MAF. Iggyrock
Mondeo VIVA X 2.0TDCi 96kW 2005 Combi
Proton 416GLXi 70kW 1999 Hatchback

Uživatelský avatar
Wizzy008
Junior
Junior
Příspěvky: 270
Registrován: 15.10.2008 07:45
Bydliště: Jeseník
Kontaktovat uživatele:

Re: EGR ventil - mondeo

Příspěvek od Wizzy008 » 05.06.2009 14:34

Mě furt jen není jasné, kde podle tebe bere EEC informaci o tom, kolik tam jde, jak ty říkáš "do sání". Pro detekci množství vzduchu je tam MAF (mass air flow), to je správně. Pokud ale EGR ústí až za ním a nenásleduje další MAF (jeho životnost za EGR bych chtěl vidět), jak podle tebe EEC pozná rozdíl v množství vzduchu před a za EGR? (tedy potažmo jestli je EGR otevřené a proudí z něj spaliny do sání nebo ne)

U elektricky ovládaného EGR je zpětná vazba pro EEC celkem jasná. U pneumaticky je možná jedině taková, kdy na EGR potrubí před a za EGR ventil dáme tlaková čidla a podle změny tlaku poznáme, jestli je EGR otevřené nebo ne, jinak to snad není možné.
Wagooon (za kormidlem Whiskou Indisponovaný Zazimovaný Zdechlý Yetti)
Focus 1.6 Sigma 2008 kombi silver


Obrázek

Uživatelský avatar
iggyrock
Junior
Junior
Příspěvky: 255
Registrován: 13.05.2009 19:19
Bydliště: Šumava

Re: EGR ventil - mondeo

Příspěvek od iggyrock » 05.06.2009 15:14

Už nevím, jak to vysvětlit? Proč by mělo být něco za EGR-ventilem? Pokud je EGR otevřen dostává motor méně vzduchu, protože tam jdou místo něj spaliny, jasné? ECU ví kolik vzduchu tam má jít, když je EGR více či méně otevřen. Pokud je ovšem EGR zaslepen, tak tam jde jen vzduch. A toho vzduchu tam jde o to více, kolik by tam tu chvíli mělo jít spalin od EGR, kdyby byl průchodný. To taky vysvětluje vyšší výkon a menší spotřebu v případě zaslepení EGR. ECU pomocí MAF jen porovnává očekávaný a skutečný stav - a ten se v případě zaslepení EGR liší.
Mondeo VIVA X 2.0TDCi 96kW 2005 Combi
Proton 416GLXi 70kW 1999 Hatchback

Odpovědět

Zpět na „Motor - Mondeo“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů