1.6 Ti-VCT 77 / 92 kW - občasný nestabilní chod

Odpovědět
Uživatelský avatar
Sclerry
Nováček
Nováček
Příspěvky: 105
Registrován: 20.07.2020 14:08

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Příspěvek od Sclerry » 15.01.2021 11:47

Já bych se k tomu i mému problému s dovolením také vyjádřil, asi toho budu mít povícero, tak se to pokusím rozdělit do úseků.

Co se týká problému obecně - stále se u mě vyskytuje. Pouze jsem se naučil, že když startuju s vyšláplou spojkou (což jsem dělal vždy) a několik vteřin po nastartování ji nechám vyšláplou a až pak pustím (bez zařazení, na neutrál), obvykle se tím alespoň sníži "špatnost" startu. Přičítám to tomu, že bezprostředně po nastartování je ten chod motoru tak nestabilní, že i nutnost roztočit převodovku bez zařezeného kvaltu ho může rozhodit. Dále jsem taky vypozoroval, že i když ten chod zrovna není špatný hned, tak pokud rychle zaklepu po plynovém pedálu, chod se rozhodí a obvykle se problém objeví v plné síle (tzn. i když je chod +- OK, poklepání po plynu problém obvykle spolehlivě vyprovokuje).

Co se týká škrtící klapky a techniky na motoru obecně - svíčky i cívku mám nové, na problému se to nijak neprojevilo. Zapalovací kabely jsem proměřil multimetrem, také se zdá, že jsou v pořádku. Jejich případné probíjení jsem také nezaznamenal. Škrtící klapku jsem čistil již několikrát, je však nutno podotknout, že ani jednou nebyla zanesaná (skutečně na ní byly pouze asi 3 nepatrné šmouhy, které jsem setřel hadrem). Pár dní nazpět jsem se odhodlal škrtící klapku sundat, abych ji mohl pro jistotou vyčistit pořádně a důkladně i z druhé strany (dosud jsem ji vždy čistil na autě pouze při sundaném přívodním koleni od airboxu). Samotná škrtící klapka byla úplně čistá, opět pouze nepatrné sporadické šmouhy. Co však již v pořádku nebylo - těsnění pod škrtící klapkou. Bylo prasklé a jakoby "natržené směrem dovnitř". Nemůžu sice vyloučit, že jsem tomu nějak "nepomohl" já při sundávání samotné klapky. Myslím si ale, že už to tak bylo. Je tedy možné (ale v tuto chvíli je to pouze tip), že u mě byl problém částečně či zcela způsoben přisáváním falešného vzduchu kolem těsnění pod škrtící klapkou. Nové těsnění mám objednané, takže ho vyměním, otestuju a pak sem napíšu.

Co se týká problémů s benzínem - já osobně střídám Benzinu, Shell a OMV a problém se projevoval na benzínu u každého z nich. VIF aditivuju už nějaký ten pátek. Zatím mi přijde, že se motor pocitově chová tak nějak živěji, dravěji. Možná je to ale jenom placebo, nevím. Každopádně na problémové starty v mém případě bohužel VIF neměl žádný účinek. Co se týká vody v benzínu - roční nájezd mám okolo 15-20 tis (v předchozích letech i 30 tis), takže nějaký starý benzín v nádrži by to asi být úplně nemusel. Navíc také nádrž zpravidla "vyjíždím" skoro do prázdna právě kvůli zbavení se starého benzínu. V neposlední řadě vždy v zimě spotřebuju tak 1-2 pixly Velfobinu, který má právě navázat případnou vodu v nádrži a odvézt ji.

Další postřehy - v současné době si hraju s myšlenkou, jestli není ucpaná / popraskaná nějaká hadice vedení podtlaku ze sání. Pátrání pomocí diagnostiky je zatím bohužel neúspěšné. Žádné chybové kódy ve vztahu na špatný chod motoru jsem neobjevil.
Focus Mk3, 1,6 Ti-VCT, 77kw, 2011, Frozen White Obrázek

Uživatelský avatar
pkadecka
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4754
Registrován: 18.08.2009 12:39
Bydliště: Kostelec nad Labem

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Příspěvek od pkadecka » 15.01.2021 12:54

Sclerry: A co ten katalyzátor/ výfuk? Ucpaný / částečně ucpaný? Blbé je, že zkusit ho na blind vyměnit je dost peněz. Ale když už jsi zkusil všechno ostatní, tzn. svíčky/kabely/cívka, teď škrtící klapka...
Pavel Kadečka
Mazda 6, 2.0i, 2004
Citroën Xsara, 1.4i, 2004
Ford Focus Turnier, 1.6i, 2002

Uživatelský avatar
Sclerry
Nováček
Nováček
Příspěvky: 105
Registrován: 20.07.2020 14:08

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Příspěvek od Sclerry » 15.01.2021 13:17

Ad pkadecka: Já už jsem se tak nějak smířil s tím, že prostě mávnutím kouzelného proutku se to samo nevyřeší / nezmizí, takže se snažím jít postupně, abych věděl, které části jsem už kontroloval / měnil. Začal jsem zapalováním - svíčky a cívka nové, kabely proměřené a OK. Takže jsem se teď přesunul na sání. Pro klid duše jsem "očistil" i váhu vzduchu, i když byla čistá i před tím. První očividný zádrhel je to prasklé těsnění pod škrtící klapkou. Uvidíme, jestli se jeho výměna nějak projeví. Kdyžtak další na řadě bych viděl ty hadice vedoucí podtlak ze sání. Jestli nejsou zanesené, zteřelé, ... Pak asi těsnění mezi sáním a hlavou... Sice takto je to třeba pomalejší, ale zase si říkám, že takto aspoň budu do budoucna vědět, co je na tom motoru v jakém stavu, co jsem kdy dělal atp. Takže až se vyskytnou další problémy, budou se mi snad snáze hledat příčiny. Nevím, to je jenom můj přístup.

Ale jako katalyzátor nebo lambdu jsem jako možnou příčinu určitě nevyloučil.
Focus Mk3, 1,6 Ti-VCT, 77kw, 2011, Frozen White Obrázek

Uživatelský avatar
pkadecka
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4754
Registrován: 18.08.2009 12:39
Bydliště: Kostelec nad Labem

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Příspěvek od pkadecka » 15.01.2021 13:31

Motor potřebuje tři věci, benzín, jiskru a vzduch. Ten vzduch musí motorem volně procházet, takže sání, škrtící klapka a naopak katalyzátor, výfuk...

Popisoval jsem tu svoje zkušenosti, když se výfuk ucpal rozpadlým katem, auto přestalo jet. Po nastartování se to chovalo podobně jako tvoje (pouštěl jsem si tu tvoji nahrávku), motor sice blbě, ale chytnul, na volnoběh sotva běžel a po přidání plynu to bylo jen horší. Taky bylo slyšet plechový zvuky, jak se ty trosky katu mlely ve výfukovým potrubí. To jsem ale nevěděl a i servisu chvíli trvalo, než přišli na to, čím to je - protože klasika, diagnostika, mraky chyb a tak šli po falešné stopě až je napadlo ten výfuk odpojit.

Zkus nějaký servis výfuků, jestli by se na to nepodívali, zvednou auto, zabouchaj na kat / výfuk a poznaj po sluchu, jestli v tom nejsou nějaký úlomky. Nebo ho odpojej a posvítěj si do něj baterkou nebo ho sundaj z auta a zkusej z toho něco vysypat.

Jestli to je načnutej kat, tak až se ti vysype úplně, tak už ani neodjedeš, jako se to stalo mně.
Pavel Kadečka
Mazda 6, 2.0i, 2004
Citroën Xsara, 1.4i, 2004
Ford Focus Turnier, 1.6i, 2002

Uživatelský avatar
Sclerry
Nováček
Nováček
Příspěvky: 105
Registrován: 20.07.2020 14:08

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Příspěvek od Sclerry » 15.01.2021 14:07

Chápu, to je užitečná informace, díky. Já bych ale teď prvně zkusil vyměnit to těsnění pod škrtící klapkou (až mi přijde), chvíli s tím tak jezdit a otestovat to. A když se to nijak nespraví, tak se od toho odpíchnout dál. Ohledně katu mám kdyžtak známého v servise, kde bychom to mohli kdyžtak zvednout nad hlavu a zkusit na to mrknout (resp. poklepat).
Focus Mk3, 1,6 Ti-VCT, 77kw, 2011, Frozen White Obrázek

vladka1
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 599
Registrován: 09.01.2013 21:02

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Příspěvek od vladka1 » 15.01.2021 14:20

Mlátit do katu je dobrej způsob jak ho opravdu rozsypat :mrgreen: Taky může bušit dokud chrastit nezačně, kšeft je kšeft :hhura: Hlavně by to nejelo ve vyšších otáčkách, pokud jede tak ucpanej neni - pokud projde velký průtok spalin, tak s malým při volnoběhu nemůže být problém, to by tam musela být "klapka" při volnoběhu zavřená. A když ověřovat kat, tak jen rozpojit přírubu (vrazit do ní třeba dva pruhy 5mm plechu a utáhnout) a projet, pozor na stání na místě a zapálení podlahy.. A bude to trošku dělat kravál :mrgreen:
Kabely - změříš odpor jestli neni uvnitř popraskanej, ale už ne izolační stav, takže v háji být můžou.. Někdo zkouší vodní mlhou a v noci vidíš svody mimo že izolace není OK. Nestabilní volnoběh taky může být kvůli podpáleným ventilům, = změřit kompresi příp. vůli ventilů
FF MK1 kombík 1,6 74 kW FYDD 2004, 260 kkm

Uživatelský avatar
Sclerry
Nováček
Nováček
Příspěvky: 105
Registrován: 20.07.2020 14:08

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Příspěvek od Sclerry » 15.01.2021 19:34

To s tím chováním u vyšších otáček mé právě taky napadlo, proto jsem případ vysloveně vysypaného katu neuvažoval. U mě totiž to do otáček jde krásně, rozhodně to ve vyšších otáčkách nijak "neumírá", ba naopak.

Co se týká probíjejících kabelů - zkoušel jsem to pozorovat v noci potmě (ale teda bez té vodní mlhy). A nezaznamenal jsem nic, žádné probíjení. Tím ale samozřejmě nevylučuju, že to určitě neprobíjí. Jelikož jsou u toho motoru svíčky "utopené" dost hluboko, tak mě napadlo, jestli to třeba neprobíjí přes ty koncovky do hlavy. Tím pádem že by to probíjelo, i když by to nebylo vidět. Ale zase na těch koncovkách jsem žádné spálené známky, že by došlo k průrazu, nenašel.

Co se týká podpálených ventilů - to mě taky napadlo, takže jsem kompresi už měřil. Měřil jsem ji měřákem, co jsem držel do otvoru po svíčce jenom natlačený, takže reálná hodnota bude asi trošku vyšší, ale naměřil jsem toto:

1. válec: 150 PSI
2. válec: 130 PSI
3. válec: 140 PSI
4. válec: 135 PSI

Za jakéhokoliv rady, jak tomu problému přijít na kloub, budu velice rád.
Focus Mk3, 1,6 Ti-VCT, 77kw, 2011, Frozen White Obrázek

vladka1
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 599
Registrován: 09.01.2013 21:02

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Příspěvek od vladka1 » 15.01.2021 19:40

Prskání kolem svíce do hlavy by mělo být vidět na izolátoru..
https://www.championautoparts.cz/techni ... #symptom=9
FF MK1 kombík 1,6 74 kW FYDD 2004, 260 kkm

Uživatelský avatar
Sclerry
Nováček
Nováček
Příspěvky: 105
Registrován: 20.07.2020 14:08

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Příspěvek od Sclerry » 15.01.2021 19:45

Díky za radu, bohužel (nebo bohudík :D ) nic takového jsem na svíčkách nezaznamenal. A to už jsem je za poslední půlrok vyzkoušel troje (Bosch, Motorcraft, Denso) a dělalo to u všech stejně.
Focus Mk3, 1,6 Ti-VCT, 77kw, 2011, Frozen White Obrázek

Uživatelský avatar
Sclerry
Nováček
Nováček
Příspěvky: 105
Registrován: 20.07.2020 14:08

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Příspěvek od Sclerry » 15.01.2021 21:22

Ještě jsem se chtěl zeptat - taková poznámka pod čarou - nemůže být na třeba problém s tím variabilním časováním? Že by to třeba po startu bylo nějak špatně nastavené nebo něco? Možná je to úplně blbá úvaha, jenom mě to tak napadlo.
Focus Mk3, 1,6 Ti-VCT, 77kw, 2011, Frozen White Obrázek

ballu
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4915
Registrován: 28.01.2009 22:46
Bydliště: Zlín

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Příspěvek od ballu » 15.01.2021 21:27

Odmontuj vysokonapěťovou kostku, a podívej se ze spod. Bývají microtrhliny v zalitém izolátoru, nebo trhliny jako vlas v umělohmotném obalu kostky.
BMW R1100 RT
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V

Uživatelský avatar
Sclerry
Nováček
Nováček
Příspěvky: 105
Registrován: 20.07.2020 14:08

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Příspěvek od Sclerry » 23.01.2021 16:36

Tak bohužel nemám dobré zprávy. Prasklé těsnění pod klapkou jsem si vyměnil, poskládal nazpět a žádná změna. Sice subjektivně se mi zdá, že motor trochu ostřeji reaguje na plyn, ale to je dost možná placebo. Každopádně problémové starty nové těsnění nevyřešilo, respektive se na nich jeho výměna vůbec neprojevila. V současné době se chystám změřit si tlak paliva (abych vyloučil případnou chybu na straně čerpadla). Jako další krok bych možná preventivně vyměnil čidlo teploty chladící kapaliny. Sice se zdá být OK (i podle živých dat z diagnostiky po nastartování dávalo "realisticky vypadající" data o aktuální teplotě vody), ale už mi opravdu dochází nápady, čím by to tak mohlo být... Navíc to čidlo stojí pár stovek, takže jeho preventivní výměna nebude tak bolestivá jako preventivní výměna různých jiných komponent.

Jinak ballu - vysokonapěťovou kostkou myslíš cívku (nebo zapalovací modul či jak tomu správně říkat)? Pokud ano, tak tu mám úplně novou a na chodu motoru se to bohužel nijak neprojevilo.
Focus Mk3, 1,6 Ti-VCT, 77kw, 2011, Frozen White Obrázek

Uživatelský avatar
Juros89
Nováček
Nováček
Příspěvky: 140
Registrován: 31.01.2018 08:05

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Příspěvek od Juros89 » 18.02.2021 16:15

Nějaké změny/poznatky po aktuálním mrazivém počasí? :)
Focus MK3 1,6Ti-VCT 77kw Candy Red, Fiesta MK7 1,25 44kw

NEJTEK
Nováček
Nováček
Příspěvky: 5
Registrován: 05.05.2015 11:40

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Příspěvek od NEJTEK » 18.02.2021 17:15

Taky mě to potkalo a to na autě 2,5 roku starém a najato 13500km. Motor naskočil na 700 otáček a zvuk byl jako na 3 válce , pak se neochotně zvedal a to trvalo 5 až 15 vteřin.V rámci záruky jsem navštívil servis Ford, kde mi udělali diagnostiku a nic nezjistili , tak jsem to musel zaplatit. Doporučili mi natankovat kvalitní benzín a před tím přidat nějaké aditivum , nebo koupit u nich BG 208 44K PLATINUM 325ml , že s tím mají dobré zkušenosti a pravděpodobně je voda v palivové soustavě a mohlo by to pomoc, případně to i víckrát opakovat. Jak poradil tak jsem udělal a starty se zlepšili, ale někdy to na zlomek sekundy zablblo. Teď když motor naskočí podržím spojku ještě asi do 5 sekund a start OK. Taky jsem vyzkoušel dát na hrdlo nádrže pod víčko kousek hadru , před mytím v samoobslužné myčce s překvapilo mě jak byl promočený .Teď to dělám pokaždé před mytím. Neříkám , že to muže každému pomoc , je to jen moje zkušenost a proto ,že jsem měl jedničkového Focuse a tady jsem taky hledal a moc mi to pomohlo vyřešit některé závady, jsem se rozhodl se o tuto zkušenost podělit.

Uživatelský avatar
Sclerry
Nováček
Nováček
Příspěvky: 105
Registrován: 20.07.2020 14:08

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Příspěvek od Sclerry » 20.02.2021 21:46

Tak se zase po nějakém měsící ozvu, tentokrát bez většího updatu.

Ad Juros89 - Zdá se to být beze změny, začínám nabývat přesvědčení, že chladné počasí na to nemá vliv. Bohužel jsem na nic nového sám nepřišel.

Ad NEJTEK - To je super poznatek a moc ti za něj děkuju. Určitě to zkusím. Na ružní myčku jezdím s autem poměrně často (na bílem autě je každá špína hned vidět :D ), takže bych nevylučoval, že mám v nádrži dost vody. Je pravda, že o tomhle forďáckém utěsnění bezvíčkového přístupu do nádrže jsem měl svoje pochybnosti už dřív. Že by to ale stálo přímo za mým problémem mě nenapadlo. Mám na garáži nějaké Velfobiny, které by měly na sebe vázat vodu, tak při příštím tankování to tam naliju. Je dost možné, že tam té vody budu mít víc, takže to dost možná bude chtít těch Velfobinem aditivovaných nádrží vyjet víc než jen jednu. Jinak co se týká kvality benzínu jako takového, tak tankuju z 90 % u Benziny, klasický NAT95, tak tam by snad problém být nemusel. Jezdit na NAT98 když to výrobce přímo nepožaduje by mi přišlo trošku jako obžerství :D . Nebo máto někdo jinou zkušenost?
Focus Mk3, 1,6 Ti-VCT, 77kw, 2011, Frozen White Obrázek

Odpovědět

Zpět na „Focus - benzínové 2011 - 2018“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů