Málo vzduchu?Bohatá směs, emise CO2 neprošly, Focus mk 1

Uživatelský avatar
norias
Nováček
Nováček
Příspěvky: 64
Registrován: 18.03.2017 09:10
Bydliště: Havířov

Málo vzduchu?Bohatá směs, emise CO2 neprošly, Focus mk 1

Příspěvek od norias » 08.03.2018 20:29

Ahoj,
neprošel jsem emisemi, CO2 vysoké-prý jako trabant. Lambda vyměněna, čidlo pozice klapy pro jistotu také. chci se zeptat co na toto může mít ještě vliv? Diagnostika neřekla na emisích žádnou závadu. Podle technika to byla lambda - což jsem vyměnil. Jo mám bohatou směs, jen pro pořádek. Jak auto stojí na volnoběh tak otáčky jsou v pohodě, ale ozývá se zvuk, jakoby nutně motor potřeboval více vzduchu a odněkud vždycky sikne, volnoběh se vylepší, a po chvíli cca 10 sec to samé a pořád dokola. nechcípá ,jede ok. při zvyšování otáček vše ok až po 2200, kdy začne kolísat +/- 100 - začne se ozývat sikání jako u volnoběhu zvednu na 2400 a je to opět v pohodě. Ono vlastně jak klepnu na pedál a přidá mu to vzduch tak to nedělá. Chvíli v pohodě a opět to začne. Není to kmitání ventilu!!

1. lambda nová
2. poti klapky nový

připadá mi to jakoby to nemohlo dostat to správné množství vzduchu, tak to přes něco nasaje. poznatek je, že když povolím volnoběžný venti a nechám tam mikro mezerku mezi těsněním ventilu, že přes ní jde více vzduchu než ten ventil pustí, tak problém zmizí a vše je ok. Ventil je OK, měl jsem tam i jiný a problém stejný. Snad jsem to popsal dostatečně, v servise si neví rady :DDD

díky

ps : zítra se chystám čistit váhu vzduchu, je totiž v motoru vedle alternátoru. Klapka je před ní jak sundám klapku, tak je vidět olej na stěnách a v tomto prostoru se také nachází ta váha vzduchu, třeba to bude příčina problému. Jinak ještě dotaz - dá se štelovat bohatost směsi manuálně ?prostě nějak..

PS2: ví někdo jaké hodnoty se dají změřit na váze vzduchu nebo zapojení kontaktů?
Ford focus combi mk2 1.6 16V 74kw HWDA

Uživatelský avatar
norias
Nováček
Nováček
Příspěvky: 64
Registrován: 18.03.2017 09:10
Bydliště: Havířov

Re: Málo vzduchu?Bohatá směs, emise CO2 neprošly, Focus mk 1

Příspěvek od norias » 09.03.2018 13:11

Takze sam sobě.PROBLEM NeVYRESEN. myslel jsem si
: na vině byl potenciometr klapky a ted pozor on byl vporadku, ale podle diagnostiky napeti na poti bylo 0.7V a figl byl v tom ze stacilo povolit sroubky toho potenciometru a dorazit potenciometr ve smeru hodinovych rucicek co mu sroubky dovolily a utahnout v teto poloze.napeti stouplo na 0.75V hodnoty vstriku se srovnaly a vlastne vsechny hodnoty ktere litaly a byly mimo se okamzite srovnaly motor zacal bezet plynule otacky se ustalily.Volnobeh prede jako kocka bez kolisani drzi 750 otacek.Jen pri tech 2200ot to trosku lita cca 30ot plus minus ale z puvodnich 100 je to pokrok. Asi zvetsim dirky na srouby a posunu to tak aby napeti bylo 0.78V na poti. otacky se asi zvednou na 770treba ale muze to mit dobry efekt. takze vsecky popsane problemy vyše toto vyresilo. Pokud to nekdo kuti taky tak piste zda pomohlo.

Ještě chci dodat, problém byl i při dojezdu na křizovatku a při zabrždění otčky spadly na 600 - lehké dušení, pak vyletěly na 1000 a srovnaly se ca cca 720 (kousek pod rysku 750). Někdy špatná reakce při sešlápnutí plynu (čas od času podle počasí :) ) Při jízdě jinak vše OK.

Dnes jsem najel cca 70km a cítím obrovský rozdíl v jízdě.
Naposledy upravil(a) norias dne 14.03.2018 20:41, celkem upraveno 1 x.
Ford focus combi mk2 1.6 16V 74kw HWDA

Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5653
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: Málo vzduchu?Bohatá směs, emise CO2 neprošly, Focus mk 1

Příspěvek od petulak » 09.03.2018 16:46

Snímač polohy škrticí klapky
Stupeň otočení klapky Signální napětí
0 Nedostatečně otevřeno 0,000
10 0,450
13 Zavřeno 0,901
20 ----------- 1,440
30 1,900
40 2,370
50 2,840
60 3,310
70 3,780
80 4,240
84 Plný plyn 4,538
90 Příliš otevřeno 4,538
100 5,00
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5653
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: Málo vzduchu?Bohatá směs, emise CO2 neprošly, Focus mk 1

Příspěvek od petulak » 09.03.2018 16:47

Dříve, než se rozhodnete testovat snímač polohy klapky, proveďte samotestovací procesy pomocí konektoru STI, viz příslušný oddíl. Servisní kódy, které budou zobrazeny během testu, vám s pomocí ostatních projevů poruchy pomohou lépe určit příčinu problému. Při provádění diagnostiky snímače se používá voltmetr. Při měření napětí mezi kontakty TPS a SIG RTN (viz obrázek níže) je nutné kabelový svazek uzemnit. Konkrétní hodnota napětí v jakýkoliv daný moment není příliš důležitá, všímejte si především změn napětí spojených se změnami polohy klapky. Snímač polohy, který nevykazuje stabilní nárůst signálního napětí při postupném otevírání klapky, je vadný a je třeba jej vyměnit. Pozornost byste měli věnovat i mechanickým problémům ovládání klapky. Může dojít k znečištění a následně omezení hybnosti ovládacího lanka. V některých případech zjistíte, že při některém z předcházejících servisních zásahů byla změněna poloha regulačního šroubku volnoběhu. Následkem podobných kroků je změna charakteristiky volnoběhu a tedy i vypočítávané „uzavřené“ polohy škrticí klapky. TPS by neměl vyžadovat žádné úpravy, ale poté, co byly prováděny změny nastavení regulačního šroubku volnoběhu, nastavení snímače by mělo odpovídat nastavení volnoběhu. Pokud je počet otáček při volnoběhu nízký a TPS přitom generuje silné signální napětí, pravděpodobně se setkáte s velkými komplikacemi. V případě, že se rozhodnete výrazným způsobem (vrtačkou…) upravit těleso škrticí klapky na signál volnoběhu 0,6 – 1,0V, zkuste nejdříve zkontrolovat regulační šroubek volnoběhu. Uvidíte, co to udělá.
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5653
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: Málo vzduchu?Bohatá směs, emise CO2 neprošly, Focus mk 1

Příspěvek od petulak » 09.03.2018 16:51

Snímač polohy škrticí klapky je umístěn po straně tělesa škrticí klapky a podává počítači informace o poloze škrticí klapky. Vcelku náročné, že. Princip funkce TPS je velmi jednoduchý, jedná se o potenciometr, tedy stejnou věc, jako je regulátor osvětlení palubní desky. Snímač je napájen přes kontakt uzemnění signálního napětí. S postupným otevíráním klapky vzrůstá napětí směrované do řídící jednotky a naopak klesá napětí odcházející portem VREF. Správná funkce TPS bude ovlivněna stavem následujících komponent:

Bowden a ovládací kabel škrticí klapky
Stupeň znečištění tělesa škrticí klapky
Netěsnosti podtlakového systému
Vzduchový filtr
Stav vzduchového kanálu mezi filtrem a tělesem klapky
Celkový stav motoru
Celkový stav kabelového svazku a příslušných vodičů


Data proudící do systému z TPS jsou velmi důležitá pro určení poměru palivové směsi a křivek zážehu, jedná se totiž o senzor přímo ovládaný obsluhou, tedy řidičem. V rovině výměny informací mezi řidičem a řídící jednotkou plní TPS roli telefonu: ŘJ poslouchá každý váš povel vyjádřený plynovým pedálem. Snímač polohy je vybaven plovoucím algoritmem, jenž v každé situaci hledá polohu minimálního možného otevření škrticí klapky (odpovídající stavu CLOSED THROTTLE = klapka zavřená, tedy volnoběh. Nejedná se pochopitelně o opravdový volnoběh, kdy není plynový pedál stlačován, ale o simulovaný, virtuální stav polohy klapky pro udržení momentálních otáček. Na takto zjištěné poloze závisí i typ nadcházející provozní situace – viz oddíl Provozní situace-strategie. Díky tomuto opatření mizí nutnost nastavovat senzor pro referenční hodnotu stavu skutečného úplného zavření klapky. Další výhodou je automatická adaptace na změny systému (stárnutí/opotřebování) a není též nutné konfigurovat jednotlivé TPS zvlášť pro různé typy vozidel.

Úplné zavření klapky může být simulováno kdekoliv mezi 0,6 a 1,0V
Částečné otevření klapky je stav při 0,04V nad úplným zavřením
Úplné otevření klapky je stav při 2,71V nad úplným zavřením
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5653
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: Málo vzduchu?Bohatá směs, emise CO2 neprošly, Focus mk 1

Příspěvek od petulak » 09.03.2018 16:54

norias :arrow: :arrow: můžeš, si počíst. :D
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

Uživatelský avatar
norias
Nováček
Nováček
Příspěvky: 64
Registrován: 18.03.2017 09:10
Bydliště: Havířov

Re: Málo vzduchu?Bohatá směs, emise CO2 neprošly, Focus mk 1

Příspěvek od norias » 09.03.2018 19:05

jo jo čtu, klapa je čistá jak jen může být, poti jsem pro jistotu koupil nový, ale problém přetrval, tak mi v servise jen šibli kousek s tím poti a vše se srovnalo. Tak nevím na emise jdu v pondělí, tak uvidím co bude. Dám info. Jinak problém byl v tom, že to chyby nehlásí. Proto pokus omyl.

Ten regulační šroub je na volnoběžném motorku, pokud se nemýlím, s tím hýbáno nebylo a s novým motorkem to dělalo stejnou paseku. Když už jsou tu profíci, tak mám dotaz, kolik má mít max volnoběžné otáčky FF1 2003 1,6 16V nyní mám cca 750.
Když pootočím poti na hodnotu 0,8V tak otáčky logicky vzrostou? Nebo se jen upraví poměr směsi? Podle údajů z diagnostiky jsou všechny hodnoty čidel a jiných komponent v pořádku, Při malém napětí potenciometru 0,7 V skákalo napětí na vstřicích 2,9 - 3,6V cca, po provedení dorazu se toto napětí stabilizovalo na 2,965V, čidlo tlaku tuším že MAP ok, čidlo vačky kolísalo nízky/vysoký - to se nám nějak nezdálo, toto přetrvalo, neurčili jsme příčinu (ví to někdo?)

Jinak mám dva potenciometry, tak mohu laborovat na tom starém. "vrtačka" :)

Vnukli jste mi myšlenku, že než se bude vrtat tak to vlastně testnu s potíkem venku - jsem to ale břídil :)

všechny hodnoty byly čteny z diagnostiky napětí apod voltmetrem jsem neměřil.
Naposledy upravil(a) norias dne 09.03.2018 19:43, celkem upraveno 2 x.
Ford focus combi mk2 1.6 16V 74kw HWDA

Uživatelský avatar
norias
Nováček
Nováček
Příspěvky: 64
Registrován: 18.03.2017 09:10
Bydliště: Havířov

Re: Málo vzduchu?Bohatá směs, emise CO2 neprošly, Focus mk 1

Příspěvek od norias » 09.03.2018 19:29

k tématu :
Bowden a ovládací kabel škrticí klapky - plynulý lehce ovladatený i prstem bez námahy

Stupeň znečištění tělesa škrticí klapky - čistá, bez usazenin

Netěsnosti podtlakového systému - 3.hadice + ventil - odvětrání klikovky pokud se nemýlím- OK nové hadice + ventil se jeví v pořádku (ale vyčistím ultrazvukem)!)

Vzduchový filtr - cca rok/ ale problém i když byl nový bez účinku

Stav vzduchového kanálu mezi filtrem a tělesem klapky - bez úniku čistý, neobsahuje MAF

Celkový stav motoru - 222000 - pravidelná péče, olej moc nežere (0,1dL na 10000km po roce z max na min
cca, ale to bude způsobeno že trochu propouští těsnění víka, zatím jsem to neřešil) voda bez úniku

Celkový stav kabelového svazku a příslušných vodičů - neznámý - toto lze ověřit jednoduše optickou kontrolou

už se těším na zítra, super pokec mám co dělat
Ford focus combi mk2 1.6 16V 74kw HWDA

Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5653
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: Málo vzduchu?Bohatá směs, emise CO2 neprošly, Focus mk 1

Příspěvek od petulak » 09.03.2018 20:08

vol. ot. 750-780.
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

Uživatelský avatar
norias
Nováček
Nováček
Příspěvky: 64
Registrován: 18.03.2017 09:10
Bydliště: Havířov

Re: Málo vzduchu?Bohatá směs, emise CO2 neprošly, Focus mk 1

Příspěvek od norias » 09.03.2018 20:16

Zapomněl jsem na jednu věc týká se to celkového problému volnoběhu při stojícím autě. Hodně lidí řeší, že jim to skáče +/- 50, mění rozvody teorizují o přeskočení zubu na rozvodech. No a k věci, po montáži nového potenciometru klapky je vidno, že s ním nikdo nepohne a nedá se štelovat, údaj diagnostiky hlásí správnou voltáž atp.,ale pokud má auto svůj věk nemusí to být realita, jak psal pan Petulak napětí zavřené klapy se pohybuje mezi 0,6-0,9V ! Tzn. že je tady možnost potřeby toto napětí regulovat posunutím potenciometru, ale jak když je napevno? Nabízí se možnost zvětšení direk pro šrouby a tím možnost manipulace ve směru +/- o pár desetin mm, předpokládám podle mého zjištění že 0,05mm se může rovnat změně napětí o 0,05V. Vhodné před úpravou je poti vymontovat a točit s ním naprázdno při zapnutém motoru - zda se volnoběh ustaluje a v jakém směru pohybu jezdce. Toto je teorie ale může pomoct.
Ford focus combi mk2 1.6 16V 74kw HWDA

Uživatelský avatar
norias
Nováček
Nováček
Příspěvky: 64
Registrován: 18.03.2017 09:10
Bydliště: Havířov

Re: Málo vzduchu?Bohatá směs, emise CO2 neprošly, Focus mk 1

Příspěvek od norias » 09.03.2018 20:17

petulak píše:vol. ot. 750-780.
super díky
Ford focus combi mk2 1.6 16V 74kw HWDA

Uživatelský avatar
norias
Nováček
Nováček
Příspěvky: 64
Registrován: 18.03.2017 09:10
Bydliště: Havířov

Re: Málo vzduchu?Bohatá směs, emise CO2 neprošly, Focus mk 1

Příspěvek od norias » 12.03.2018 19:51

Takze nic problem stejny volnobeh sice v poradku vse vyresil ten poti, vypada to ze nova lambda neni dobra sice dava spravne hodnoty, ale smes je porad bohata. Nejake napady? kdyz tam toci 2200 otacek, tak to zacne kolisat a emise 6.6 CO2 . Diagnostika nevykazuje zadne chyby.Je to peklo toto..Nova origo je na ceste ale moc se mi to nezda.
Ford focus combi mk2 1.6 16V 74kw HWDA

Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5653
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: Málo vzduchu?Bohatá směs, emise CO2 neprošly, Focus mk 1

Příspěvek od petulak » 13.03.2018 07:53

lamu, jsi měřil čím?
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

Uživatelský avatar
Tomin123
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 537
Registrován: 09.07.2009 16:02
Bydliště: Kamenné Žehrovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Málo vzduchu?Bohatá směs, emise CO2 neprošly, Focus mk 1

Příspěvek od Tomin123 » 13.03.2018 09:43

Strilis do tmy.

>Tzn. že je tady možnost potřeby toto napětí regulovat posunutím potenciometru, ale jak když je napevno?

TPS je u Fordu uz od dob EEC 4 autoadaptivni (v urcitem, pomerne velkem rozsahu)
a tak si ECU sama pri kazdem zapnuti zapalovani najde MINIMALNI hodnotu z TPS tu si interne
prohlasi za polohu "zavrena klapka".
Neni tedy treba resit desetinky na klapce samotne.

Samo. klapka by mela celkem tesnit, ale ani to neni uplne kriticke.
Pokud ECU vi, ze je klapka na minimu=zavrena, zacne ridit volnobeh ventilem
a tak je schopna volnobeh v sirokem spektru doladit. Navic se to i doucuje dlouhodobe, takze
i vetsi odchylky od normalu je schopna se "doucit" a vykompenzovat.

Navic, poloha klapky se u Fordu NEpouziva pro vypocet bohatosti / vstriknuteho mnozstvi.
Poloha klapky se zde pouziva pouze pro obohaceni smesi v prechodech (jak akceleraci, tak deceleraci). Na bohatost ma vliv MAP/MAF, lambda, atd.
Naposledy upravil(a) Tomin123 dne 25.06.2018 08:39, celkem upraveno 1 x.
Tomin
Diagnostika ForDiag pro Ford motory, TDCI, CAN, ABS, Airbag, GEM, ...
Mondeo MK4 2.5T, Focus MK2 1.6 HWDA, Sierra DOHC turbo dlouho ve stavbě

Uživatelský avatar
norias
Nováček
Nováček
Příspěvky: 64
Registrován: 18.03.2017 09:10
Bydliště: Havířov

Re: Málo vzduchu?Bohatá směs, emise CO2 neprošly, Focus mk 1

Příspěvek od norias » 13.03.2018 18:32

petulak píše:lamu, jsi měřil čím?
2 ruzne diagnostiky nazvy neznam, ale pripojilo se to pouze jako OBD takze smula. Jdu do forda třeba něco najdou.
u nás hodnoty od 0,1 V do 0,8 V na emisich 1,2V (špatne)
Naposledy upravil(a) norias dne 13.03.2018 18:35, celkem upraveno 1 x.
Ford focus combi mk2 1.6 16V 74kw HWDA

Odpovědět

Zpět na „Focus - benzínové 1998 - 2004“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 hostů