Nové značení Benzínu - Nafty
- TomFocus
- Test driver
- Příspěvky: 8239
- Registrován: 12.05.2013 17:06
- Bydliště: Praha
Nové značení Benzínu - Nafty
Seznam.cz
Na čerpacích stanicích se objeví nové značení benzínu a nafty
Benzín v kruhu, nafta ve čtverci a číslo udávající podíl biosložky. Tak vypadá nové celoevropské značení pohonných hmot, které by se mělo na pumpách v Česku objevit zhruba v polovině příštího roku. Neznamená to nicméně, že úplně zmizí dosud zažité značení - nové ho bude doplňovat.
Letos v listopadu začala platit směrnice Bruselu o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva. Po členských státech požaduje, aby nové jednotné značení zavedly nejpozději do 24 měsíců.
Každému typu paliva je přidělen určitý geometrický tvar. U benzínových paliv je to kruh, u dieselových čtverec a plynná paliva zastupuje čtverec otočený o 45 stupňů.
Uvnitř obrazce se nachází písmeno označující typ paliva a číslo uvádějící maximální procentuální podíl biosložky, popřípadě již známé označení typu plynu (například CNG nebo LPG). Pro benzínová paliva bude použito písmeno E, u nafty to bude písmeno B. Dnešní Natural 95 tak bude značen jako E5 a nafta B7. Na trh budou přicházet další typy paliv s vyšším podílem biosložky, takže se může objevovat E10, B10, B30 i B100.
„Neznamená to ale, že zažité označení zmizí úplně. Norma jakékoliv další komerční označení nezakazuje. V tuto chvíli ještě není k dispozici finální česká verze normy, očekáváme však, že se změny projeví v polovině příštího roku,“ řekla Novinkám mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Ngoc Pham Bich.
Natural 95 zůstane
Značení se objeví jak u výdejních stojanů čerpacích stanic, tak i u nádrží nových automobilů, takže řidič bude bezpečně vědět, jaký nejvyšší podíl biosložky může do svého vozu bez obav natankovat.
U starších vozů si budou muset řidiči dát pozor a dbát doporučení výrobce. Například Škoda informovala, že benzín E10, který se prodává jako alternativa E5 v Německu, není vhodné tankovat do modelů Favorit a Felicie, protože může poškodit plastové a gumové součásti v motoru. Při testech německého autoklubu ADAC u Opelu Signum při používání E10 rychle odešlo benzínové čerpadlo.
Odborníci ale vyvracejí obavy, že by měl v nejbližších letech zmizet z nabídky klasický Natural 95 (E5) a řidiči starších vozů by tak měli problém. Jako v Německu mohou být E5 a E10 v nabídce vedle sebe. Petrolejáři ale s nabídkou E10 v Česku zřejmě nebudou nijak spěchat.
„Ropa je levná, kotované ceny lihu jsou vyšší než benzínu. Proč by někdo zaváděl dražší E10, když stačí E5, který je levnější a pokrývá plně skladbu vozového parku benzínových automobilů. Teprve emisní tlak na úsporu CO2 bude vyžadovat zavedení E10 pro období 2019 až 2020,“ řekl Novinkám Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).
Tomáš Volf, Novinky
Na čerpacích stanicích se objeví nové značení benzínu a nafty
Benzín v kruhu, nafta ve čtverci a číslo udávající podíl biosložky. Tak vypadá nové celoevropské značení pohonných hmot, které by se mělo na pumpách v Česku objevit zhruba v polovině příštího roku. Neznamená to nicméně, že úplně zmizí dosud zažité značení - nové ho bude doplňovat.
Letos v listopadu začala platit směrnice Bruselu o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva. Po členských státech požaduje, aby nové jednotné značení zavedly nejpozději do 24 měsíců.
Každému typu paliva je přidělen určitý geometrický tvar. U benzínových paliv je to kruh, u dieselových čtverec a plynná paliva zastupuje čtverec otočený o 45 stupňů.
Uvnitř obrazce se nachází písmeno označující typ paliva a číslo uvádějící maximální procentuální podíl biosložky, popřípadě již známé označení typu plynu (například CNG nebo LPG). Pro benzínová paliva bude použito písmeno E, u nafty to bude písmeno B. Dnešní Natural 95 tak bude značen jako E5 a nafta B7. Na trh budou přicházet další typy paliv s vyšším podílem biosložky, takže se může objevovat E10, B10, B30 i B100.
„Neznamená to ale, že zažité označení zmizí úplně. Norma jakékoliv další komerční označení nezakazuje. V tuto chvíli ještě není k dispozici finální česká verze normy, očekáváme však, že se změny projeví v polovině příštího roku,“ řekla Novinkám mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Ngoc Pham Bich.
Natural 95 zůstane
Značení se objeví jak u výdejních stojanů čerpacích stanic, tak i u nádrží nových automobilů, takže řidič bude bezpečně vědět, jaký nejvyšší podíl biosložky může do svého vozu bez obav natankovat.
U starších vozů si budou muset řidiči dát pozor a dbát doporučení výrobce. Například Škoda informovala, že benzín E10, který se prodává jako alternativa E5 v Německu, není vhodné tankovat do modelů Favorit a Felicie, protože může poškodit plastové a gumové součásti v motoru. Při testech německého autoklubu ADAC u Opelu Signum při používání E10 rychle odešlo benzínové čerpadlo.
Odborníci ale vyvracejí obavy, že by měl v nejbližších letech zmizet z nabídky klasický Natural 95 (E5) a řidiči starších vozů by tak měli problém. Jako v Německu mohou být E5 a E10 v nabídce vedle sebe. Petrolejáři ale s nabídkou E10 v Česku zřejmě nebudou nijak spěchat.
„Ropa je levná, kotované ceny lihu jsou vyšší než benzínu. Proč by někdo zaváděl dražší E10, když stačí E5, který je levnější a pokrývá plně skladbu vozového parku benzínových automobilů. Teprve emisní tlak na úsporu CO2 bude vyžadovat zavedení E10 pro období 2019 až 2020,“ řekl Novinkám Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).
Tomáš Volf, Novinky
- miki21
- Test driver
- Příspěvky: 13352
- Registrován: 01.04.2009 18:21
- Bydliště: Třinec
Re: Nové značení Benzínu - Nafty
Nechápu, jaký má smysl sem kopírovat celé články z hovinek.
Fofo II 1,8 16v modrá combi
Funguje zde funkce HLEDAT Prosím,používejte ji před založením nového tématu.
Funguje zde funkce HLEDAT Prosím,používejte ji před založením nového tématu.
- TomFocus
- Test driver
- Příspěvky: 8239
- Registrován: 12.05.2013 17:06
- Bydliště: Praha
Re: Nové značení Benzínu - Nafty
Když dám jen odkaz můžou jej časem smazat.
Článek popisuje situaci
ps: není tu emotikon co bych dal (taky taky)
Článek popisuje situaci
ps: není tu emotikon co bych dal (taky taky)
- Stanley_vy
- Člen klubu
- Příspěvky: 5570
- Registrován: 06.03.2011 23:29
- Bydliště: Vyškov
- TomFocus
- Test driver
- Příspěvky: 8239
- Registrován: 12.05.2013 17:06
- Bydliště: Praha
Re: Nové značení Benzínu - Nafty
Jeden z komentářů....
A na co mám potom jezdit?To mám čerpat dovolenou???
A na co mám potom jezdit?To mám čerpat dovolenou???
- ZaQik
- Admin
- Příspěvky: 24276
- Registrován: 30.05.2010 17:33
- Bydliště: exit 82 na D0
Re: Nové značení Benzínu - Nafty
uz mesic jezdim na E10 ... mam pocit, ze auto pomaleji zrychluje (ale je to jen pocit ) + studene startuje o par otacek motoru pozdeji (a to muze byt slabsi baterkou )
nekdo nejake stejne/jine poznatky?
nekdo nejake stejne/jine poznatky?
Ford Focus mk3 combi 1.6 Ti-VCT, r.v.2018 + Ford Fiesta mk7 3D 1.25, r.v.2014
byl Ford Focus mk2 combi 1.6, r.v.2009 + Ford Fiesta mk6 1.4 TDCi r.v. 2004
Nejsem poradna, encyklopedie ani hotline spolecnosti Ford - ptejte se na foru, od toho je.
byl Ford Focus mk2 combi 1.6, r.v.2009 + Ford Fiesta mk6 1.4 TDCi r.v. 2004
Nejsem poradna, encyklopedie ani hotline spolecnosti Ford - ptejte se na foru, od toho je.
- Straces
- Nováček
- Příspěvky: 54
- Registrován: 04.05.2021 04:23
- Bydliště: Šternberk
Re: Nové značení Benzínu - Nafty
Já zatím pořád jezdím na E5, natankoval sem si do zásoby když zrovna byl za dobrou cenu (taky je pravda že toho tolik nenajezdím). Takže sem se E10 vyhnul ale potom to plánuju střídat jednou dám E10 jednou něco lepšího..
Ale strašně mě štve, že vůbec do benzínu cpou ty srajdy..
Ale strašně mě štve, že vůbec do benzínu cpou ty srajdy..
Ford Grand C-Max 2011 Titanium, 1.6 Duratec Ti-VCT (92Kw),
Seat Ibiza 2006 1.4 55Kw
Honda PCX 125 [JF47] 2013
Seat Ibiza 2006 1.4 55Kw
Honda PCX 125 [JF47] 2013
-
- Test driver
- Příspěvky: 4936
- Registrován: 16.10.2009 19:27
- Bydliště: střední čechy
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nové značení Benzínu - Nafty
Co jsem slyšel atmosféry to hůře snášejí než turba s přímým vstřikem.Kuckání za studena i svítící kontrolka grilovaný kuře není na E10 nic neobviklého.
Byl Focus II kombi 2011 1,6 16v
Je VW Golf VII ME 1,0 TSI 2019
Je VW Golf VII ME 1,0 TSI 2019
- lukasek66
- Nováček
- Příspěvky: 68
- Registrován: 14.07.2015 12:20
- Bydliště: Klatovy
- Karel2
- Test driver
- Příspěvky: 6819
- Registrován: 10.09.2011 09:51
- Bydliště: Přerov
Re: Nové značení Benzínu - Nafty
98 je zatim podle stojanu E5, takze radsi tohle
Ford Focus III ST-Line, 1.5, 110kW, Red and Black ed. (r.v. 17)
byl: Ford Focus 1.6 16V 74kW+ 7/2011 Hatchback
byl: Ford Escort 1.8TD 51kW 10/1996 Hatchback
Galerie
byl: Ford Focus 1.6 16V 74kW+ 7/2011 Hatchback
byl: Ford Escort 1.8TD 51kW 10/1996 Hatchback
Galerie
- Sentik
- Test driver
- Příspěvky: 3909
- Registrován: 30.05.2018 13:00
- Bydliště: JČ
Re: Nové značení Benzínu - Nafty
To stejný mi hlásila manželka, když po dlouhý době jezdila C3 s 1.2atmo Puretech, že to nějak hůř jede do kopce, že se jí zdá slabší tah .... Vyzkoušel jsem to, a přislo mi, že to jede tak nějak furt stejně nahovno jako vždyckyZaQik píše: 13.02.2024 19:14 uz mesic jezdim na E10 ... mam pocit, ze auto pomaleji zrychluje (ale je to jen pocit ) + studene startuje o par otacek motoru pozdeji (a to muze byt slabsi baterkou )
nekdo nejake stejne/jine poznatky?
Na Pumě po pár měsících s E10 nepozorujeme oba vůbec nic.
Wiki:
"Zahryovat, býti Zahryován" - náhodná a opakovaná bezdůvodná kontrola účastníka sil. provozu, kdy je příslušníkem PČR tento vyhodnocen jako živel podvratný, přičemž zpravidla jde o řidiče slušného, bezúhonného a předpisů dodržujícího
"Zahryovat, býti Zahryován" - náhodná a opakovaná bezdůvodná kontrola účastníka sil. provozu, kdy je příslušníkem PČR tento vyhodnocen jako živel podvratný, přičemž zpravidla jde o řidiče slušného, bezúhonného a předpisů dodržujícího
- Karel2
- Test driver
- Příspěvky: 6819
- Registrován: 10.09.2011 09:51
- Bydliště: Přerov
Re: Nové značení Benzínu - Nafty
No ja koukal na EuroOil a benzin Optimal BA95 ma obsah 9,2% biolihu a Natural 95 ma 0%,i ta BA98 ma 0,5%. Nafta, obe, maji 0%. Samo, ze zalezi na konkretni pumpe. Takze kdo to resi, tak jezdit sem a kouknout na slozeni.
Ford Focus III ST-Line, 1.5, 110kW, Red and Black ed. (r.v. 17)
byl: Ford Focus 1.6 16V 74kW+ 7/2011 Hatchback
byl: Ford Escort 1.8TD 51kW 10/1996 Hatchback
Galerie
byl: Ford Focus 1.6 16V 74kW+ 7/2011 Hatchback
byl: Ford Escort 1.8TD 51kW 10/1996 Hatchback
Galerie
- Stanley_vy
- Člen klubu
- Příspěvky: 5570
- Registrován: 06.03.2011 23:29
- Bydliště: Vyškov
Re: Nové značení Benzínu - Nafty
Pokud nemají v zavoze N95 s 0%, tak většinou 7,6. Alezatim se mi daří trefit várku bez bio.
- jenikHK
- Moderátor
- Příspěvky: 3062
- Registrován: 10.03.2008 14:30
- Bydliště: Praha
Re: Nové značení Benzínu - Nafty
Doplním za sebe:
EuroOil: závoz a jeho složení je jedna věc, co se ale už nedozvíme, kolik bylo v nádržích benzínu (E10?) v okamžiku závozu. Nádrže mohly být prázdné, pak množství lihu odpovídá závozu, ale taky mohly být poloprázdný s necelými 10% lihu.
Ideál sledovat dlouhodobě.
Vysokooktanové benziny lby líh obsahovat neměly - až na Vervu jsou ze zahraničí a E5 splňují 10% ETBE, kteréžto nedegrsduje jako líh. Verva je z Litvínova, značená E10, takže ETBE je 20%.
EuroOil: závoz a jeho složení je jedna věc, co se ale už nedozvíme, kolik bylo v nádržích benzínu (E10?) v okamžiku závozu. Nádrže mohly být prázdné, pak množství lihu odpovídá závozu, ale taky mohly být poloprázdný s necelými 10% lihu.
Ideál sledovat dlouhodobě.
Vysokooktanové benziny lby líh obsahovat neměly - až na Vervu jsou ze zahraničí a E5 splňují 10% ETBE, kteréžto nedegrsduje jako líh. Verva je z Litvínova, značená E10, takže ETBE je 20%.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX
Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX
- kPetr
- Pokročilý
- Příspěvky: 510
- Registrován: 29.05.2013 23:00
- Bydliště: CZ - Karlovarský kraj
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nové značení Benzínu - Nafty
Pokud jde o EuroOil, stáhl jsem si jejich aplikaci, kde u každé ČS je uvedeno aktuální množství biolihu. Bohužel, tady u nás v karlovarském kraji mám smůlu, za půl roku jsem neobjevil ani u jedné čerpačky méně, než 7%, obvykle to je 7,4 až 8%. Pokud ale kliknu namátkou na kterou-koliv čerpačku na Moravě, tak naopak nejčastěji tam bývá uvedeno 0%.
Jinak občas jsem u EuroOilu tankoval a vždy na jedné a té samé čerpačce v Sokolově, na které je celý den vždy docela velký provoz. Nic zvláštního v chování auta jsem nikdy nepozoroval, až na dva případy. Loni po jednom natankování auto poněkud "ožilo" na výkonu a snížila se o něco i spotřeba, nebylo možné si toho nevšimnout. Oproti tomu letos v červnu jsem tam natankoval OPTIMAL95 a nestačil jsem se divit, auto výrazně ztratilo na výkonu a znatelně stoupla spotřeba. Už jsem pomalu začal přemýšlet, co je kde na motoru špatně. Další tankování bylo na ONu + VIF a vše se vrátilo do normálu. Od té doby jsem na EuroOilu už raději nebyl. I když na ONu natankuji 95 a přidám VIF, jede to naprosto v pohodě. Přesto jsem raději začal tankovat 98 + VIF a mám úplný klid, i spotřeba je o něco nižší.
Jinak postřeh z letošního pobytu na Balkáně (Slovinsko, Chorvatsko, BIH..). Ať je to Ina, Petrol, Lukoil nebo cokoliv, E10 jsem tam nikde neviděl, všude je stále E5.
Jinak občas jsem u EuroOilu tankoval a vždy na jedné a té samé čerpačce v Sokolově, na které je celý den vždy docela velký provoz. Nic zvláštního v chování auta jsem nikdy nepozoroval, až na dva případy. Loni po jednom natankování auto poněkud "ožilo" na výkonu a snížila se o něco i spotřeba, nebylo možné si toho nevšimnout. Oproti tomu letos v červnu jsem tam natankoval OPTIMAL95 a nestačil jsem se divit, auto výrazně ztratilo na výkonu a znatelně stoupla spotřeba. Už jsem pomalu začal přemýšlet, co je kde na motoru špatně. Další tankování bylo na ONu + VIF a vše se vrátilo do normálu. Od té doby jsem na EuroOilu už raději nebyl. I když na ONu natankuji 95 a přidám VIF, jede to naprosto v pohodě. Přesto jsem raději začal tankovat 98 + VIF a mám úplný klid, i spotřeba je o něco nižší.
Jinak postřeh z letošního pobytu na Balkáně (Slovinsko, Chorvatsko, BIH..). Ať je to Ina, Petrol, Lukoil nebo cokoliv, E10 jsem tam nikde neviděl, všude je stále E5.
Naposledy upravil(a) kPetr dne 10.09.2024 01:29, celkem upraveno 1 x.
FF II 1.8 16V/92kW Kombi r.v.2009
------------
Bylo:
Ford Focus 1.6 16V Kombi r.v.2000
2008-2013 Ford Fusion 1.4, najeto 0-98000km bez jediné závady
1998-2009 Škoda Felicia 1.9D Kombi, najeto 0-190000km
1986-98 Wartburg353
1980-86 Škoda 1100MB
------------
Bylo:
Ford Focus 1.6 16V Kombi r.v.2000
2008-2013 Ford Fusion 1.4, najeto 0-98000km bez jediné závady
1998-2009 Škoda Felicia 1.9D Kombi, najeto 0-190000km
1986-98 Wartburg353
1980-86 Škoda 1100MB
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů