me dneska rozsekalo toto, jsou to preklady dobovych recenzi na Skoda 120GLS a Rapid
Car & Driver, leden 1985
"Deset nejlepších aut z nerozvinutých zemí
…vozy Škoda Rapid se vyrábí v Mladě Boleslavi, státě Československo, a jsou vlivem tamní slabé měny u nás velmi levné. Tento vůz hraje v nabídce značky Škoda úlohu sportovního modelu. V duchu komunistické spolupráce sdílí stejný motor 1 174 ccm s výkonem 58 koní, jako je v sedanech 120 LS a 120 GLS. Jeho jízdní vlastnosti těží z několika kilogramů pohotovostní hmotnosti navíc, odkud pochází chytře vybrané jméno Rapid. Označování modelů je v totalitním státě daleko jednodušší než u nás - když auto nazvete Rapid, je zkrátka takové.
Měření zrychlení z 0 na 100 km/h není v Československu povoleno, protože prý vede k překračování rychlostních limitů, devastaci spojky, poruchám ventilů a dalším nemravnostem, praktikovaným po léta teenagery na Západě. … Rapid patří mezi několik málo českých aut, které jsou schopny skutečně dosáhnout deklarované nejvyšší rychlosti. Turbodmychadlem přeplňovaná verze je ohlášena na polovinu příštího roku. Inženýři automobilky Škoda údajně pracují na zvláštním litinovém sacím potrubí, které by mělo přidat motoru na výkonnosti.
Vozy Škoda patří mezi nejspolehlivější značky zpoza Železné opony, pravděpodobně také z důvodu náročného systému údržby.“
Patrick Bedard
Car & Driver, březen 1985
"Když je má Kanada, může Amerika zůstat pozadu?
Škoda 120 GLS - velký Čech
…Komunistické firmy nejsou zvyklé soutěžit na volném trhu, takže od jejich aut lze očekávat, že budou jaksi jiné - a Škoda je skutečně svérázná. Ačkoli naše testovací Škodovka měla živý oranžový lak, zadní spoiler a nadstandardní interiér, nemůže být pochyb o jejím prostém proletářském původu. Škodovky se vyrábějí ve Vrchlabí v Československu, ale vypadají, jako by byly úplně odjinud. Model byl představen už v roce 1976, ale vypadá jako ještě o deset let starší. Podvozek byl inspirován Volkswagenem „brouk“. Čtyřválcový motor s objemem 1,2l a s výkonem 58 koní má ventilový rozvod OHV a je uložen vzadu a přes čtyř, nebo pětistupňovou převodovku pohání zadní kola uložená na vlečných ramenech (Volkswagen toto řešení zavrhnul už v roce 1969). Přední část podvozku je malým příklonem k moderním technologiím: má nestejně dlouhá příčná ramena, vinuté pružiny a kotoučové brzdy (vzadu jsou bubnové).
Vozy Škoda mají sině totalitární nádech. Hranatá 120 GLS vypadá jako pokus o (Chevrolet) Omni, ale je podstatně méně prostorná. Interiér je naprosto spartánský. Sedíte zpříma na tvrdých, rovných sedadlech. Palubní deska je prostá. Přední blatníky zasahují do interiéru a výrazně omezují prostor pro nohy. Nehledejte zapalovač cigaret. Blinkry tikají jako časovaná bomba. Systém ventilace je hrozny a zpod palubní desky visí svazky kabeláže.
Na silnici se můžete jen usmívat komunistickému sebevědomí. Jízdní vlastnosti se odvíjejí od skutečnosti, že záď se za vámi vrtí jak ocas na psovi. Na Mezistátní dálnici jen ztěží udržíte přímý směr. Máme za to, že kombinace hliníkového motorového bloku s litinovou hlavou má vliv na rozpustilé chování vozu. Toto auto zrychluje, jako byste jej zapomněli přivázané k vašemu domu. Člověk nechápe, proč značka Škoda, excelující v různých závodech a rallye, nemohla jízdním vlastnostem věnovat více.
Přesto však má Škoda 120 GLS několik zajímavých prvků. Váží jen necelých 800 kg. Motor je poměrně kultivovaný. Ovládací prvky se obsluhují snadno a lehce. Palubní deska má otáčkoměr a přední sedadla mají regulační prvky ve stylu starých sedadel Recaro. Vůz dosáhne solidního zpomalení až 0,73g, ačkoli nervózní chování vozu neumožňuje adhesi využít naplno.
Takže, soudruzi, máme tu skutečně levný, levný a levný dopravní prostředek. Přijde vás na pouhých 3 414 amerických dolarů, takže společnost Skocar Inc., kanadský importér, plánuje prodat letos asi 3 400 vozů značky Škoda. Bude se snažit tato auta rozšiřovat i do USA, ale rozumně vzato, Škoda 120 GLS zde nemůže prorazit. Automobilka však připravuje nový model s předním pohonem, který by mohl zaútočit již příští rok.“
Mr. Green