Vlastnosti motorových olejů
Díl osmý - Palivo v oleji
V našem seriálu se postupně věnujeme základním vlastnostem motorových olejů, tak jak byste je měli znát vy � praktici v autodílnách. V dnešním dílu se dozvíte více o rizikách, jež přináší průnik paliva do motorového oleje.
V době, kdy začínám psát tuto další část seriálu o vlastnostech motorových olejů, se shodou okolností objevil na jednom diskusním fóru následující příspěvek: �Zjistil jsem po cca 8 měsících provozu a 6700 km, že se mi zvedla hladina oleje asi 1 cm nad horní rysku. Servis mi olej odpustil a informoval mě, že se tam dostal benzin. Mám dále jezdit, sledovat hladinu oleje a asi za měsíc přijet na kontrolu.� Tolik příspěvek jednoho motoristy a zákazníka nejmenovaného servisu. Je smutnou skutečností, že se v dnešní době a v některých autoservisech používají takové diagnostické metody.
Minimum o obsahu paliva
Obsah paliva v oleji je jednou z velmi důležitých vlastností motorových olejů. Pokud je u velkoobjemových vznětových motorů pravidelně diagnosticky sledován stav oleje, vyhodnocení obsahu paliva v oleji se vždy provádí. Nejčastěji se obsah paliva vyhodnocuje stanovením bodu vzplanutí oleje. Pokles bodu vzplanutí pod 180 � 190 °C u vznětových motorů znamená, že v oleji je již maximální přípustná koncentrace nafty. Pokud se takového stavu dosáhne na konci výměnného intervalu, stačí motorový olej vyměnit. Pokud je takový pokles bodu vzplanutí zaznamenán již např. v polovině výměnného intervalu, je už zapotřebí servisní zásah. Tyto základní informace by měl znát každý, kdo často přichází do styku s motory.
Minimum o vlastnostech paliv
Kdo chce znát více podrobností o problematice paliva v oleji, musí nejprve vědět něco málo o palivech, zejména o jejich bodech varu a destilačním rozmezí. V krátkosti si řekněme jen to důležité.
Benzin je směs převážně uhlovodíků, která začíná vařit již při přibližně 40 °C. To se začínají odpařovat podíly nejlehčích složek. Jak se zvyšuje teplota, odpařují se postupně další složky benzinu. Střední složky benzinu mají bod varu někde kolem 110 °C a nejtěžší podíly benzinu až kolem 210 °C.
Nafta je také směs uhlovodíků, která ve svém destilačním rozmezí navazuje na benzin. Tam, kde končí body varu těžkých složek benzinu, tam začínají destilovat nejlehčí složky nafty. Počátek bodu varu nafty je kolem 180 °C, střední bod varu kolem 270 °C a destilační rozmezí končí někde u 360 °C.
Dejme si tahle čísla do souvislosti s palivem v motorovém oleji. Pokud je v oleji nafta, nestane se s ní téměř nic. Díky provozní teplotě oleje většinou kolem 100 °C se ani ty nejlehčí složky nafty nemohou odpařit a nafta, pokud se do oleje dostává, se v oleji pouze hromadí. S benzinem je to jiné. Při provozní teplotě oleje se z benzinu odpaří složky přibližně do oněch 100 °C, na objem to je přibližně polovina celého množství benzinu v oleji. Zbývající polovina benzinu s vyšším bodem varu zůstává v oleji a opět, stejně jako u nafty, se v oleji postupně hromadí. To však v ideálním případě, kdy je motor s olejem provozován při provozní teplotě. Jenže v dnešním provozu osobních automobilů převažuje provoz na krátké vzdálenosti, kdy se olejová náplň na provozní teplotu ani neohřeje. Za této situace zůstávají v oleji i hodně těkavé složky benzinu. Ty ovšem pouze dočasně, do doby, než řidič vyjede na delší cestu a udrží tak olejovou náplň delší dobu na provozní teplotě.
Příčiny pronikání paliva do oleje
Nejprve je třeba říci, že palivo je v oleji přítomné vždy, ať už jde o benzin nebo o naftu. Do oleje se palivo může dostat jednak přirozenou cestou, tj. spolu se spalinami z prostoru válce kolem pístních kroužků do klikové skříně, a jednak díky závadě na motoru.
Podívejme se nejprve na ten normální a přirozený způsob. O pronikání horkých spalin do prostoru klikové skříně jsem se již zmiňoval v předchozích dílech o kyselosti olejů a o jejich oxidaci. To svědčí o skutečnosti, že netěsnosti kolem pístních kroužků velmi ovlivňují degradaci a životnost olejové náplně. Výfukové plyny vždy obsahují nespálené palivo. Většina výfukových plynů odchází do výfukového traktu, kde si s nespáleným palivem poradí u zážehového motoru řízený katalyzátor, u vznětového motoru odchází nespálená nafta do ovzduší. Pokud ale projdou výfukové plyny do klikové skříně, dostanou se do styku s olejem. Potom už záleží na tom, jaká je teplota oleje a prostoru klikové skříně. U studených motorů dochází ke kondenzaci par paliva do oleje v mnohem větší míře než u motorů při provozní teplotě. Tímto přirozeným způsobem se může u osobních automobilů během výměnného intervalu dostat do oleje průměrně 1 � 2 % benzinu či nafty. U velkoobjemových vznětových motorů s delšími výměnnými intervaly pak i o něco více. Maximální přípustnou hranici udává většina výrobců motorů kolem 4 % paliva v oleji.
Pokud množství paliva v oleji překročí tuto mez, znamená to ve většině případů závadu na motoru, zpravidla na vstřikování paliva: zakarbonované či přicpané vstřikovací trysky (špatný palivový filtr) a tím nedokonalý rozptyl paliva, špatná funkce vstřikovacího čerpadla, defekty těsnicích kroužků apod. Zkušený automechanik by jistě našel další příčiny.
Někdy může být příčinou i špatná kvalita paliva, ale těchto případů je minimum. Pokud benzin či nafta mají špatné destilační rozmezí a obsahují těžší látky, než je zvykem, potom tyto látky nejsou v motoru dokonale spáleny. Motor není seřízen na spalování těžších podílů paliva a výfukové plyny pak obsahují větší množství nespáleného paliva než obvykle.
Také viskozita
Jak již bylo uvedeno, palivo v oleji ovlivní také viskozitu oleje. Zkušený tribodiagnostik může již z hodnot viskozity pojmout podezření, že něco není v pořádku. K definitivnímu závěru je však vždy zapotřebí provést některou z výše uvedených analýz.
http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... sti_oleju8
Pro majitele 1,6TDCI/HDI !!!
Zpět na „Focus - naftové 2004 - 2011“
Přejít na
- Vše o klubu a fóru
- ↳ Jak na fórum
- ↳ Klub
- ↳ Poznej ho !!!!
- ↳ Čechy-Morava
- ↳ Slovensko
- ↳ Ostatní státy
- ↳ Narozeniny
- ↳ Soutěže
- ↳ Soutěže
- ↳ Pokec k soutěžím
- ↳ Club - shop
- focus / Cmax / kuga
- ↳ Karoserie
- ↳ Focus - karoserie 1998 - 2004
- ↳ Focus - karoserie 2004 - 2011
- ↳ Focus - karoserie 2011 - 2018
- ↳ Focus - karoserie 2018 >
- ↳ Motor
- ↳ Focus - benzínové 1998 - 2004
- ↳ Focus - naftové 1998 - 2004
- ↳ Focus - benzínové 2004 - 2011
- ↳ Focus - naftové 2004 - 2011
- ↳ DPF a vše okolo
- ↳ Focus - benzínové 2011 - 2018
- ↳ Focus - naftové 2011 - 2018
- ↳ Focus - benzínové 2018 >
- ↳ Focus - naftové 2018 >
- ↳ Podvozek
- ↳ Focus - podvozek 1998 - 2004
- ↳ Focus - podvozek 2004 - 2011
- ↳ Focus - podvozek 2011 - 2018
- ↳ Focus - podvozek 2018 >
- ↳ Focus - pneumatiky a disky
- ↳ Interier
- ↳ Focus - interier - 1998-2004
- ↳ Focus - interier - 2004 - 2011
- ↳ Focus - interier - 2011 - 2018
- ↳ Focus - interier - 2018 >
- ↳ Focus - budíky (palubní počítač, kontrolky)
- ↳ Focus - rádio a muzika
- ↳ Focus - klimatizace a ventilace
- ↳ Tuning
- ↳ Focus - tuning - 1998 - 2004
- ↳ Focus - tuning 2004 - 2011
- ↳ Focus - tuning 2011 - 2018
- ↳ Focus - tuning 2018 >
- ↳ Technické informace + diagnostika
- ↳ Diagnostika a SW
- mondeo
- ↳ Karoserie - Mondeo
- ↳ karoserie - mondeo mk1+2
- ↳ karoserie - mondeo mk3
- ↳ karoserie - mondeo mk4
- ↳ karoserie - mondeo mk5
- ↳ Motor - Mondeo
- ↳ motor - mondeo mk1+2
- ↳ motor - mondeo mk3
- ↳ motor - mondeo mk3 diesel
- ↳ motor - mondeo mk3 benzín
- ↳ motor - mondeo mk4
- ↳ motor - mondeo mk4 diesel
- ↳ motor - mondeo mk4 benzín
- ↳ motor - mondeo mk5
- ↳ motor - mondeo mk5 diesel
- ↳ motor - mondeo mk5 benzín
- ↳ Podvozek - Mondeo
- ↳ Interier - Mondeo
- ↳ Audio v našich fordech - Mondeo
- ↳ Denso navigace
- ↳ Blaupunkt navigace
- ↳ Audio systém sony
- ↳ Audio ford systém 5000,6000 a ostatní...
- ↳ SYNCx
- ↳ Tuning - Mondeo
- fiesta / fusion / Bmax
- ↳ Karoserie
- ↳ Motor + Podvozek
- ↳ Interier
- ↳ Nezařazené
- galaxy / Smax / edge
- ↳ Karoserie
- ↳ Motor
- ↳ Interier
- ↳ Všeobecné
- ST a RS
- ↳ ST a RS legenda žije
- ↳ Motory
- ↳ Podvozek
- ↳ Karoserie
- ↳ Technické informace
- Forum
- ↳ Ford
- ↳ Servisy
- ↳ Střední Čechy a Praha
- ↳ Jižní Čechy
- ↳ Západní Čechy
- ↳ Severní Čechy
- ↳ Východní Čechy
- ↳ Morava
- ↳ Slovensko
- ↳ Pohonné hmoty, benzin, nafta...
- ↳ Rady prodej - nákup
- ↳ recenze prodejců a autobazarů
- ↳ Rady, nápady a dotazy
- ↳ Pokec
- ↳ Vlákno pro členy, kteří už nevlastní forda
- ↳ PC hry
- ↳ Vánoce a Nový rok
- ↳ Dovolená
- ↳ Zajímavé odkazy
- ↳ Vzkazy
- ↳ Odcizení - krádež
- ↳ .. aneb co nelze nikam zařadit
- ↳ Sociálno
- ↳ Spřátelené weby
- Fotogalerie členů
- ↳ Focus
- ↳ Fotogalerie focus mk1 1998 - 2004
- ↳ Fotogalerie focus mk1 3dv.+5dv.
- ↳ Fotogalerie focus mk1 kombi
- ↳ Fotogalerie focus mk1 sedan
- ↳ Fotogalerie focus mk2 2004 - 2011
- ↳ Fotogalerie focus mk2 3dv.+5dv.
- ↳ Fotogalerie focus mk2 kombi
- ↳ Fotogalerie focus mk2 sedan + CC
- ↳ Fotogalerie focus mk3 2011 - 2018
- ↳ Fotogalerie focus mk3 5dv.
- ↳ Fotogalerie focus mk3 kombi
- ↳ Fotogalerie focus mk3 sedan
- ↳ Fotogalerie focus mk4 2018 a novější
- ↳ Fotogalerie focus mk4 5dv.
- ↳ Fotogalerie focus mk4 kombi
- ↳ Mondeo
- ↳ Fotogalerie - Mondeo mkI
- ↳ Fotogalerie - Mondeo mkII
- ↳ Fotogalerie - Mondeo mkIII
- ↳ Fotogalerie - Mondeo mkIV
- ↳ Fotogalerie - Mondeo mkV
- ↳ Ostatní Fordy
- ↳ Jiné značky
- ↳ Ostatní
- Srazy
- ↳ Srazy - Celorepublikové
- ↳ Srazy - Praha a Střední Čechy
- ↳ Srazy - Západní Čechy
- ↳ Srazy - Severní Čechy
- ↳ Srazy - Jižní Čechy
- ↳ Srazy - Východní Čechy
- ↳ Srazy - Morava
- ↳ Srazy - Slovensko
- ↳ Srazy - Zahraniční
- Bazar
- ↳ Prodej - komerce
- ↳ Služby
- ↳ Prodej
- ↳ Prodej - auta
- ↳ Prodej auta Focus/Cmax
- ↳ Prodej auta Mondeo/Smax/Galaxy
- ↳ Prodej auta Fiesta/Bmax/Fusion
- ↳ Prodej auta - ostatní fordy
- ↳ Prodej auta - bouračky
- ↳ Prodej auta - ostatní
- ↳ Prodej - náhradní díly
- ↳ Prodej ND Focus/Cmax
- ↳ Prodej - náhradní díly - 1998 - 2004
- ↳ Prodej - náhradní díly - 2004 - 2011
- ↳ Prodej - náhradní díly - 2011 - 2018
- ↳ Prodej - náhradní díly - 2018 >
- ↳ Prodej ND Mondeo/Smax/Galaxy
- ↳ Prodej ND Fiesta/Bmax/Fusion
- ↳ Prodej ND ostatní
- ↳ Prodej - pneu, alu, ráfky, poklice atd.
- ↳ Prodej pneu
- ↳ Prodej disků
- ↳ Prodej ALU disků 4x108
- ↳ Prodej ALU disků 5x108
- ↳ Prodej plechových disků 4x108
- ↳ Prodej plechových disků 5x108
- ↳ Prodej celých kol
- ↳ Prodej pneu + ALU 4x108
- ↳ Prodej pneu + ALU 5x108
- ↳ Prodej pneu + plech 4x108
- ↳ Prodej pneu + plech 5x108
- ↳ Prodej příslušenství pneu a ráfky
- ↳ Prodej - ostatní
- ↳ Daruji
- ↳ Blacklist
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host