Co obnáší - "špatný technický stav vozidla"
- Skubi
- Test driver
- Příspěvky: 11856
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Přerov
- Kontaktovat uživatele:
Co obnáší - "špatný technický stav vozidla"
Dotaz: Co všechno obnáší formulace silničního zákona o špatném technickém stavu, za který hrozí 5 trestných bodů a až deset tisíc pokuta? Je pevně dáno, kdy může být řidič za toto potrestán, nebo záleží na uvážení policisty? Mohou to řešit policisté na místě pokutou, nebo se to vždy řeší až ve správním řízení a policisté jen dokumentují, v jakém stavu vůz je?
Technická nezpůsobilost vozidel je obecně upravena v § 37 zákona č. 56/2001 Sb. takto:
Silniční vozidlo je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích, pokud
a) pro závady v technickém stavu bezprostředně ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích,
b) poškozuje životní prostředí nad míru stanovenou prováděcím právním předpisem,
c) provozovatel vozidla neprokáže jeho technickou způsobilost k provozu na pozemních komunikacích způsobem stanoveným tímto zákonem,
d) byly na vozidle provedeny neschválené změny
anebo zásahy do identifikátorů vozidla, například VIN.
Právě důvod uvedený pod písmenem a) je promítnut do skutkové podstaty přestupku, kterého se dopustí ten, kdo řídí vozidlo, které je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích tak závažným způsobem, že bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Za tento přestupek se podle zákona ukládá pokuta od 5.000 do 10.000 Kč a zákaz činnosti od šesti měsíců do jednoho roku. Současně se jeho pachateli zaznamená v bodovém hodnocení 5 bodů. Takový přestupek nelze projednat v blokovém řízení, vždy o něm tedy musí být vedeno správní řízení před obecním úřadem obce s rozšířenou působností. V žádném případě tedy nejde o uvážení policisty, protože jeho uvážení spočívá pouze v předběžném vyhodnocení závažnosti závady před tím, než podezření z přestupku oznámí příslušnému úřadu. Úřad názorem policisty rozhodně není vázán, ale sám si na základě shromážděných důkazů učiní příslušný právní závěr.
Závady na vozidle, které ohrožují bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, vymezuje vyhlášky č. 341/2002 Sb., a to v § 36. Zde je stanoveno:
1. Jsou-li na vozidle závady, které ohrožují bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, nesmí být vozidlo užito v provozu na pozemních komunikacích, s výjimkou nouzového dojetí. (Při nouzovém dojetí, které spočívá pouze v dojetí přiměřenou rychlostí na nejbližší místo, kde lze závady odstranit, nesmí být ohroženy život, zdraví, majetek ani např. životní prostředí.),
2. Závadou, která ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, v osvětlení vozidla je vždy,
a)nesvítí-li potkávací nebo brzdové nebo zadní obrysové světlo alespoň na straně přivrácené do středu vozovky,
b)nelze-li přepnout dálková světla na potkávací,
c)způsobují-li světlomety oslnění,
d)jsou-li dodatečně namontovány nebo upraveny svítilny svítící dopředu nepřerušovaně světlem jiné barvy než bílé, kromě předních svítilen do mlhy žluté barvy a dozadu nepřerušovaně svítící světlem jiné barvy než červené,
e)jsou-li chybně zapojeny svítilny nebo chybně propojeny svítilny tažného vozidla a přípojného vozidla.
3. Závadou, která ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, v zasklení vozidla je vždy
a)prasklé nebo poškozené čelní sklo ve stírané ploše o velikosti větší než 20 mm,
b)zatemnění čelního skla na propustnost nižší než 75 % nebo zatemnění předního bočního skla na propustnost zjevně nižší než 70 %.
4. Závadou, která ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, na výfukovém potrubí vozidla je vždy netěsnost nebo neúplnost výfukového potrubí nebo zjevný zásah do tohoto potrubí mající vliv na vnější hluk vozidla.
5. Závadou, která ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, na karoserii vozidla nebo na jeho podvozku je vždy poškození nebo deformace karoserie nebo podvozku, včetně řízení a brzd, které může bezprostředně ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
6. Závadou, která ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a která má vliv na znečišťování životního prostředí, je vždy zjevné unikání paliva, oleje nebo mazacích tuků.
7. Závadou, která ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, na pneumatikách vozidla je vždy,
a)je-li hloubka dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů menší než 1,6 mm u vozidel všech kategorií a u mopedů menší než 1,0 mm,
b)obnažuje-li trhlina nebo poškození pláště pneumatiky na jejím vnějším obvodu (oblast koruny, ramene, boku a patky) kostru pneumatiky nebo ji narušují,
c)jsou-li namontovány pneumatiky různého rozměru na téže nápravě, nejde-li o nouzové dojetí.
8. Závadou, která ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, je vždy překročení největší povolené hmotnosti vozidla nebo překročení největších povolených rozměrů vozidla nebo jízdní soupravy, není-li vozidlo v režimu zvláštního užívání pozemní komunikace podle zvláštního právního předpisu.
9. Závadou, která ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a která se týká spojení dvou nebo více vozidel do jízdní soupravy, je vždy porušení požadavků na vzájemné zapojení vozidel do jízdních souprav.
10. Jsou-li na vozidle závady na brzdovém systému, které znemožňují nebo by mohly znemožnit účinně zastavit vozidlo (například prasklé brzdové hadice) nebo hrubé závady na řídicím ústrojí (například zjevné deformace a nadměrné vůle), je vozidlo nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích.
Aby mohl být řidič postižen za výše uvedený přestupek, musí mu být prokázáno, že v důsledku technické závady došlo k bezprostřednímu ohrožení ostatních účastníků silničního provozu. Jestliže k takovému ohrožení nedojde, jedná se o jiný přestupek, za který se ukládá pokuta 1.500 až 2.500 Kč, v blokovém řízení rovné 2.000 Kč, a za který se nezapočítávají body. Pokud si policista není jistý rozsahem závady (a tedy příslušnou právní kvalifikací), platí, že věc musí vždy postoupit správnímu orgánu, aniž by ji projednával v blokovém řízení.
zdroj: metodický zpravodaj autoškol 57/06
Technická nezpůsobilost vozidel je obecně upravena v § 37 zákona č. 56/2001 Sb. takto:
Silniční vozidlo je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích, pokud
a) pro závady v technickém stavu bezprostředně ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích,
b) poškozuje životní prostředí nad míru stanovenou prováděcím právním předpisem,
c) provozovatel vozidla neprokáže jeho technickou způsobilost k provozu na pozemních komunikacích způsobem stanoveným tímto zákonem,
d) byly na vozidle provedeny neschválené změny
anebo zásahy do identifikátorů vozidla, například VIN.
Právě důvod uvedený pod písmenem a) je promítnut do skutkové podstaty přestupku, kterého se dopustí ten, kdo řídí vozidlo, které je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích tak závažným způsobem, že bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Za tento přestupek se podle zákona ukládá pokuta od 5.000 do 10.000 Kč a zákaz činnosti od šesti měsíců do jednoho roku. Současně se jeho pachateli zaznamená v bodovém hodnocení 5 bodů. Takový přestupek nelze projednat v blokovém řízení, vždy o něm tedy musí být vedeno správní řízení před obecním úřadem obce s rozšířenou působností. V žádném případě tedy nejde o uvážení policisty, protože jeho uvážení spočívá pouze v předběžném vyhodnocení závažnosti závady před tím, než podezření z přestupku oznámí příslušnému úřadu. Úřad názorem policisty rozhodně není vázán, ale sám si na základě shromážděných důkazů učiní příslušný právní závěr.
Závady na vozidle, které ohrožují bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, vymezuje vyhlášky č. 341/2002 Sb., a to v § 36. Zde je stanoveno:
1. Jsou-li na vozidle závady, které ohrožují bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, nesmí být vozidlo užito v provozu na pozemních komunikacích, s výjimkou nouzového dojetí. (Při nouzovém dojetí, které spočívá pouze v dojetí přiměřenou rychlostí na nejbližší místo, kde lze závady odstranit, nesmí být ohroženy život, zdraví, majetek ani např. životní prostředí.),
2. Závadou, která ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, v osvětlení vozidla je vždy,
a)nesvítí-li potkávací nebo brzdové nebo zadní obrysové světlo alespoň na straně přivrácené do středu vozovky,
b)nelze-li přepnout dálková světla na potkávací,
c)způsobují-li světlomety oslnění,
d)jsou-li dodatečně namontovány nebo upraveny svítilny svítící dopředu nepřerušovaně světlem jiné barvy než bílé, kromě předních svítilen do mlhy žluté barvy a dozadu nepřerušovaně svítící světlem jiné barvy než červené,
e)jsou-li chybně zapojeny svítilny nebo chybně propojeny svítilny tažného vozidla a přípojného vozidla.
3. Závadou, která ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, v zasklení vozidla je vždy
a)prasklé nebo poškozené čelní sklo ve stírané ploše o velikosti větší než 20 mm,
b)zatemnění čelního skla na propustnost nižší než 75 % nebo zatemnění předního bočního skla na propustnost zjevně nižší než 70 %.
4. Závadou, která ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, na výfukovém potrubí vozidla je vždy netěsnost nebo neúplnost výfukového potrubí nebo zjevný zásah do tohoto potrubí mající vliv na vnější hluk vozidla.
5. Závadou, která ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, na karoserii vozidla nebo na jeho podvozku je vždy poškození nebo deformace karoserie nebo podvozku, včetně řízení a brzd, které může bezprostředně ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
6. Závadou, která ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a která má vliv na znečišťování životního prostředí, je vždy zjevné unikání paliva, oleje nebo mazacích tuků.
7. Závadou, která ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, na pneumatikách vozidla je vždy,
a)je-li hloubka dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů menší než 1,6 mm u vozidel všech kategorií a u mopedů menší než 1,0 mm,
b)obnažuje-li trhlina nebo poškození pláště pneumatiky na jejím vnějším obvodu (oblast koruny, ramene, boku a patky) kostru pneumatiky nebo ji narušují,
c)jsou-li namontovány pneumatiky různého rozměru na téže nápravě, nejde-li o nouzové dojetí.
8. Závadou, která ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, je vždy překročení největší povolené hmotnosti vozidla nebo překročení největších povolených rozměrů vozidla nebo jízdní soupravy, není-li vozidlo v režimu zvláštního užívání pozemní komunikace podle zvláštního právního předpisu.
9. Závadou, která ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a která se týká spojení dvou nebo více vozidel do jízdní soupravy, je vždy porušení požadavků na vzájemné zapojení vozidel do jízdních souprav.
10. Jsou-li na vozidle závady na brzdovém systému, které znemožňují nebo by mohly znemožnit účinně zastavit vozidlo (například prasklé brzdové hadice) nebo hrubé závady na řídicím ústrojí (například zjevné deformace a nadměrné vůle), je vozidlo nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích.
Aby mohl být řidič postižen za výše uvedený přestupek, musí mu být prokázáno, že v důsledku technické závady došlo k bezprostřednímu ohrožení ostatních účastníků silničního provozu. Jestliže k takovému ohrožení nedojde, jedná se o jiný přestupek, za který se ukládá pokuta 1.500 až 2.500 Kč, v blokovém řízení rovné 2.000 Kč, a za který se nezapočítávají body. Pokud si policista není jistý rozsahem závady (a tedy příslušnou právní kvalifikací), platí, že věc musí vždy postoupit správnímu orgánu, aniž by ji projednával v blokovém řízení.
zdroj: metodický zpravodaj autoškol 57/06
Naposledy upravil(a) Skubi dne 04.10.2006 18:39, celkem upraveno 2 x.
FF kombi 1,6 74 kW sériová GHIASOC, 00/01, modrá metlaSkubi´s family car

Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!


Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!
- Aki
- Junior
- Příspěvky: 240
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Olomouc
- Kontaktovat uživatele:
- pelen
- Test driver
- Příspěvky: 9259
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Nový Jičín
- Kontaktovat uživatele:
- Skubi
- Test driver
- Příspěvky: 11856
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Přerov
- Kontaktovat uživatele:
kdyby jsi to pořádně četl, tak je to bod c) hned nahoře červeněpelen píše:to Skubi:
A o prosle STK tam neni rec?

FF kombi 1,6 74 kW sériová GHIASOC, 00/01, modrá metlaSkubi´s family car

Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!


Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!
- pelen
- Test driver
- Příspěvky: 9259
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Nový Jičín
- Kontaktovat uživatele:
- Skubi
- Test driver
- Příspěvky: 11856
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Přerov
- Kontaktovat uživatele:
tak jsem ti to zvýraznil 

FF kombi 1,6 74 kW sériová GHIASOC, 00/01, modrá metlaSkubi´s family car

Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!


Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!
- Skubi
- Test driver
- Příspěvky: 11856
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Přerov
- Kontaktovat uživatele:
no možná by stálo za to vytvořit na to zvláštní oddíl a přesunout to tam 

FF kombi 1,6 74 kW sériová GHIASOC, 00/01, modrá metlaSkubi´s family car

Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!


Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!
- Skubi
- Test driver
- Příspěvky: 11856
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Přerov
- Kontaktovat uživatele:
samo, něco jako právni poradna 

FF kombi 1,6 74 kW sériová GHIASOC, 00/01, modrá metlaSkubi´s family car

Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!


Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!
- pelen
- Test driver
- Příspěvky: 9259
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Nový Jičín
- Kontaktovat uživatele:
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti