FFII 1.8 Flexifuel - lambda, klapka, diagnostika

Odpovědět
Fers
Nováček
Nováček
Příspěvky: 39
Registrován: 21.05.2013 10:44
Bydliště: Vyškov

FFII 1.8 Flexifuel - lambda, klapka, diagnostika

Příspěvek od Fers » 28.04.2021 10:05

Ahoj,
nedávno jsem přidal do svého vozového parku FFII 1.8FF mazla s najetými 115tis km na kratší trasy a trochu se v něm začal šťourat, protože se mi úplně nezdá spotřeba (možná jen nezvyk z 1.8TDCi, ale průměr na kratší trasy/město je teď 13l/100km, i když se snažím motor nijak moc netočit a jet úsporně, čekal jsem míň) a kolísání otáček volnoběhu po nastartování + potřebu v zimě startovat na 2x. Něco jsem tu již načetl, ale přece jenom bych se chtěl zde ujistit na čem jsem s doplněním údajů z diagnostiky.
Co se týká špatného startování v zimním období, tak to řešil už předchozí majitel, ale nevyřešil, svíčky i palivové čerpadlo měněno v 75tis + seřízení ventilových vůlí, a kontrola aktuálního SW ve Fordu, čištění klapky, nic nepomohlo (dokonce koupil i hadici na odvod výparů z nádrže, ale pak zjistil, že 1.8i ji vůbec nemá). Četl jsem, že někomu pomohlo upravit doraz klapky, aby zvýšil volnoběžné otáčky, tak to asi až přijde zima zkusím, ale teď to nepoznám, teď už je teplo a startuje napoprvé, ale kolísají mu chvíli volnoběžné otáčky 700-1100, takže tam něco stále bude. Klapku jsem preventivně nyní vyčistil znovu a pootočil u jejího pohonu středové kolečko, ale nic hrozného tam nebylo, dokonce mě až překvapilo, v jak dobrém stavu je celá elektronika. Při zapalování v poloze I, ta elektronika bzučí, jako by se motorek pořád snažil někam klapku dostat, i když je ve stejné zavřené poloze, toto dělalo už před čištěním klapky, tak nevím, jestli je to běžné (u TDCi bzučí vše) nebo je to potenciální problém ve zpětnovazebné smyčce motorek - senzor - klapka a je potřeba vyresetovat polohu klapky přes diagnostiku (myslím se tím vymaže jen korekce na tovární nastavení, kterou si zase řídící jednotka časem vytvoří)?

Další věcí co teď zkouším je lambda sonda, respektive její diagnostika. Jelikož tam diagnostiku zřejmě nikdy nikdo nedělal, tak jsem promazal staré chyby a po projetí auta provedl snad všechny testy co umožňuje Forscan (v2.3.40 beta) v kombinaci s ELM kabelem z číny s HS/MS přepínačem (kabel funguje na základní diagnostiku dostatečně, ale je tam pomalejší odezva komunikace cca 10ms se vzorkováním dat s prodlevou 33ms, níž se nedostanu). Háže mi to chyby P1464 (A/C Demand Out of Self Test Range) a B1796 (Headlamp Low Beam circuit shorted to battery). Ani jednomu nepřikládám v souvislosti s předchozím žádný význam, světlo normálně svítí. K lambda sondám - měření provedeno na zahřátém motoru (po hodině jízdy). Teplotu motoru, respektive chladící kapaliny mi to vypisovalo 70°C, ale ručička na přístrojovce ukazovala na 90°C a na tuto hodnotu se dostane až podezřele rychle po startu, i když dle diagnostiky je teplota třeba zatím jen 40°C. Může zde být nějaká souvislost s nadměrnou spotřebou paliva? Výhřev sond byl po celou dobu zapnutý.

Změřená data z lamba sond viz příloha - na grafu je spodní osa čas v ms, levá osa napětí na sondách (šedá křivka OS211 - sonda před katalyzátorem, oranžová křivka OS212 - sonda za katalyzátorem), pravá osa otáčky motoru v 1/min (modrá křivka RPM). Rozsah hodnot je v pořádku, to by mi hlásila chybu i diagnostika, kdyby nebyl, ale nejsem si jistý, zda je hlídána rychlost změny z nízkého napětí na vysoké a opačně, a zda ty prodlevy co tam mám nejsou už moc pomalé? Při volnoběhu je frekvence změny nízká-vysoká asi 1.5 sekundy, při otáčkách okolo 2100/min je to 0.5 sekundy - není to už moc? Někde jsem četl, že ta změna by měla být pod 120ms, ale to bylo obecně o lambda sondách, ne konkrétně o tomto FF. Ani ten tvar průběhu se mi moc nezdá, ale možná je to vlastně vše v pořádku, proto prosím o Váš názor. Díky :D Jakékoliv nápady co vyzkoušet uvítám. Teprve se s tou diagnostikou učím :bebng:
Přílohy
Diagnostika lambda sond
Diagnostika lambda sond
Ford Mondeo Mk4 Kombi (10/2007) | 1.8 TDCi - Lynx 74 kW (MAN 5kvalt) | Trend Panther Black
Ford Focus Mk2 Kombi (02/2008) | 1.8 16V - Flexifuel 92 kW (MAN 5kvalt) | Ghia Titanium Tango

Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5653
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: FFII 1.8 Flexifuel - lambda, klapka, diagnostika

Příspěvek od petulak » 28.04.2021 10:16

FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2970
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: FFII 1.8 Flexifuel - lambda, klapka, diagnostika

Příspěvek od jenikHK » 28.04.2021 12:30

Vrčení škrtící klapky při zapnutém zapalování (poloha klíčku II): Je to v normě, na našem vrčí taky a funguje vše tak, jak má (starty, přechodové režimy, rozjezdy...).

Spotřeba: Co znamená kratší trasy? 1-2km? 10-20km?

Teplota chl. kapaliny: po hodně jízdy by měla být teplota (dle diagnostiky) +-90°C.
a) Doporučuji překlopit zobrazení teploty na přístrojovce (diagnostikou) na "reálnou" namísto "simulované", pohyb ručky teploměru daleko více odpovídá skutečnému průběhu ohřívání motoru.
b) Pokud ukazují data z diagnostiky stále nízkou teplotu motoru, pak je problém buď v čidle teploty a nebo termostatu (případně obojím). Což bude mít i souvislost s vysokou spotřebou paliva.

Svíčky bych po 40 tis km vyměnil - sada od NGK vyjde na necelých 800,-
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Fers
Nováček
Nováček
Příspěvky: 39
Registrován: 21.05.2013 10:44
Bydliště: Vyškov

Re: FFII 1.8 Flexifuel - lambda, klapka, diagnostika

Příspěvek od Fers » 28.04.2021 21:23

Díky za info.

Kratší trasy jsou většinou jen tak 5km, žena s tím jezdí po městě, na nákupy, vozí děti do školky (když zrovna fungují). Občas se s tím jednou za měsíc projedu 50+50km většinu po dálnici, aby se ten motor trochu protočil, i když to moc auto na dálnici oproti Mondeu není (má to strašně krátké převody a poslední 5tý stupeň v podstatě řadím hned po vyjetí z obce).

Jo těch 90°C bych právě taky čekal, tak nevím jestli je chyba v diagnostice (což asi ne) nebo v tom čidle, nebo ta teplota je skutečná. S tou vyčítanou teplotou z diagnostiky mě ještě nepadlo - tam je více čidel že? Jedno v hlavě válce a druhé někde na chladícím okruhu a ty teploty by se neměly v zásadě nijak lišit? Zkusím to zase zkouknout na diagnostice a jak rychle se to zahřeje a jestli se od sebe nějak neodchylují, pak by měly být senzory v pořádku a zbýval by termostat.

Tam je nějaká simulovaná teplota místo skutečné? Proč by to někdo dělal, to by ten ukazatel přece nedával smysl ne? :roll: To přepnutí diagnostikou asi přes ELMConfig že?

Na svíčky se pomalu chystám ve 120tis (interval dle fordu by měl být 60tis), samozřejmě kratším intervalem se nic nezkazí.

Ta odezva lambda sond je tedy v pořádku nebo je už moc pomalá popř. hlídá si to řídící jednotka?

EDIT:
Tak budíky vážně kecají, ukazují mi 90°C už když je skutečná teplota okolo 45-50°C.
Udělal jsem záznam jak se vyvíjí teplota po startu na volnoběh (občasné změny otáček si nevšímejte, to bylo mojí vinou). Nevím jestli tam mám skutečně 2 čidla na teplotu, protože jedno mám v Forscanu označené jako teplota hlavy válců a druhé jako teplotu chladící kapaliny, ale podle dat se jedná o stejné čidlo. Každopádně se teplotě nahoru moc nechtělo a na 90°C se nedostalo ani po 15ti minutách + horní hadice od motoru k chladiči horká, takže předpokládám, že je termostat prostě pořád otevřený a bude potřeba ho vyměnit (ještě je pořád v sázce i to vadné čidlo teploty, ale spíš bych vsázel na ten termostat).
focus-teplota-po-startu.PNG
Ford Mondeo Mk4 Kombi (10/2007) | 1.8 TDCi - Lynx 74 kW (MAN 5kvalt) | Trend Panther Black
Ford Focus Mk2 Kombi (02/2008) | 1.8 16V - Flexifuel 92 kW (MAN 5kvalt) | Ghia Titanium Tango

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2970
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: FFII 1.8 Flexifuel - lambda, klapka, diagnostika

Příspěvek od jenikHK » 01.05.2021 22:05

Co se týče převodů - na dálnici by se delší pětka (nebo rovnou šestka) hodila, ale ten motor výrazně ožívá kolem 4000 otáček. Sice umí jezdit i pod 2000, ale osobně třeba pod 80 na pětku nejezdím...
Je to o zvyku, 1.8 v naftě naopak nemá smysl točit.

Na změnu zobrazení teploty motoru na přístrojích doporučuji ELM-FF2. Zda to jde i přes ELM-config si ale nevybavuji.
Byť je zobrazení pořád do značné míry simulované, je to o dost reálnější, než původně - naprosto mě iritovalo, když po 2 minutách jízdy se studeným motorem ukázal teploměr 90°C a z topení dále foukal studený vzduch.
Tento motor nemá čidlo teploty v hlavě, má jen čidlo teploty chladící kapaliny a to se nachází na výstupu chladící kapaliny z hlavy válců na levé straně motoru (ve směru jízdy).
Pokud je ale horká hadice k chladiči, je to jasné - termostat se má otevírat při 89°C.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Uživatelský avatar
pbjun
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5869
Registrován: 02.02.2008 03:18

Re: FFII 1.8 Flexifuel - lambda, klapka, diagnostika

Příspěvek od pbjun » 09.05.2021 19:10

Hele řeknu Ti zkušenosti z FFI 1,6 FlexiFuel.
1) pokud sem tankoval opravdu jen E85 tak starty kdykoli do -20st bez jediného problému
2) teplota motoru holt nižší než je zvykem a když pojedeš v zimě s topením na plno tak klidně klesne úplně dolů - E85 holt hoří chladněji než benzín
3) spotřeba, dálkovka (do prahy severem z prahy domů D1) do 8 litrů, město v létě bez klimy kolem 10 litrů, v zimě město crcačky hodně startů používání elektrického topení co v tom autě je bylo klidně 12 - 16 litrů, nestabilní chod jsem vyřešil svíčkama Brisk premium EVO ty tam vydržely vpohodě 60tis km.

Odpovědět

Zpět na „Focus - benzínové 2004 - 2011“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 hostů