Všímám si, že hodně S-maxů, Galaxy, Mondí nebo Edge má porblém s bočnicí sedáku řidiče. S-Max a podobné modely mají ve výbavě Titanium nebo ST-line moc pěkně tvarovaná sedadla s výrazným bočním vedení jak opěráku, tak sedáku. Sedák při neopatrném nastupování dostává hodně zabrat. Uvnitř pod vrstvou molitanu je kovová výztuž, o kterou se molitan časem prodře. Byl to i můj případ.
![01 prodřený molitan.jpg (78.12 KiB) Zobrazeno 3448 x 01 prodřený molitan.jpg](./download/file.php?id=182914&t=1&sid=e034ec6243583af4f491fca4c6865dc3)
![02 prodřený molitan.jpg (69.22 KiB) Zobrazeno 3448 x 02 prodřený molitan.jpg](./download/file.php?id=182915&t=1&sid=e034ec6243583af4f491fca4c6865dc3)
Poměrně dlouho jsem sledoval vrakoviště, abych našel sedadlo s vystřeleným airbagem, ale dobrým stavem sedáku.. No, je to bída. Ikdyž má tento model už nějakých 6 let, pořád je na vrakovištích zastoupen dost vyjímečně. Sjížděl jsem i Allegro a našel i pěkné sedadlo - ale tam prodejce pro změnu nebyl ochoten prodat samotný sedák - přestože jsem mu nabízel peníze jako za sedadlo celé... No, nebudu to napínat. Začal jsem pátrat na internetu a zjistil, že by asi šel sehnat ten molitan nový. Dejte si ale velký pozor na to, že sedáky (levý a pravý) mají mírně odlišný tvar - o potahu nemluvě. Původní myšlenka totiž byla, že jednoduše prohodím molitan spolujezdce a řidiče - tak jak jsem to třeba v minulosti udělal na Focusu.... Po drobných zmatcích v objednacích číslech a popisech v ETISu jsem využil služeb
djdekla molitan objednal. Molitanů existuje samozřejmě více verzí. Klasické a sportovně tvarované a také vyhřívané a nevyhřívané. Molitan sedáku s výhřevem vyjde na cca 5000 Kč a to platit asi nechcete. Samotný molitan bez výhřevu je potom kolem 1200 Kč. Zajímavé je, že molitan spolujezdce je asi za polovinu
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
... Takže správné objednací číslo (FINIS) pro molitan "sportovního" sedadla řidiče bez výhřevu je
1918677. Ještě jednou díky za asistenci,
djdekl.
Tak teď už zbývá to jen přehodit
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
. Hned na začátek můžu napsat, že je to jednoduché. Práce asi na 2 hodinky, kdy nejvíc času sežere odlepení vyhřívací dečky z původního molitanu. Dobrá zpráva hned na začátek: sedadlo není potřeba demontovat, jde to docela v pohodě i v autě. Odpojíme konektor sedadla. Následně odšroubujeme 2x šroub (vepředu a vzadu, viz foto) bočního plastu sedadla. V oblasti nad kloubem opěradla je plast zaháknutý, je potřeba vyháknout směrem nahoru. Po vycvaknutí odpojíme konektor ovladače sedadla. Popisuju plně elektrickou sedačku, u ručního ovládání je to trošku jinak. Ale v příloze je i návod z ETISu, kde je popsáno i ručně ovládané sedadlo. Za návod ještě jednou mockrát díky jedné dobré duši.
![04 sundání plastu.jpg (207.74 KiB) Zobrazeno 3448 x 04 sundání plastu.jpg](./download/file.php?id=182917&t=1&sid=e034ec6243583af4f491fca4c6865dc3)
![05 plast.jpg (149.94 KiB) Zobrazeno 3448 x 05 plast.jpg](./download/file.php?id=182918&t=1&sid=e034ec6243583af4f491fca4c6865dc3)
![06 plast detail.jpg (107.69 KiB) Zobrazeno 3448 x 06 plast detail.jpg](./download/file.php?id=182919&t=1&sid=e034ec6243583af4f491fca4c6865dc3)
Nyní je potřeba oddělat sedák z kovové konstrukce. Sedák drží pouze potahem, není nikde přišroubován. Vepředu je po obvodu zacvaklý do plechové konstrukce a je potřeba vyháknout. Jediný problém je vepředu, kde je uchycení krytu, který při demontáži zavazí. Odděláme jeden bok sedáku, kousek shrneme potah a dostaneme se ke šroubu. To stejné potom z druhé strany. Zezadu je sedák chycen stejným způsobem - je potřeba zespodu sedadla vyháknout. Poté už jen odpojit konektor výhřevu a sedák je venku.