Zdar, borci. Vlákno je, koukám, už poměrně delší dobu dost mrtvé, tak ho trochu oživím
S narůstajícím počtem dětí jsem byl nucen pořídit vůz se 3 sedadly ve 2. řadě. Jelikož jezdím hodně kolem baráku nafta (navíc s DPF) nepřipadala v úvahu. De facto jediný vůz, který splňoval požadavky, se jevil S-Max nebo Galaxy, ale sehnat nějaký použitelný s 2l atmosférou je dnes prakticky nemožné, takže jsem trochu se zoufalství šáhnul po 2.5T. Nabídka byla nedaleko od bydliště, tak jsem se se na něj vyrazil podívat. Oděrky neřeším, koroze přiměřená (pořeším), motor měl tichý chod, táhnul hezky, ale byl celý od oleje (kapky na vaně). Usoudil jsem podle okometrické metody, že hlavní zdroj netěsnosti bude v napojení adaptéru olejového filtru s odlučovačem oleje. Jelikož už jsem poměrně otrlý uživatel Fordů a mám již něco za sebou, tak jsem se toho nezalekl a Maxe vzal. Jak byl proveden převod, tak prodejce kápnul božskou, že byl měněný původní zadřený motor za motor z Focuse ST
Sehnal jsem z vraku náhradní adaptér, objednal membránu do odlučovače a 2 sady těsnění, 7 litrů oleje (ať mám po výměně co dolévat), filtr a vyhrnul se na "repasi".
Na vyčištění vrakového adaptéru padly 2 velké spreje čističe brzd, kartáček na zuby a pár sprostých slov. Nové těsnění mezi plastovým odlučovačem a hliníkovým tělem adaptéru jsem nesehnal :/ Samotná výměna by byla celkem fajn, ale po odstrojení airboxu a původního adaptéru jsem našel zalepený blok motoru oblepený půl kilem ocelový špon, takže se operace zdržela zatěsňováním všech vstupů a vysáváním společně s ofukem stlačeným vzduchem. Ještěže jsem zrepasoval náhradní adaptér, protože ten původní byl prasklý, kompletně opatlaný silikonem. Styčná plocha na bloku motoru zapatlaná a dosekaná

Takže jsem orovnal brusný kámen a s přiloženým smirkem P1000 plochu srovnal. Zbytek už šel jak na drátkách. Jediné, z čeho jsem měl obavy byl jakýsi snímač na odlučovači. Na původním ukazoval odpor cca 9 Ohm, na novém cca 25 Ohm. Nicméně, po kompletaci a výměně jsem motor natočil, hezky naskočil a spokojeně vrněl. Celá akce byla dost zběsilá, protože o 2 dny později jsme měli odjíždět na týden do Itálie. I proto jsem motor nakrmil ne úplně vhodným olejem, protože dodavatel poslal Shell Helix HX8 5W30 namísto Helix Ultra 5W50 a už nebyl čas to řešit. Šel jsem do toho s tím, že auto nebudu honit a po návratu olej vyměním s proplachem za Valvoline Racing R1 5W50.
Omlouvám se za zdlouhavý úvod a už přikládám zkušenosti po prvních 2000 km. Po sešlápnutí plynového pedálu začala juchat celá rodina

Nekecám. Ten rozjezd jenom završil celkový dojem z "nového" velkého a pohodlného vozu. Motor je v nízkým otáčkách krásně tichoučký. Po sešlápnutí plynového pedálu se lehce ozve a po cca 1-2 s začne nádherně táhnout a jste najednou překvapeni, že máte na tachometru 80 nebo 100

Víc k tomu netřeba dodávat. Malý autobus nikdy nebude sporťák, ale s tímto motorem se za sebe prostě nemusí stydět.
Hodně potenciálních uživatelů zajímá spotřeba. První část cesty bylo courání mezi městem, pár zastávek a čekání na semaforech + cca 300 km dálnice v rychlosti 130-140. Skutečná spotřeba na tomto 380km dlouhém úseku byla 10,38 l/100 km. Vzhledem k silnému dešti a větru jsem následně zvolnil na dálniční rychlost do 120 km/h a mimo dálnici žužlal plyn při otáčkách 2000-2300 a na dalším 614 km dlouhém úseku do Itálie a po Itálii realizoval skutečnou spotřebu 8,28 l/100 km. Podobným stylem jsem jel i zpět domů a na úseku 602 km dlouhém do Rakouska jel za 8,47 l/100 km. Zbylý úsek už mě nebavil, tak jsem zrychlil na 130-135 a dojel se spotřebou 9,12 l/100 km.
Podotýkám, že i když se snažím jezdit plynule, velmi rád předjíždím a od křižovatek se rozjíždím výrazně svižněji než 99 % řidičů. Jednak jsem rád vpředu, ale také vyznávám názor, že zdržovat se v blízkosti křižovatky zbytečně dlouho není dobré. Zároveň si myslím, že je potřeba motor občas dostat do otáček, tak proč toho nevyužít. Navíc panují názory, že je úspornější rychle akcelerovat do cestovní úsporné rychlosti než se rozjíždět delší dobu v nízkých otáčkách vyšším zatížení.
Doufám, že motor 4-5 let vydrží, než se zbytek auta rozpadne, protože jsem jsem si ho oblíbil
