Doplním pár postřehů z výměny oleje v převodovce ib5 i sem.
Ač má převodovka celoživotní náplň (neboli v řeči výrobce, na celou dobu plánované životnosti vozidla, tj. 8 let), výměnu mohu vřele doporučit.
Tak jako každá provozní náplň stárne, po mnoha teplotních cyklech bude mít horší vlastnosti. I starý olej bezpochyby převodovku namaže (ložiska, ozubení), navíc ib5 je poměrně necitlivá na (ne)kvalitu oleje co se týče funkčnosti synchronizace. To ovšem neznamená, že výměnu je zbytečná.
Převodovka ib5 bohužel nemá vypouštěcí zátku, což výměnu drobně komplikuje. V zásadě se tak nabízí následující možnosti:
- vypuštění oleje demontáží/vysunutím poloosy
- odsátí oleje plnícím/kontrolním otvorem
- vypuštění oleje demontáží aretačního čepu řadící tyče.
Samozřejmě nejméně náročná je varianta odsátí, s otazníkem, kolik oleje se povede odsát.
Variantu vysunutí poloosy hodnotím jako nejméně efektivní - vzhledem k poloze poloosy ve skříni převodovky zůstane v převodovce dost oleje i po vytažení poloosy.
Zvolil jsem proto variantu vypuštění oleje v jednom z nejnižších míst, které je přístupné. A tím je aretační čep řadící tyče.
Pro snazší přístup je lepší demontovat plastový kryt kolem pák řazení - 4x šroub, ořech vel. 8
Pro povolení plnící zátky - imbus 8 a konečně čep aretace - ořech 19.
Vypustit se podařilo 1.9l oleje (náplň celkem 2.3). Pro výměnu tedy stačí 2 litrová balení - olej např. Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90 či jiný, splňující patřičnou Ford specifikaci.
Láhve od Castrolu mají tu příjemnou vlastnosti, že jejich úzké hrdlo lze zastrčit do plnícího otvoru a olej přelít rovnou bez hadic a trychtýřů.
Čep aretace vypadá takto - jedná se o poměrně standardní díl (vyrábí např. INA), v případě, že by se snad rozpadl, lze objednat nový (Ford, AutoKelly atd).
Zásadní je, že nový čep má na závitu nanesen tmel - těsnění. Pro zachování těsnosti převodovky je třeba jej na demontované lm čepu nahradit (pod hlavou žádné těsnění není). Stačí na to obvyklé lepidlo na závity střední pevnosti (např. Loctite 243).
Výměna oleje proběhla po 10 létech a 100.000km. Nic pěkného nevyteklo, ale jen podle toho nelze soudit. Klidně bych ale výměnu provedl i dříve.
Po výměně převodovka řadí velmi dobře (to řadila i před výměnou) - kupodivu se ale zlepšilo řazení zpátečky.

Aretační čep:
